Dražší benzin a nafta už za tři roky. Natvrdo. Automobilky mohou padnout, varuje právník Břicháček

30.08.2024 7:59 | Rozhovor
autor: Jan Novotný

„Měli bychom se ptát, jak by se hospodářství Evropské unie vyvíjelo, kdyby zde emisní povolenky a celá restriktivní klimatická politika nebyla,“ říká právník Tomáš Břicháček, autor čerstvě vydané knihy „Green Deal – Zelený úděl“. Je přesvědčen, že bez tvrdé zelené politiky Bruselu by na tom podniky v EU byly o dost lépe. Velké nebezpečí podle něj hrozí tradičním evropským automobilkám. Na obyčejné lidi dopadají zvýšené ceny, což je podle Břicháčka i smyslem chystaných povolenek na pohonné hmoty, které začnou fungovat už v roce 2027.

Dražší benzin a nafta už za tři roky. Natvrdo. Automobilky mohou padnout, varuje právník Břicháček
Foto: Břicháček
Popisek: Právník a publicista Tomáš Břicháček

Rozšíření systému emisních povolenek podle odborníků přinese zdražení v mnoha oblastech. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) ujišťuje, že to k žádnému zdražování nepovede. Říká pravdu?

Je udivující, že politik, který otevřeně obhajuje a chválí Green Deal neboli Zelený úděl – ve kterém vidí příležitost pro naši ekonomiku a nezbytný krok k ochraně životního prostředí –, kličkuje, pokud jde o přiznání základní logiky tohoto plánu. Záměrem je přece zdražit a tím zneatraktivnit vše, co souvisí s vypouštěním skleníkových plynů. Ursula von der Leyen hned na začátku jasně řekla, že „emise musejí stát tolik, aby to změnilo naše chování“. Evropská komise v souvislosti s tímto umělým zvyšováním cen hovoří o vysílání správných „cenových signálů“ a o tom, že výrobci i spotřebitelé získávají správné „pobídky“. 

„To jsou implementační plány, jak modernizovat,“ vysvětluje ministr Hladík. V pořadu OVM na ČT mluvil i o tom, že posledních 30 let se snižovaly emise, ale zároveň rostl HDP. Lze tyto věci směšovat?

Tvrzení, že HDP může růst i při snižování emisí skleníkových plynů, je oblíbeným argumentem zastánců nynější klimatické politiky EU. Ono tzv. „oddělení“ hospodářského růstu od emisí skleníkových plynů je dokonce součástí nejčastěji používaných definic Zeleného údělu, respektive jeho cílů. Co se tím ale chce říct? Že hospodářství EU přežije, i když ho budeme dusit? Ano, zatím přežilo, ale měli bychom se ptát, jak by se bylo vyvíjelo, kdyby zde emisní povolenky a celá restriktivní klimatická politika nebyla. Jsem přesvědčen, že konkurenceschopnost evropských podniků a výsledky hospodářství by na tom bez radikální zelené politiky byly podstatně lépe.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Jiří Růžička byl položen dotaz

Cesta do Tibetu

Nic proti té cestě jako takové, ale je pravda, že jste na oslavu narozenin Dalajlámy letěli za peníze z našich daní dokonce snad vládním speciálem? A pokud ano, jaký má taková cesta pro nás jako občany přínos? A kolik nás přesně stála? PS: Podle mě by u každé zahraniční cesty z našich peněz měly být...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jeden úřad, jedno razítko. Tomáš Doležal a nový stavební zákon

18:05 Jeden úřad, jedno razítko. Tomáš Doležal a nový stavební zákon

Katastrofální digitalizace, pomalé úřady a drahé bydlení. Politolog, ekonomon, ale předně poslanec S…