Pokus britské premiérky Theresy Mayové stanovit jednostranně výhodné smluvní podmínky pro odchod Británie z EU, jak to naznačila ve svém projevu minulý týden, staví na iluzích. Opírá se o představu, že německý průmysl zatlačí ve prospěch velkorysého řešení, aby si uchoval přístup na trhy, kde se daří jeho vývozu. Jenže německý průmysl nevnímá Brexit jako naléhavý problém. Ukázal to poslední průzkum mezi 2900 německými společnostmi, ze kterých jen jedna z deseti vyjádřila obavu, že by mohl Brexit silně ovlivnit jejich hospodaření, ať už letos nebo v dalších letech.
Upozorňuje na to analýza, jejíž autor Michael Hüther je ředitelem prestižního Institutu ekonomického výzkumu v Kolíně nad Rýnem. Větší riziko vidí v jednostranném přístupu America First!, se kterým přišel nový prezident Donald Trump. Hüther se bojí jak protekcionismu, tak „bezpečnostního vakua“. EU by na to měla reagovat a vnímat to spíše jako příležitost než překážku.
https://thewonk.eu/reports/with-trump-despite-brexit-how-to-rescue-the-eu__r2434.html
Samotného Brexitu se Němci nebojí. V uvedeném průzkumu jen dvě nebo tři procenta dotázaných uvedla, že to může významně ovlivnit jejich investice nebo zaměstnanost. V užším výběru velkých společností nad 500 zaměstnanců asi pětina počítá s „větším vlivem“, hlavně s důsledky devalvace libry. Ale i v této kategorii pouze 2 – 4 procenta očekávají jasně negativní efekt.
Když byla otázka formulována jinak a sledovala „menší vliv“, asi 30 procent všech dotázaných společností uvedlo, že se to nějak promítne do jejich exportu do Británie. U těch větších asi 40 procent čeká mírné ovlivnění směnným kurzem eura a libry. Ale vedle toho 22 procent německých firem vidí spíše mírný přínos Brexitu pro své hospodaření a 2 procenta dokonce významný přínos, neboť je to přinutí diverzifikovat trhy na úkor britských.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

12:17 Jan Campbell: BRICS, výsledky a výzvy
Předpokládám, že většina čtenářů ví, že BRICS je akronym pro označení uskupení původně čtyř zemí, Br…