Tesařík (ČSSD): Na obce se myslí, na kraje zapomíná. Omyl, nebo úmysl?

20.08.2012 22:10

Těžko se mohu jako hejtman i senátor smířit s vládou předloženým návrhem zákona směřujícím ke snížení schodků veřejných rozpočtů, kde je navrhováno další snižování podílu krajů na celostátním hrubém výnosu z daně z přidané hodnoty.

Tesařík (ČSSD): Na obce se myslí, na kraje zapomíná. Omyl, nebo úmysl?
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor za ČSSD Martin Tesařík.

A to ze stávajících 8,29 % na 7,86 % a podíl na dani z příjmu fyzických osob se snižuje z 8,92 % na 8,65 %. Obě tyto změny vláda zdůvodňuje tím, že cílem navrhované úpravy je, aby se pozitivní fiskální dopady v důsledku změny sazby z daně přidané hodnoty projevily pouze na státním rozpočtu. Nyní používá stejný argument, který ministerstvo financí použilo, když k datu 1. ledna 2012 snížilo podíl na výnosu daně na stávajících 8,29 % z původních 8,92 %. Máme zde tedy stav, kdy tato pravicová vláda systematicky po dobu posledních dvou let cíleně krátí daňové příjmy krajům. Je to omyl, nebo úmysl? To ať si každý vyloží sám, ale nevěřím, že by v tom nehrály roli blížící se krajské volby.

A co nás tedy čeká a nemine? Pro období let 2013 až 2015 vláda plánuje snížit toto procento na hodnotu ve výši 7,86 %. Pro malou rekapitulaci tedy uvádím, že v roce 2011 měly kraje podíl na celostátním hrubém výnosu z daně z přidané hodnoty ve výši 8,92 %, v roce 2012 to bylo již jen 8.29 % a pro léta 2013 až 2015 to má být podle vládního návrhu dokonce zmíněných 7,86 %. Za poslední dva roky by tak mělo dojít k poklesu až o 1,06 %. U podílu krajů na celostátním výnosu daně z příjmu fyzických osob je obdobná klesající tendence. To vše probíhá s využitím argumentu, že zvýšením sazby daně se také zvýší její výběr. Kraje na tom dle ministerstva tedy bity nebudou. A jaká je skutečnost? Nižší výběr DPH, nižší výnos z daní fyzických osob a tedy i menší příjmy pro kraje.

Je třeba se také podívat kolem sebe a zodpovědět si otázku, zda jsou u nás lidé na tom tak dobře, že v letech 2013 až 2015 lze očekávat zvýšené inkaso DPH. Osobně mám obavu, že tomu tak nebude a mnoho propočtů odborníků mi v tom již dnes dává bohužel za pravdu.

Vládou předložený návrh zákona řeší pouze pozitivní dopad na státní rozpočet, nikoliv na veřejné rozpočty, kterými jsou však bezesporu i ty krajské. Na kraje nelze pohlížet jinak, než jako na spojité nádoby se státem, protož je na ně přeneseno zajištění řady důležitých služeb občanům. Tyto služby však musejí být také z něčeho financovány. Řada regionů, včetně Olomouckého kraje, jasně vyjádřila svůj nesouhlas s takovým řešením již v průběhu připomínkového řízení k dané předloze zákona. Naše argumenty však nebyly zohledněny a vypořádání připomínek se omezilo mnohdy na konstatování z důvodové zprávy, že zvýšení sazby se rovná zvýšení výběru. S tímto tvrzením by s jistou mírou skepticismu šlo možná souhlasit. Pak by však měl ministr financí Miroslav Kalousek jasně říci, jak je vláda připravena řešit situaci, když se tato idealistická premisa nenaplní? Ze stávající praxe je více než zřejmé, že nelze očekávat se zvýšením sazby DPH úměrný růst jejího výnosu. Na základě dosavadních zkušeností a stále rostoucí míry nezaměstnanosti v některých regionech se lze domnívat, že zvýšení sazby DPH způsobí pokles poptávky po takto zatíženém zboží, a to především proto, že toto zvýšení se promítne do koncových cen zboží, tak jako se to stalo již dříve při obdobné finanční operaci.

Například v Olomouckém kraji již v letošním roce pokleslo inkaso z DPH za prvních osm měsíců proti stejnému období loňského roku o 8,4 %. V prvních osmi měsících roku 2011 tato částka činila 1 194 525 tisíc korun a v letošním roce ve stejném období to byla částka 1 094 193 tisíc korun. Pouhým porovnáním těchto částek dojde čtenář k závěru, že obyvatelé Olomouckého kraje přišli takto meziročně o 100,3 milionu korun. Logicky se lze domnívat, že jednou z hlavních příčin je zejména změna sazby DPH zavedená zákonem č. 370/2000 Sb., a výše uvedeným snížením podílu krajů. Také celostátní inkaso této daně za letošních prvních sedm měsíců stagnuje na úrovni loňského roku a kraje se tak s významným výpadkem inkasa z DPH potýkají již nyní. V případě schválení vládou předkládaného návrhu na další změnu sazby DPH a snížení podílu krajů na jeho výnosu by se daly očekávat jen další negativní dopady na jejich rozpočty, což by pocítili především obyvatelé jednotlivých regionů České republiky. Právě proto jsem se společně s kolegy v Senátu rozhodl odmítnout tento návrh a jsem plný očekávání, jak se k němu postaví kolegyně a kolegové ve Sněmovně, kterým se vrací k projednání.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…