Bohuslav Sobotka prozatím i přes totální volební neúspěch zůstává v čele ČSSD. Důvod, proč svého předsedu k rezignaci strana nevyzývá, je podle Erika Besta jasný. Vše se přitom týká termínu „ČSSD a.s.“, který před časem Best vnesl do veřejné debaty.
„Zajímalo mě to, co říkal politolog Tomáš Lebeda v ČT, že situaci v Královéhradeckém kraji, koalici všech proti Babišovi, nelze vysvětlit tak, že dané strany (shodly se dokonce i ODS s TOP 09 a ČSSD, pozn. red.) našly shodu ve svých programech, ale že musí být jiný důvod, proč se dohodly tak rychle. Když se díváme na celostátní výsledky, tzn. jaká je situace pana Sobotky, mám pocit, že to platí také. To, že šéf ČSSD zůstává ve funkci, není politické rozhodnutí. ČSSD má jiné důvody, proč chce, aby Sobotka zůstal ve vedení. Vidím to tak, že důvody jsou komerční a důvody, které se týkají potenciální kriminální činnosti,“ konstatuje otevřeně Erik Best.
Pokud bychom prý na vzniklou situaci nahlíželi jen politicky, předseda strany, která utrpí tak špatný výsledek ve volbách, by musel odstoupit. „Když neodstupuje, měli bychom hledat jiné důvody. A myslím, že je to spojené i s policejní reorganizací. Pan Sobotka má evidentně pocit, že nesmí odejít,“ je přesvědčen.
„Nějakou dobu už o ČSSD mluvím jako o ČSSD a.s. To znamená, že je to uskupení politiků, médií a podniků, které mají komerční zájmy od ČEZ přes Energetický a průmyslový holding po SkyToll. Problém je v tom, že ČSSD a.s. neobsahuje celou ČSSD. Nevěřím třeba, že by Jan Hamáček, Lubomír Zaorálek či Jeroným Tejc byli součástí toho uskupení. Na druhé straně věřím, že součástí toho uskupení je Miroslav Kalousek. Znamená to, že když jde do tuhého, musejí se semknout. Zatím mají dost sil, takže díky tomu může zatím pan Sobotka zůstat, ale čím dál se to bude vyvíjet, tím méně ochotní budou ostatní členové ČSSD, kteří nejsou součástí této skupiny. Z toho může být v rámci ČSSD velké rozštěpení,“ soudí novinář.
Každý prý prostě nemá zájem na tom, aby Bohuslav Sobotka zůstal předsedou a preference strany nadále klesaly. „Někdo bude chtít, aby se strana začala chovat politicky, a ne komerčně. Třeba: deník Právo měl před volbami zázračně reklamy za skoro 13 milionů korun a nikdo se neptá, proč to tak je. Nemá žádný komerční smysl, když tam ČEZ propaguje energetická řešení, která čtenáři Práva příliš nekupují. Zatím má ČSSD sílu v tomhle všem pokračovat, ale teď podle mě přichází zlom a bude čím dál těžší pro vedení strany tohle vysvětlovat a protlačovat,“ předpovídá pro ParlamentníListy.cz Erik Best.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka