Ministr P. Dobeš: Úprava taxislužby přinese zkvalitnění

02.10.2012 15:22

Ministerstvo dopravy chce zlepšit a ztransparentnit provozování taxislužeb.

Ministr P. Dobeš: Úprava taxislužby přinese zkvalitnění
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Ministr dopravy Pavel Dobeš předloží vládě ke schválení novelu zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Stěžejní částí návrhu je zásadní přepracování úpravy provozování taxislužby. Nová úprava reaguje na požadavky praxe, kontrolních orgánů i samotných uživatelů taxislužby a klade si za cíl přinést zjednodušení a zpřehlednění práv a povinností při podnikatelské přepravě osob malými vozidly, ztížení obcházení zákonných povinností a páchání protiprávní činnosti.

K omezení protiprávní činnosti při provozování taxislužby by mělo dojít pomocí přesného vymezení povinností dopravců a řidičů taxislužby a návazných sankcí. Nové vymezení samotného obsahu pojmu taxislužba ztíží obcházení stanovených povinností prostřednictvím dosud nedostatečně upravené tzv. smluvní přepravy a navíc dojde k upřesnění provozování služby tzv. „drink servisů“ (odvozu podnapilého řidiče jeho vozidlem). „Nová úprava taxislužby by ve svém důsledku měla přinést zkvalitnění služby pro zákazníky, sjednocení povinností pro všechny provozovatele a jednodušší situaci při kontrolní činnosti a následném postihu,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš. „Mohl by to být krok pro zlepšení a ztransparentnění provozování taxislužeb, z nichž některé v minulosti ke svým zákazníkům nepřistupovaly zrovna nejlépe,“ dodává.

Cílovým stavem v oblasti taxislužby a příležitostné osobní silniční dopravy je narovnání podmínek pro podnikání v silniční dopravě provozované vozidly s obsaditelností do 9 osob včetně řidiče. Sjednocení se týká vstupních podmínek pro vstup do podnikatelského prostředí (požadavky na podnikatele, vozidla a řidiče) i následných povinností dopravců při realizaci svého podnikání se zřetelem na specifika provozování silniční motorové dopravy pro různé účely (jiné podmínky a požadavky jsou na klasickou, operativní přepravu osob z místa na místo v určitém čase, jiné na přepravu osob na předem plánované svatbě nebo pohřbu, zcela jiné podmínky panují u „drink servisů“).

„Povinností podnikatelů v uvedeném typu dopravy bude evidovat všechna vozidla stejným způsobem a sjednotit označení i vybavení vozidel, až na vymezené výjimky, a to zejména povinností vybavit vozidlo taxametrem včetně povinnosti taxametr používat,“ uvedl jeden z cílů návrhu ministr Pavel Dobeš. Dosud totiž taxametr velká část vozidel mít nemusela, na čemž zákazníci mohli tratit. Mezi další cíle návrhu patří také posílení vztahu dopravce k vozidlu, odpovědnosti dopravce za provoz jeho vozidlem, snížení administrativní zátěže (v souvislosti s evidencí vozidla taxislužby), posílení odpovědnosti řidiče za své jednání nebo zvýšení ochrany spotřebitele.

Návrh novely zákona o silniční dopravě, který by měl nabýt účinnosti od 1. března 2013, obsahuje zčásti úpravu implementující právo Evropské unie, zčásti vnitrostátní úpravu. V implementační oblasti návrh v nezbytné míře reaguje na přímo použitelné nařízení EU č. 181/2011, o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě, a to zejména stanovením sankcí za porušení povinností uložených tímto nařízením. Dále návrh obsahuje dokončení transpozice směrnice 2002/15/ES o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě – jedná se o vztažení určitých ustanovení směrnice i na některé dopravce – podnikatele, pokud sami řídí velké vozidlo nebo vykonávají činnosti s řízením související.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Soukromníci: Další daň není řešení

16:02 Soukromníci: Další daň není řešení

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k návrhu ministra zdravotnictví Válka na zdražení s…