Desítky tisíc cestujících se slovenskou nízkonákladovou společností Sky Europe dostaly v srpnu 2009 tuto zprávu: „Dovolujeme si Vám oznámit, že naše firma pozastavila prodeje letenek a provoz…Berte na vědomí, že si musíte hradit svůj zpáteční let s některou jinou leteckou společností na vlastní náklady. Důvodem je nedostatek prostředků na financování dalších letů“.
Něco takového je podle české sociálnědemokratické zástupkyně v Evropském parlamentu Olgy Sehnalové, členky Výboru pro dopravu a cestovní ruch, zcela nepřijatelné, bohužel však stále aktuální. "Již od kauzy Sky Europe, tedy již přes dva roky, opakovaně žádám Komisi, aby jednala a přijala taková opatření, která cestujícím na celém území Evropské unie zajistí patřičné zacházení a hlavně bezplatný a co nejrychlejší návrat domů při krachu letecké společnosti. Komise musí konečně vyslyšet tyto urgence a říci jasně, co k posílení těchto práv podnikne,“ apeluje Sehnalová.
Europoslanci očekávají, že Evropská komise předloží návrh změn legislativy k právům cestujících letos na podzim. Už nyní ale vyslali jasný signál Komisi, co v něm musí být, aby pro něj zvedli ruku. Výbor pro dopravu hlasoval o svém stanovisku dnes dopoledne.
„Prosadila jsem do textu několik pozměňovacích návrhů, které se týkají zejména situace cestujících při krachu aerolinek, cenové diskriminace a informací o jejich právech cestujících v případě, že se dostanou do problémů. Jsem přesvědčena o tom, že je potřeba legislativně zakročit a nastavit jasná a důsledně respektovaná pravidla na celoevropské úrovni. A to může udělat jedině Evropská komise,“ říká Sehnalová.
Co Olga Sehnalová do zprávy Výboru pro dopravu prosadila:
- povinnost aerolinek poskytnout cestujícím závazky v případě svého úpadku, platební neschopnosti či ztráty licence
- vytvoření jednotného systému posuzování důkazní hodnoty důkazů prokazujících tzv. „mimořádné okolnosti“ (právě na ně se aerolinky nejčastěji vymlouvají při neochotě náhrady škod cestujícímu)
- poskytnout cestujícím kompletní informace o jejich právech v jazyce, v němž byla provedena rezervace a vytvořit za tímto účelem centrální internetovou stránku ve všech jazycích EU, včetně verze pro cestující s postižením
- prozkoumat a v případě výskytu odstranit cenovou diskriminaci cestujících na základě země pobytu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz