Z toho důvodu, i když se zbrzdí deficity, dluhy dále rostou (úrokové náklady veřejného dluhu totiž rostou rychleji než HDP). Na rozdíl od zbytku světa dnes eurozóna míří k záporné nule a obchodními kanály to dopadá na celou EU, tedy i na ČR. I když od krizového podzimu 2008 proběhlo v EU na 16 summitů, odpověď, kterou EU nabízí, je stále předmětem intenzivních sporů.
Problémy se prohlubovaly, protože odpor vůči rostoucím deficitům narážel na pasivitu suverénních národních reprezentací, ale i proto, že v eurozóně náraz krize nelze tlumit tradičním znehodnocením měny. Peníze uvolňované z Fondu evropské finanční stability, popř. z pomoci MMF (k pomoci se rozhodli připojit i Rusko a Čína) získávaly čas, ale je zřejmé, že pokud jen protečou k věřitelům a nezvýší se brzy výkon ekonomiky, tak nepomohou.
Handicapem EU v této krizi je, že:není schopná větší makroekonomické kontroly evropského hospodářského prostorum. Bez ní není eurozóna tzv. optimální měnovou oblastí a dochází zde k různým divergencím místo konvergence. Pakt stability přijatý už roce 1997 je prakticky nefunkční a EU viditelně chybí společná politika růstu. Tato situace vyvolává protichůdné reakce. Jedni jsou pro couvnutí od hospodářské unie k neregulované unii liberálního byznysu (něco jako EFTA). Druzí před hospodářskou unii předřazují unii sociálních transferů, aniž by domýšleli, že bez podpory silné ekonomiky EU půjde jen těžko sociální transfery kvalitně uspokojit.
Za této situace přišla EU na summitu v prosinci 2011 s návrhem tzv. fiskálního paktu. Jde o vzájemnou mezinárodní smlouvu, nikoliv o změnu unijního smluvního základu. Nejde v ní ani o fiskální federaci, struktura daní ani výdajů není v EU vynucována, ale jde o posílenou koordinaci při vymáhání dluhové brzdy (limitů zadlužování). Počátkem března 2012 ji má podepsat 25 z 27 členských zemí (zatím kromě ČR a Velké Britanie).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM
jmenování premiéra
Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...
Další články z rubriky

16:14 Schillerová (ANO): Moc v ČR mají lobbisté bank, zbrojařů a energetických gigantů, ne Fiala
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k práci premiéra Petra Fialy.
- 14:12 Turoňová (Stačilo!): Na Krétu a Gavdos se valí tisíce migrantů
- 12:17 Senátor Hraba: TOP 09 se asi zdá, že mají zbytečně moc voličů
- 10:17 Šťastný (PRO): Když stát rabuje obce
- 8:14 Senátor Hájek: Leyenová. Sebereflexe = 0. Sebevědomí = 100
- 6:14 Balaštíková (ANO): Tohle není obnova důvěry, to je její kremace