Vážený pane předsedající, vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, majetkové vyrovnání s církvemi vnímám jako velmi důležité a konečně potřebné. Ovšem je třeba, aby šlo o skutečné narovnání a ne o neúměrně veliký dar nebo velkorysý dar státu církvím. Právě proto připravily Věci veřejné pozměňovací návrhy, jejichž cílem je transparentnost a spravedlivé vyrovnání. Požadujeme, aby bylo jasně stanoveno, kdo je oprávněnou osobou. Požadujeme tedy taxativní vyjmenování všech církví a náboženských společností, kterých se tento zákon dotýká.
Skutečností totiž je, že církev před rokem 1948 nebyla plnohodnotným vlastníkem, protože v případě, že chtěla majetek prodat, potřebovala souhlas státní správy. To se týká např. náboženské nadace, která byla založena Josefem II. jako veřejný fond a byla spravována jako subjekt veřejného práva orgánů státu. Její majetek byl tehdy zastupován finanční prokuraturou.
Z důvodové zprávy k tomuto návrhu zákona také jasně vyplývá, že stát v souvislosti s majetkovým vyrovnáním výrazně navýšil majetek katolické církve, a to tím, že jí chce vrátit i majetek výrazně vyšší, než byl v roce 1948, a sice o majetek vyvlastněný na základě pozemkové reformy, která byla provedena v roce 1918 a 1919. A navrhuje (navrhujeme?) opatření, že zjistí-li Pozemkový úřad, že církev nárokovala majetek, který jí nenáleží, uloží jí pokutu ve výši tržní ceny neoprávněně nárokovaného majetku. A v souvislosti s tím navrhujeme také upravit příslušný paragraf trestního zákoníku.
Předpokládaný vládní návrh říká, že oprávněné osobě stačí pouze tvrzení o tom, že mu nárokový majetek patří, a stát mu ho buď musí vydat, nebo složitě dokazovat, že to není pravda. Předkládáme právě proto pozměňovací návrh, který jasně říká, že důkazní břemeno má ten, který si majetek nárokuje, a v plném rozsahu musí přejít na oprávněného, neboť ten žádá o vydání a svoji žádost musí doložit jasnými důkazy.
Dále navrhujeme prodloužení v zákoně uvedených lhůt pro to, aby stát měl čas na dostatečné prověření údajů církví. A protože se jedná o vydání obrovského majetku, který byl zabaven před více než půl stoletím a je potřeba zohlednit, že dané žádosti musí být řádně prověřeny, k tomu je zapotřebí, aby lhůty byly přiměřené a nedošlo kvůli špatnému úřednímu postupu ke škodě velkého rozsahu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR