Trolejbusy nesmrdí, ale snadno uváznou, jak jsou uvázány k troleji jako psík na vodítku. To je důvod, proč byly před časem hromadně opouštěny. Myšlenka bezkolejové elektromobility s vnějším napájením však dostává nový život v podobě elektrobusu s trolejovým dobíjením. Zkouší se v Brně a informoval o něm náměstek primátora Martin Ander.
Troleje naštěstí na sloupech zůstaly a elektrobus jich může využít na části trati, aby dobil baterky za provozu. Pak se od nich vzdálí, a může si toho dost dovolit díky samostatnému dojezdu kolem 50 kilometrů. Brno tak následuje příklad Vídně, která s podobnými pokusy začala dříve.
Pokud nás zajímá jen snižování emisí z dopravy, levnější metodou je přechod na stlačený zemní plyn CNG. To by se mohlo týkat až třetiny brněnského autobusového parku. Ale pochopitelně, že vůbec nejlepším řešením je takové využití dopravy. Lze si představit lepší organizaci nákladů, která jí sníží na polovinu. Lidé také potřebují nabídku bezpečných cyklistických a pěších tras, a pak snáze změní své dopravní zvyky.
Náměstek primátora Ander vystoupil na semináři Klimatické koalice, platformy českých nevládek, které spojuje zájem o ochranu klimatu, rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc. Seminář se odehrál v pražském informačním centru OSN a byl věnován hledání konkrétních příležitostí pro realizaci toho, co se dohodlo na COP21 v Paříži. Nejde jen o opatření v environmentální rovině, ale také jejich ekonomické, energetické a sociální přínosy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV