Zdeněk Koudelka: Odvolávání ředitelů bezpečnostních sborů

18.10.2012 12:18 | Zprávy

Dnes je možné policejního prezidenta, generálního ředitele Vězeňské služby, Hasičského záchranného sboru a dalších bezpečnostních sborů odvolat jen v rámci kázeňského řízení nebo trestního řízení. Dříve to bylo bez udání důvodu rozhodnutím nadřízeného ministra či vlády. Toto omezen personální změny se projevilo v případě policejního prezidenta Petra Lessyho, jehož výměna byla provedena formou nejen odvolání z funkce, ale zrušení jeho služebního poměru policisty.

Zdeněk Koudelka: Odvolávání ředitelů bezpečnostních sborů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Policisté, ilustrační foto

Bezpečnostní sbory jsou součástí výkonné moci. Vrcholným orgánem výkonné moci je vláda. V rámci výkonné moci se běžně užívá zásada hierarchické nadřízenosti a podřízenosti. Bezpečnostní sbory a jejich příslušníci nemají žádnou ústavně garantovanou nezávislost jako soudci, kde jde o nezávislost soudní moci na moci výkonné. Naopak jsou plně začleněni do vládní složky výkonné moci, kde vrcholných orgánem je vláda. Správu příslušného sboru vykonává ministerstvo, které je ústředním správním úřadem daného rezortu (Ministerstvo spravedlnosti pro vězeňskou službu, Ministerstvo vnitra pro policii atd.). V čele ministerstva stojí ministr, který je jako člen vlády kolektivně odpovědný Poslanecké sněmovně, jež svoji legitimitu v demokracii odvozuje od rozhodnutí voličů. V čele bezpečnostního sboru stojí generální ředitel či jinak nazvaný funkcionář, který není odpovědný Poslanecké sněmovně. Jeho demokratická legitimit je ve srovnání s legitimitou ministra zprostředkovaná. Ředitel bezpečnostního sboru je podřízen ministerstvu a v jeho čele stojícímu ministrovi.

Jedním ze základních nástrojů personálního řízení je jmenování a odvolání do funkce. Přitom požadavky na vysokou manažerskou funkci doprovází i předpoklady mimoprávní – schopnost řídit podřízené, schopnost efektivního hospodaření, komunikační předpoklady. Dobrý odborník nemusí být kvalitním šéfem instituce. Mezi mimoprávní předpoklady patří důvěra mezi ředitelem bezpečnostního sboru a ministrem. Pokud je tato důvěra vážně otřesena, může to mít vliv na správu bezpečnostního sboru. V takovém případě je správné, aby ten, který je podřízen a má slabší demokratickou legitimitu, funkci opustil a to rozhodnutím ministra. Ministr za takovéto rozhodnutí odpovídá v rámci vládní odpovědnosti Poslanecké sněmovně. Odvolání ředitele neznamená, že opouští sbor, pouze funkci. Vzhledem k tomu, že má zpravidla generálskou hodnost, je správně, pokud bude působit v odpovídající vyšší funkci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Vystoupení z EU

Nemyslíte, že když vystoupíme z EU, vedlo by to jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás? Protože na evropském trhu jsme dost závislý.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy 387. Umberto Eco - Od hlouposti k šílenství

21:30 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy 387. Umberto Eco - Od hlouposti k šílenství

Aneb Zprávy o tekuté společnosti... Několik příštích dílů této rubriky se pokusím věnovat jakémusi o…