Nebudu hodnotit, jestli je pan Stanjura vhodný na tento post, to musí prokázat sám svojí prací a hlavně výsledky. Vyjádřím se k úkolům a záměrům, které prezentoval.
Příprava sloučení ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu na „ministerstvo hospodářství“ není asi do budoucna špatným záměrem. Je ale zapotřebí vše důkladně promyslet, připravit a zajistit tak, aby došlo doopravdy k úspoře úředníků, sloučení agend a hlavně přednostně k vyřešení problémů, které se na ministerstvu dopravy nakupily.
Nemohu již ale souhlasit s nadšením pro přeměnu ŘSD na akciovou společnost.
Předpokládám, že v tom případě bude nutné veškeré zakázky včetně oprav a údržby soutěžit a ŘSD již nebude jediným investorem akcí pro stát. Dojde v každém případě k dalšímu prodloužení přípravy dopravních staveb od záměru až po vlastní realizaci, protože přibude další mezičlánek – veřejné výběrové řízení s možností odvolání k ÚOHS. Jediný klad bude, že ŘSD a.s. se stane plátcem DPH, a státu se tak zlevní o DPH investice do dopravní infrastruktury.
Zrušení Státního fondu dopravy infrastruktury ovšem, dle mého názoru, je chybným krokem. V současné době je schopen SFDI reagovat poměrně rychle na požadavky investorů na vynucené změny a operativně měnit plánování a financování při výstavbě dopravní infrastruktury. V případě, že bude SFDI zrušen a kontrola, finanční řízení a provádění operativních změn bude na MD, případně ministerstvu hospodářství, ale o financích, které se mohou běžně ve Výboru SFDI s potvrzením Dozorčí rady SFDI snižovat či navyšovat např. o 100 mil. Kč a více, nebude rozhodovat ministerstvo hospodářství, ale ministerstvo financí a rozpočtový výbor PSP ČR. Zřejmě asi nebudou mít dost úředníků a bude nutné na takováto rozhodnutí zejména na ministerstvu financí přijmout další pracovníky. V případě zrušení SFDI jsem přesvědčen, že nedojde k úsporám, naopak hrozí, že kontrola projektů, správnost financování a řešení financování dle potřeby se stanou formálními a ve svém důsledku pro stát dražšími.
Nový ministr má samozřejmě kostlivce ve skříni ministerstva dopravy v podobě ne zcela funkčního registru vozidel, nutnosti urychleného výběru nového provozovatele registru vozidel (není za 5 minut dvanáct, ale již bohužel po dvanácté), problémů s financováním a zajišťováním veřejné hromadné železniční dopravy, ale zejména kolaps ČD Cargo, kde hrozí propouštění velkého množství pracovníků i v důsledku toho, že zástupci v řídících a kontrolních orgánech ČD a ČD Cargo nedokázali včas reagovat na katastrofální úbytek ziskové dopravy celovlakové a včas neřešili narůstající ztráty z potřebné, ale ztrátové dopravy vozových zásilek.
Co říci na závěr? „Tak nám zase jmenovali nového ministra dopravy, už čtvrtého za 2,5 roku.“
Pavel Hojda, poslanec PČR a stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz