Zbyněk Fiala: Letí na nás navoněný VW

22.09.2015 16:39 | Zprávy

Katastrofa srovnatelná s výbuchem ropné plošiny BP Deepwater v Mexickém zálivu nyní potkala chloubu německého průmyslu a pilíř toho našeho, německý Volkswagen. BP slíbil zaplatit za všechny pokuty a škody za znečištění moře a pobřeží 18,7 miliardy dolarů, VW hledí vstříc pokutě za znečištění amerického vzduchu ve výši 18 miliard dolarů (435 miliard korun).

Zbyněk Fiala: Letí na nás navoněný VW
Foto: archiv
Popisek: Zbyněk Fiala

Pár dní poté, co byly akcie VW analytiky doporučovány jako nejlepší tip pro investici, která zprostředkuje výnos konjunktury v USA, dostaly cenné papíry největšího světového výrobce automobilů právě na tomto trhu ránu, pro jakou marně hledáme obdobu v mírové historii. Spadly o pětinu, protože společnost hledí vstříc vyhlídce na pokutu 18 miliard dolarů za podvody při měření emisí.

Ceny akcií nemusíme brát až tak vážně, ale z vyhlídky na výši škod, která bude placena v reálných penězích, mrazí. Nyní hrozí, že americká federální úřadovna pro životní prostředí EPA bude žádat až 37 500 dolarů za každé z půl milionu aut VW s dieselovým motorem, které byly v USA prodány během let 2009 až 2015. Má to být pokuta za tom, že motory byly při testech „navoněny“ zvláštním softwarem, který spustil čistější testovací režim chodu motoru. Po testu se zase vypnul. Skutečné emise dusíku v běžném provozu, které byly řádově (!) vyšší, se tak skryly.

Sledované oxidy dusíku (souhrnně NOx) jsou na rozdíl od sazí neviditelné, takže změna režimu není postřehnutelná pouhým okem. Je to však pěkně agresívní plyn, jehož sestrou je kyselina dusičná. Ekoteroristé bojující proti přehuštěnému městskému automobilovému provozu (s mojí plnou podporou) mají v rukou další silný klacek. Ovšem napřed dostane do hlavy celá česká ekonomika, která je na značce VW závislá, protože po klacku sáhne hlavně konkurence.

Na serveru Patria se objevil výpočet přes palec, že VW na pokutách zaplatí asi desetinásobek toho, co na prodeji aut v USA vydělal. Ovšem to nemusí být konečná. Skutečné emise dieselů VW chtějí zkoumat i Korejci a mohou se přidat další. VW se k problému postavil čelem a prohlásil, že vše vyšetří a „nebude tolerovat“. Může to znamenat i signál k protiofenzívě, která by ukázala, že to dělají všichni a takové zušlechtění motoru při testech je průmyslovým standardem.

Kdo četl Marxe, ví, která bije. Kapitalismus prochází krizí způsobenou zákonitě klesající mírou zisku, protože všechny sladké hrušky už byly očesány a na řadě jsou pláňata a bukvice. Dá se to oddálit podvody, jak ukázaly falešné úrokové sazby Libor nebo manipulace se směnnými kurzy, nemluvě o dalších formách banksterismu. Průmysl si většinou pomáhal „kurvítky“, kontrukčními prvky, které uměle limitovaly životnost výrobku a urychlily jeho obrat na trhu. Ale německé výrobky bývaly nad těmito přízemními pokusy. Pokud má přijít probuzení, bude to opravdu drahá kocovina.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Martin Exner byl položen dotaz

Co by mi jako občanovi přineslo Euro?

A proč se zabýváte jeho zavedením zrovna teď? Vyřeší to snad problém, že naše mzdy jsou podprůměrné, a že je se vše zdražuje a čím dál víc lidí na spoustu věcí pořádně už ani nemá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

15:49 Jan Fiala: Unie, Friedman a svobodný svět

Páteční glosa Jana Fialy