Mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a zhotovitelem stavby začala tahanice o to, kdo zaplatí nutné opravy nedávno dokončeného úseku dálnice, jehož povrch se zvlnil. Nejde přitom o žádnou maličkost. Náklady budou zřejmě stamilionové! Možná i o řád větší.
O této dálnici se kdysi hodně mluvilo. Nejen v médiích, ale i ve Sněmovně. Pak nastalo ticho. Ale „šidlo v pytli neutajíš"! Co se vlastně dělo? Vláda Miloše Zemana se rozhodla, že připojí Ostravu co nejrychleji k dálniční síti. Proto se dohodla s konsorciem firem vedeným izraelskou firmou Housing & Construction, že osmdesát kilometrů dálnice vybuduje formou PPP projektu. Stavba mezi Lipníkem nad Bečvou a polskou hranicí měla být dokončena v roce 2009 a pak dvacet pět let investorem provozována a udržována. Stát by po tu dobu investorovi jeho investici splácel formou zvanou „šedé mýto".
Jenže skutečnost je úplně jiná. Proti již podepsané smlouvě se zvedla vlna pomluv a dezinformací. Psalo se, že stavební náklady mají být padesát (ve smlouvě uvedený předpoklad byl třicet) nebo dokonce dvěstě miliard korun. Přitom celý projekt - tedy stavba, provozování a údržba po dobu pětadvaceti let - měl stát maximálně sto patnáct miliard korun. Poslanec Martin Říman jí dokonce označil za „tunel století". Vláda Vladimíra Špidly pak smlouvu zrušila a zaplatila investorovi tučné odstupné. Ministr dopravy Milan Šimonovský slíbil, že dálnice bude dokončena o rok dříve, tedy do konce roku 2008 a bude lacinější.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Spoz.cz