Dražší benzin a nafta už za tři roky. Natvrdo. Automobilky mohou padnout, varuje právník Břicháček

30.08.2024 7:59 | Rozhovor

„Měli bychom se ptát, jak by se hospodářství Evropské unie vyvíjelo, kdyby zde emisní povolenky a celá restriktivní klimatická politika nebyla,“ říká právník Tomáš Břicháček, autor čerstvě vydané knihy „Green Deal – Zelený úděl“. Je přesvědčen, že bez tvrdé zelené politiky Bruselu by na tom podniky v EU byly o dost lépe. Velké nebezpečí podle něj hrozí tradičním evropským automobilkám. Na obyčejné lidi dopadají zvýšené ceny, což je podle Břicháčka i smyslem chystaných povolenek na pohonné hmoty, které začnou fungovat už v roce 2027.

Dražší benzin a nafta už za tři roky. Natvrdo. Automobilky mohou padnout, varuje právník Břicháček
Foto: Břicháček
Popisek: Právník a publicista Tomáš Břicháček

Rozšíření systému emisních povolenek podle odborníků přinese zdražení v mnoha oblastech. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) ujišťuje, že to k žádnému zdražování nepovede. Říká pravdu?

Je udivující, že politik, který otevřeně obhajuje a chválí Green Deal neboli Zelený úděl – ve kterém vidí příležitost pro naši ekonomiku a nezbytný krok k ochraně životního prostředí –, kličkuje, pokud jde o přiznání základní logiky tohoto plánu. Záměrem je přece zdražit a tím zneatraktivnit vše, co souvisí s vypouštěním skleníkových plynů. Ursula von der Leyen hned na začátku jasně řekla, že „emise musejí stát tolik, aby to změnilo naše chování“. Evropská komise v souvislosti s tímto umělým zvyšováním cen hovoří o vysílání správných „cenových signálů“ a o tom, že výrobci i spotřebitelé získávají správné „pobídky“. 

„To jsou implementační plány, jak modernizovat,“ vysvětluje ministr Hladík. V pořadu OVM na ČT mluvil i o tom, že posledních 30 let se snižovaly emise, ale zároveň rostl HDP. Lze tyto věci směšovat?

Tvrzení, že HDP může růst i při snižování emisí skleníkových plynů, je oblíbeným argumentem zastánců nynější klimatické politiky EU. Ono tzv. „oddělení“ hospodářského růstu od emisí skleníkových plynů je dokonce součástí nejčastěji používaných definic Zeleného údělu, respektive jeho cílů. Co se tím ale chce říct? Že hospodářství EU přežije, i když ho budeme dusit? Ano, zatím přežilo, ale měli bychom se ptát, jak by se bylo vyvíjelo, kdyby zde emisní povolenky a celá restriktivní klimatická politika nebyla. Jsem přesvědčen, že konkurenceschopnost evropských podniků a výsledky hospodářství by na tom bez radikální zelené politiky byly podstatně lépe.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Jan Novotný

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Politické i trestněprávní důsledky pro bitcoinovou kauzu

Neměla by trestněprávní důsledky kauzy posoudit policie? A k těm politickým. Kdo z politiků by je měl nést jaké politické důsledky, když hlavní dva aktéři Blažek a Stanjura v politici skončili? Nebo podle vás je do toho zapleten z politiků ještě někdo další? Kdo? A co tedy vlastně přesně budete děla...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Bůh buď k Babišovi milostiv, když tohle udělá.“ Vidlák vidí hrozbu

4:40 „Bůh buď k Babišovi milostiv, když tohle udělá.“ Vidlák vidí hrozbu

VIDLÁKŮV TÝDEN Programové prohlášení vlády je velmi nebezpečná věc, říká v rozhovoru pro Parlamentní…