Nejprve musím připomenout rozložení výdajů na dopravu v kraji ve schváleném rozpočtu na rok 2013. Celkový objem výdajů na dopravu představuje částku 1 525 985 000 Kč (o necelých 11 % méně než v r. 2012). Financování dopravy je největším výdajem krajského rozpočtu s 30% podílem na celkových rozpočtových výdajích kraje. Výdaje na dopravu jsou rozloženy na běžné výdaje ve výši 1 424 mil. Kč, přičemž rozhodujícími položkami jsou zajištění základní dopravní obslužnosti autobusy - 385 mil. Kč, základní dopravní obslužnosti železnicí - 473 mil. Kč, provozní příspěvek na Správu a údržbu silnic Plzeňského kraje (SÚS PK) -539 mil. Kč. Kapitálové výdaje činí 101 mil. Kč, z nichž jsou prostředky na přípravu staveb - 9 mil. Kč, investice do silnic - 72 mil. Kč a strojní investice pro SÚS PK ve výši 20 mil. Kč.
Abychom pochopili vývoj financování veřejné dopravy, musíme se vrátit před vznik krajů v ČR. Původně byl celý závazek veřejné železniční dopravy hrazen ze státního rozpočtu. Skládal se ze 2 srovnatelných položek - základní dopravní obslužnosti a tarifního vyrovnání, které sanovaly ztrátu z provozování veřejné dopravy. Na kraje přešla povinnost zajišťovat a financovat regionální veřejnou dopravu v roce 2002. Brzy nastaly problémy s financováním základní dopravní obslužnosti, protože rozsah výkonů zůstával na stejné úrovni a pokračovala transformace organizace národního dopravce ČD a.s. Rozhodujícím byl rok 2005, kdy vlivem změny rozpočtového určení daní došlo pro kraje ke změně způsobu úhrady za veřejnou železniční dopravu, a to navýšením úhrad za základní dopravní obslužnost, které plně nenahradilo výši původního tarifního vyrovnání. Od tohoto roku dochází u národního dopravce ČD a.s. k trvalé ztrátě v krajích, kde zůstává nebo mírně narůstá rozsah výkonů v regionální dopravě. V ostatních krajích dochází k podstatné redukci vlakových spojů a také k uzavírání provozu na méně frekventovaných místních tratích. Zlomem v zajišťování regionální železniční dopravy bylo memorandum uzavřené mezi ministerstvem dopravy a kraji v roce 2009, kterým bylo garantováno vyrovnání prokazatelné ztráty z provozování základní dopravní obslužnosti ve výši cca 2,6 mld. Kč. Tím došlo k narovnání podmínek financování této dopravy. Ale současná vláda zavedla úsporná opatření, která porušují memorandum, pokud jde o pravidelné navyšování úhrady podle nárůstu cen za PHM a elektrickou energii, které rostou v ČR rychleji než inflace. Negativní důsledky má také snižování slev na poplatek za dopravní cestu v železniční regionální dopravě, k němuž dochází od r. 2011.
Plzeňský kraj jako jeden z mála každoročně navyšoval rozsah regionální železniční dopravy, s cílem zlepšovat dopravní služby v kraji. V roce 2009 byla uzavřena smlouva na železniční regionální dopravu v rozsahu 5 327 744 vlakových km za celkovou úhradu 485 mil. Kč, z toho za základní dopravní obslužnost (ZDO) 350 mil. Kč a příspěvek na základě memoranda 135 mil. Kč. V roce 2012 byla smlouva na rozsah 5 636 972 vlakových km za celkovou úhradu 541 mil. Kč, z toho za ZDO 406 mil. Kč a z memoranda 135 mil. Kč. Pro rok 2013 dochází k přípravě smlouvy mezi krajem a ČD a.s. ve srovnatelném rozsahu vlakových km, ale s úhradou o cca 18 mil. nižší, než je dopravcem požadováno. Probíhají proto velmi složitá vyjednávání mezi organizátorem veřejné dopravy v kraji (POVED) a dopravcem ČD a.s. Pokud nedojde k finančnímu naplnění smlouvy, bude muset být železniční regionální doprava optimalizována na úroveň trvale snižovaného finančního rámce z národního rozpočtu.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM




