Klasnová: Současná krize není jen a pouze vina Věcí veřejných

27.04.2012 13:28

Projev na 39. schůzi Poslanecké sněmovny dne 27. 4. 2012

Klasnová: Současná krize není jen a pouze vina Věcí veřejných
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kateřina Klasnová

Vážená paní předsedající, děkuji vám za slovo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, po květnových volbách v roce 2010 jsem byla jednou z mála ve Věcech veřejných, kdo nechtěl vstupovat do vládní koalice. S vědomím předchozích zkušeností vládních angažmá menších politických stran, ať už se jednalo o Stranu zelených, Unii svobody, či kdysi ODA. Z opozičních lavic se nicméně dá prosadit výrazně méně než z vlády. A já si stojím za výsledky práce, které Věci veřejné v rámci koalice prosadily. Věcem veřejným se s vládou podařilo prosadit 54 konkrétních programových bodů, mezi které například zahrnuji prosazení nového zákona o veřejných zakázkách, jmenovité hlasování členů vlády při rozhodování o majetku, prosazení přímé volby prezidenta, státní maturity či trestně právní odpovědnost firem. Nesmím opomenout ani zachování stravenek či zrušení poplatku za položku na receptu. A mohla bych pokračovat.

Tato pozitiva a konstruktivní výsledky téměř dvouleté koaliční spolupráce rozhodně nechci přecházet. Nejsem z těch, která by nahlížela na svět a politiku jen černobíle a zatracovala vše minulé i přes hluboké lidské a politické zklamání, které jsem v minulých dnech a týdnech zažila. Nezříkám se ani podílu viny strany Věci veřejné a spoluzodpovědnosti Věcí veřejných na současné politické krizi. Odmítám ale jen vinu - jen a pouze vinu - Věcí veřejných.

Za téměř dvouleté koaliční soužití Věci veřejné nedostaly jasnou a jednoznačnou odpověď na garanci zachování neprolomitelnosti těžebních limitů, zrušení anonymních akcií či další zpřísnění zdanění hazardu. Koaliční partneři své jasné slovo stále odsouvali, své postoje změkčovali a zpochybňovali své závazky.

Ostatně včerejší jednání Senátu o zrušení doživotní trestně právní imunity je toho jasným důkazem. Jakkoli bylo omezení imunity součástí koaličního prohlášení a pod návrhem byly podepsáni zástupci koalice i opozice, byla to právě ODS, která včera tento návrh v horní komoře podpořila pouhými dvěma hlasy. Dvěma hlasy z 25členného sboru senátorů.

A na této, respektive 38. schůzi máme parodii na celostátní referendum, kde se nevůle TOP 09 a ODS schválit plebiscit přímo promítla do předložené novely ústavy. Máme zde také novelu zákona o důchodovém pojištění, zde sice díky Věcem veřejným nedojde ke zmražení důchodů, nicméně není dořešena tak zvaná mezigenerační solidarita, umožňující dětem přispět jedno procento ze svého pojistného na důchody svých rodičů, třebaže tato podmínka důchodové reformy byla součástí koaliční smlouvy. Na 38. schůzi budeme řešit také Senátem vrácený zákon o ochraně ovzduší, který byl sice původně z vládního pera, ale ministr Chalupa ho možná záměrně na půdě Sněmovny neuchránil před vlivem lobby. Vůle systémově změnit jednací řád Poslanecké sněmovny, aby k podobným případům nedocházelo, je opět minimální. Třebaže změna jednacího řádu byla také součástí koaliční smlouvy a balíčku protikorupčních opatření. A takto bych mohla opět pokračovat.

I naše důvěra v personální složení vlády dostávala významné trhliny a přispěla k tomu, že drtivá většina poslaneckého klubu Věcí veřejných již nemá důvěru ve slovo premiéra a vládního kabinetu. O to více, kdy se stejný politik se svým koaličním partnerem TOP 09 dvakrát aktivně opřel o přeběhlíky. Získávání přeběhlíků tak posvětil na pravidlo a opakovaně použitý princip, a to jak během loňského dubna, tak během letošních dubnových dní, kdy opětovně stáli a nadále stojí za tak zvanou platformou. Ač jsem v politice programově spíše stoupenkyně věcného a konstruktivního tónu, tak toto nemohu premiéru Nečasovi a ostatním představitelům vládní koalice odpustit. Právě oni mnohokráte Věci veřejné moralisticky kárali a nyní jsou to právě oni, kdo posvěcuje princip přeběhlictví na plnohodnotný politický normativ.

Na principu přeběhlictví chtějí stavět legitimitu vlády i legitimitu všech - od tohoto dne - vznikajících zákonů a státních norem. Právě proto, že jsem ctila koaliční smlouvu, připomínám dnes její platný dodatek: Koaliční strany se zavazují, že nebudou v případě hlasování o nedůvěře či důvěře vládě hledat podporu mimo poslanecké kluby koaličních stran, ale - a zde zdůrazňuji - ani separátně mezi jednotlivými poslanci koaličních stran a nepostaví fungování vlády na přeběhlících. Když tento princip premiér opustil, tak opakovaně mediálně avizoval, že nepostaví důvěru vlády na - cituji: "Volných radikálech, ale pouze na poslaneckém klubu." A já se ptám, kde je tento poslanecký klub?

To jsou důvody, proč dnes osobně budu hlasovat proti důvěře vládě. Nejsem však stoupenec politické destrukce a to stejné vyznává i politická strana Věci veřejné. Pokud dnes vláda přežije a přežije současné složení Poslanecké sněmovny, Věci veřejné touto cestou odmítají jít a rozhodly se zhostit role konstruktivní opozice. Rozhodli jsme se zhostit role politické síly, která podpoří kvalitní zákony, které ctí hodnoty a program Věcí veřejných z pera vládního kabinetu či pera opozice. Na této, respektive 38. schůzi jsou to například dvě novely zákoníku práce z pera sociální demokracie.

Nadále budeme velmi bedlivě sledovat, jak je naplňována litera programového prohlášení, jak vláda dořeší omezení anonymních akcií, jak vláda napraví chyby a nedostatky systému výplat sociálních dávek. Premiér zde hovořil o nutnosti reforem - já se ptám, kde je úspora vyplývající ze sociální reformy? Kde je reforma zdravotnictví? Budeme dále sledovat, zda vláda bude ctít neprolomitelnost těžebních limitů, či skutečně prosadí další přitvrzení zdanění hazardu.

Bude nás velmi zajímat dořešení prováděcího zákona k přímé volbě prezidenta tak, aby nezůstala možnost přímo volit prezidenta jen prázdným slibem jako v případě omezení imunity. Ale i otázka zavedení celostátního referenda, o které jsem již hovořila, či rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu či kontrola hospodaření Lesů České republiky a samozřejmě i majetkové narovnání s církvemi tak, aby návrat majetku byl skutečně transparentní.

Tyto zásadní body a mnohé další jsou témata, která budeme velmi bedlivě sledovat, a usilovat o jejich dořešení v duchu programu a závazků Věcí veřejných a ostatně i na papíře alespoň deklarovaného programového prohlášení. Nechceme sehrávat roli věčného negativisty, který jen kritizuje a automaticky vše vládní haní. Rozhodně ale nehodláme podporovat veškeré návrhy zákonů bez výhrady, které prošly na vládě do 11. 4. tak, jak nám v Kramářově vile navrhl pan premiér.

Ostatně, proto jsem sama dobrovolně odstoupila z pozice místopředsedkyně Sněmovny, proto, abych nebyla zavázána této vládě postem, proto, abych mohla hlasovat podle svého vědomí a svědomí o kvalitních legislativních návrzích, korespondujících s programem Věcí veřejných.

Dovolte mi být trošku osobní na závěr a vzkázat svým již bývalým kolegům a hlavně vicepremiérce Karolíně Peake: Co platno člověku, kdyby i celý svět získal, ale na své duši škodu utrpěl.

Děkuji. (Potlesk.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

22:01 Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

Ve Strakově akademii se konalo v pořadí již 400. zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI, Ra…