Informace týkající se hospodaření uplynulého roku je důležitá, vypovídá totiž o současném stavu financování dopravní infrastruktury u nás. A nelze si nevšimnout, že je něco v nepořádku…
Stačí si vedle sebe položit plán – schválený Rozpočet SFDI na rok 2012 a skutečnost – tuto Výroční zprávu. A porovnat základní čísla – objektivní potřeby příjemců vyčíslené při sestavování rozpočtu 101 mld. Kč, schválený rozpočet 66 mld. Kč, skutečné disponibilní zdroje 63 mld. Kč, skutečně realizované výdaje 52 mld. Kč. Jednoduchý propočet – v rozpočtu SFDI na rok 2012 zůstalo nevyčerpáno 11 mld. Kč !
Čím to je, že opakovaně konstatujeme nedostatek finančních zdrojů a pak zůstane na účtech SFDI nevyčerpaných 11 mld. Kč? Schválený rozpočet na rok 2012 přímo uvádí, že v důsledku omezení výdajového rámce dojde ke zpomalení financování řady akcí, nebude možné nastavit rychlejší a efektivnější harmonogram výstavby daných akcí, případně nebude možné čerpat finanční prostředky z EU v rámci nové finanční perspektivy v roce 2014. Z toho přeci vyplývá, že pokud by se našlo více peněz, přesně se ví, kam je alokovat. Logická je pak otázka: Proč tedy takové nedočerpání rozpočtu? Nebo jak management SFDI v průběhu roku reagoval na vývoj financování? Asi málo, protože jinak by rok nemohl dopadnout tak, jak dopadl. A nic na tom nemění ani fakt, že nedočerpané prostředky budou zapojeny do letošního rozpočtu. Ve schváleném rozpočtu SFDI na rok 2012 je také zmínka o riziku v podobě smluvních závazků na výstavbu pozemních komunikací z minulých let v objemu cca 29 mld. Kč, které však nemají finanční krytí. Z jaké části byly tyto závazky umořeny, když v rozpočtu SFDI zbyly nevyčerpané finanční zdroje?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz