John: Kdo nechce kontrolovat státní podniky?

12.06.2012 8:55

Je ostudou, že takto důležitá ústavní změna jako je rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, která má významný dopad na veřejné peníze a zásadně se tak dotýká každého občana této Republiky, je odkládána ze schůze na schůzi a „zaparkována“ ve Sněmovně více jak jeden rok.

John: Kdo nechce kontrolovat státní podniky?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radek John

"Fakt, že tento zákon byl zařazen již na 4 schůzích a koalice opět, tedy již po páté, vyřadila tento bod z programu, vyvolává přinejmenším pochybnosti a zároveň podezření. Nabízí se tak logicky otázka čí je zájem, aby nebyl prohlasován tak významný zákon, který by umožnil kontrolovat firmy ovládané státem a samosprávami," komentuje situaci předsedkyně Poslaneckého klubu VV, Kateřina Klasnová.

 Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím obcí a územně správních celků proteče více jak 75% všech veřejných financí a po rozšíření pravomocí tohoto úřadu by kontrole nově podléhaly i společnosti, které hospodaří s majetkem čítajícím třetinu státního rozpočtu naší země!!!

 "Nejvyšší kontrolní úřad je perspektivně velmi účinným kontrolním nástrojem v boji proti korupci. Vždyť kontrole by podléhaly všechny veřejné instituce – například ČEZ, České dráhy, Lesy České republiky, Dopravní podnik a mnohé další významné instituce se zásadními rozpočty, obrovským majetkem a přímým dopadem na domácí ekonomiku a investice. Českých lesů se týkala i moje interpelace na premiéra Nečase, kde jsem věcně vypisovala naprosto alarmující finanční bonviánství a nebojím se říct zhýralé nakládání s veřejnými prostředky. Díky patří právě NKÚ, které kontrolu v tomto státním podniku provedlo a došlo k děsivým závěrům, jak dochází k neřízenému mrhání prostředky daňových poplatníků. A fascinuje mě, že vláda mlčí! A nekoná!" dodává Klasnová.

Předseda strany Věci veřejné Radek John k tomu uvádí: "Tento zákon, byť malý rozsahem bude mít významný dopad na celou zemi a tuzemské hospodaření s veřejnými penězi. Touto ústavní změnou by konečně mohl Nejvyšší kontrolní úřad začít zkoumat hospodaření s majetkem obcí, krajů i vybraných právnických osob. Současná působnost Nejvyššího kontrolního úřadu je bohužel naším základním zákonem omezena pouze na kontrolu hospodaření se státním majetkem a na stav plnění státního rozpočtu, což je ve srovnání s obdobnými institucemi ve státech Evropské unie naprosto raritní a nepochopitelné. Náš svého druhu ráj kontrolní benevolence a velkorysosti je obklopen státy s mnohem širšími a přísnějšími kontrolními pravomocemi. V některých ohledech jdou zahraniční kontrolní možnosti i dál než aktuálně projednávaný návrh."

Přijetí novely by rovněž přinselo lepší prevenci proti korupci v oblasti využívání prostředků přicházejících z EU, za jejichž využívání je Česká republika dlouhodobě kritizována.

Nová norma umožní kontrolu nakládání se zdroji z fondů EU. Tím se výrazně zvýší efektivita využívání těchto investic a tím pádem bude přínosem pro běžného občana a nikoliv pro ty, kteří s těmito financemi nakládají. Sníží se zadlužování krajů kvůli nesmyslným a neefektivním investicím, které pro svou nulovou efektivitu byly unií zamítnuty a platba této investice tak zůstala na krajských rozpočtech.

"Příkladem může být i kauza Davida Ratha. Pokud by NKÚ měl rozšířené pravomoci na kontrolu obcí a územně právních celků k podobným případům by nedocházelo a veřejné finance by nemohly být zneužívány." dodává John.

Námitka, že počet kontrolovaných subjektů (vždyť jen obcí je 6 500) se i bez veřejných institucí rozšiřuje na poměrně velké množství není opodstatněná. Nezapomínejme, že rozpočty obcí a krajů proteče přes polovinu veřejného rozpočtu. Proto je rozšírení  pravomocí a možnost kontroly, ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu, třeba chápat jako velmi účinný a perspektivní kontrolní nástroj v boji proti klientelismu a korupci.

 "Za zcela bezpředmětný považuji argument odpůrců posílení kontrolních možností, že by nově měly hrozit arbitráže, pokud by došlo k těmto ústavním změnám. Tuto lacinou linku odmítám, vždyť, ve všech okolních zemích mohou tamější kontrolní úřady kontrolovat státní firmy. Tak proč ne u nás? A proč právě u nás by kontroly měly mít mezinárodní soudní dohru? Odmítám, abychom zůstali skanzenem blahovolnosti v kontrole nakládání s veřejnými prostředky. Což doposud některým cíleně vyhovovalo. A věřím, že tímto hlasováním se situace zásadně mění," uzavírá Radek John.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Veciverejne.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

20:03 Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny…