Ministr P. Dobeš: Nový zákon o autoškolství přinese revoluční změny

20.10.2012 20:15 | Zprávy

Nový zákon o autoškolství kompletně změní systém výuky, ověřování získaných znalostí i dovedností a chování žadatelů o řidičská oprávnění.

Ministr P. Dobeš: Nový zákon o autoškolství přinese revoluční změny
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Revoluční změnou má být už samotná cesta k řidičskému oprávnění, která bude dvoufázová. Zkoušky budou probíhat pod státním dohledem u nově vzniklé zkušební organizace, která by po pěti letech měla být nejen samofinancovatelná, ale umožňovat také vlastní investice do prevence a infrastruktury. Pro nové žadatele se chystá řidičský průkaz na zkoušku a test vnímání rizik.

Jedním z cílů nového zákona je vychovat vysoce profesionální komisaře, kteří budou mít v oblasti výcviku autoškol silný respekt a budou sami motivovaní se neustále vzdělávat. „Zákon by tak měl díky vyšší kontrole eliminovat stávající vysokou míru korupčního jednání při výkonu zkoušek z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, kdy jsou v této souvislosti v ČR trestně stíhány už desítky zkušebních komisařů,“ vyjmenoval jeden ze zásadních přínosů nového zákona ministr dopravy Pavel Dobeš. Návrh počítá s tím, že stávající počet cca pěti set zkušebních komisařů (v rámci obcí s rozšířenou působností dnes častokrát s kumulovanou funkcí) se v rámci nově vzniklé zkušební organizace sníží na cca tři stovky plnohodnotných zkušebních komisařů. Nově vzniklá organizace by měla být nejpozději po pěti letech samofinancovatelná. „Přinese tak nejen nulové zatížení státnímu rozpočtu, ale navíc ještě vydělá vlastní finanční prostředky, které bude využívat například pro prevenci,“ doplnil ministr Pavel Dobeš.

Nový zákon si klade také za cíl přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. „Získání řidičského oprávnění by se mělo stát vrcholným stádiem základního vzdělávání v dopravě a zároveň počátkem dalšího celoživotního vzdělávání,“ řekl k tomu ministr Pavel Dobeš. Žák, který bude chtít získat řidičské oprávnění, bude muset v autoškole absolvovat teorii a první praktické dovednosti s řízením vozidla na vyhrazeném místě pro výuku. Pokud si osvojí základní ovládání vozidla a zvládne teoretické učivo, bude skládat první část zkoušky před zkušebním komisařem, tj. zkoušku z pravidel silničního provozu a zkoušku z ovládání vozidla na cvičné ploše zkušební organizace. Teprve poté žák s instruktorem vyrazí do silničního provozu, kde bude pokračovat v praktickém výcviku. „Jakmile si žadatel osvojí základní znalosti a dovednosti v řízení příslušné skupiny vozidel, bude připuštěn k závěrečné zkoušce z praktické jízdy, která bude posledním stádiem zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel příslušné skupiny. U zkoušky řidičů motocyklů dochází k zásadní změně, kdy žadatel bude vykonávat zkoušku zcela samostatně bez přítomnosti zkušebního komisaře na výcvikovém vozidle,“ vysvětlil chystané změny Karel Bezděkovský z odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Jaroslav Foldyna byl položen dotaz

Rusko a pan Foldyna

Pane Foldyno, Vy jste nikdy neslyšel, jak vznikla Velká Rus, Sovětský svaz, kdo si rozdělil Evropu nejdříve s Hitlerem než SSSR Hitler podrazil? SSSR nás v roce 1968 nenapadl? Rusko si nevynucuje poslušnost sousedů vojenským napadením? Máte vůbec nějaké vzdělání? Nevypadá to tak.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Obří ceny v obchodech a podprůměrně nízké platy.

10:05 Vích (SPD) Obří ceny v obchodech a podprůměrně nízké platy.

Vládě Petra Fialy je zcela jedno, jak moc se propadla životní úroveň českých občanů, hlavně že je na…