Zatím to vypadá na mírnou převahu hlasů těch, kdo dávají přednost pokračování britského členství v Evropské unii. Brexit Poll Tracker, služba, která sleduje všechny běžící průzkumy na toto téma, nabízí na první pohled dost nepřehledný obraz. Dokonce i zpráva z 15. května o převaze stoupenců pokračujícího členství (zůstat 47 procent, odejít 39), která způsobila prudké posílení libry, nemá jasnou interpretaci. Stejná agentura ICM došla stejného dne i k opačnému výsledku, kdy 47 procent chce naopak odejít a jen 43 zůstat. Ten první výsledek byl totiž po telefonu, zatímco druhý po (mnohem nespolehlivějším) internetu.
Jiná agentura ORB došla stejného dne k podobnému výsledku jako ICM po telefonu, a sice 51 procent zůstat a 45 odejít. Průzkumy dalších agentur v následujících dnech vidí také převahu tábora Zůstat, dokonce podle ComRes v poměru 52 : 41. Přitom v týdnech na konci dubna a na začátku května to vypadalo spíše na odchod. Vidíme tedy trend ke zvratu původně odtažité nálady? Nebo nastal jen příklon agentur k vládnímu stanovisku? Těžko říci, jak to v Británii chodí, v paměti je strašlivá ostuda z minulých voleb. Agentury předpovídaly těsný výsledek, ale dopadlo to zcela jinak, vládnoucí labouristé dostali historicky nařezáno.
V každém případě, čísla nemůžeme brát úplně napřímo, když záleží na médiu, kterým byla pořízena. A předpovědi výsledku červnového referenda o tom, zda má Británie zůstat v Evropské unii, se výrazně liší podle toho, zda jde o telefonické nebo internetové dotazování. Na internetu je častěji víc těch, kdo chtějí odejít, telefon pravidelně ukazuje víc těch, kdo chtějí zůstat, ale také víc nerozhodnutých.
https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/
Může to být ovlivněno charakterem média – na internetu se rozhoduji sám a Brexit je změna. Když změnu chci, mám tendenci jednat, když změnu považuji za zbytečnou, mohu se vyjádřit i tím, že nereaguji. Zatímco telefon zazvoní a ne každý to hned utne a vyhne se záludnostem otázek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV