Dva tisíce stran kompromateriálu? Na pozadí vlakového neštěstí probíhá na Drážní inspekci ohavný boj. Peníze, vliv i registrovaný vztah dvou mužů

09.07.2020 4:44

ParlamentníListy.cz před několika dny dostaly informace od Jindřicha Berounského ze Svazu Odborářů Služeb a Dopravy, ve kterém psal o šikaně v rámci resortu dopravy. Konkrétně šlo o Drážní inspekci, která je podle práva Evropské unie národním inspekčním orgánem a má být nezávislým na Ministerstvu dopravy i provozovatelích dráhy a drážní dopravy. Vede ho Jan Kučera, který podle Jindřicha Berounského šikanuje svého předchůdce Romana Šiguta. Berounský také zmínil extrémně dlouhý osobní spis právě na bývalého šéfa Šiguta. Jelikož jeho slova byla třaskavá, rozhodli jsme se mu položit doplňující otázky.

Dva tisíce stran kompromateriálu? Na pozadí vlakového neštěstí probíhá na Drážní inspekci ohavný boj. Peníze, vliv i registrovaný vztah dvou mužů
Foto: Dicr.cz
Popisek: Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera
reklama
Jindřich Berounský (Svaz Odborářů Služeb a Dopravy) 1. 7. ve svém rozsáhlém textu mimo jiné uvedl:

Anketa

Vadí vám údajný střet zájmů Andreje Babiše?

8%
92%
hlasovalo: 13995 lidí
V čele Drážní inspekce je toho času vystudovaný matematik Jan Kučera, který aktuálně řeší více než bezpečnost železnice nejméně 2000 stránkový osobní spis Romana Šiguta, jeho předchůdce, kterého Jan Kučera šikanuje a z odborníka na drážní bezpečnost s pozitivním ohlasem a uznáním v Evropě by chtěl udělat „prašivého psa“, pro kterého jako jediného není dnes na Drážní inspekci místo. Přitom mu dělal 10 let do roku 2016 náměstka a byli známi v resortu jako nerozlučná dvojka. Tehdy proběhlo v rámci zákona o státní službě  výběrové řízení na generálního inspektora Drážní inspekce (GI DI), kde se oba utkali. Boj to byl více než nerovný. Jak v médiích sám prezentoval Jakub Kopřiva, náměstek ministra dopravy pro legislativu, který byl ve své funkci nedávno potvrzen, Jan Kučera se stal jeho životním partnerem, a tak o vítězi bylo prakticky rozhodnuto. Byl to ten náměstek ministra, který jako pravá ruka tehdejšího ministra Ťoka za něj podepsal o víkendu smlouvu na mýto a který byl dokonce členem výběrové komise pro výběr státního tajemníka Ministerstva dopravy, kterým se stal v roce 2015 protizákonně  Tomáš Čoček, když nesplňoval zákonem předepsanou praxi. Jako nejvyšší legislativec v rezortu je zároveň odpovědný i za tvorbu drážní legislativy, která bývá posuzována při šetření nehodových událostí ze strany DI. Aby to nebylo málo, magistr Kopřiva zastává dokonce roli tzv. prošetřovatele na Ministerstvu dopravy a je tak příslušný prošetřovat i případná protiprávní jednání generálního inspektora DI, toho času tedy Jana Kučery.

Kdo vytvořil onen zmíněný dvoutisící stránkový osobní spis na Romana Šiguta?

Tvoří jej osobně Jan Kučera, který extrémně času věnuje likvidaci Romana Šiguta.

Anketa

Chcete, abychom přijali azylanty z Hongkongu?

10%
90%
hlasovalo: 13692 lidí
 
Jaký má důvod?
 
Paradoxem je, že do funkce svého náměstka instaloval Jana Kučeru Roman Šigut, kterému se Jan Kučera prošel po zádech a motivaci vidím jednoznačnou. Jan Kučera má vláčky rád, ale doposud nepronikl do hloubky drážní problematiky a drážní terminologie. Je to nádherně vidět v jeho mediálních výstupech a v přímé konfrontaci před televizními kamerami. Roman Šigut se snažil o samostatnost Drážní inspekce, a má tím jiný náhled na její fungování, zatímco Jan Kučera z ní dělá v rozporu s evropskou legislativou podřízenou instituci Ministerstva dopravy, kterému jde doslova na ruku. Odborně a s nadhledem jej Roman Šigut převyšoval. Už to samo o sobě je motivace. Náš odborový svaz přinese podrobnosti o činnosti, resp. nečinnosti současného generálního inspektora Jana Kučery, kde měl konat a nekonal.  
 
 
Zmínil jste, že se životním partnerem Jana Kučery stal Jakub Kopřiva, jaké jsou jeho všechny funkce?
 
Jakub Kopřiva je po dalším přesoutěžení za nového ministra Havlíčka potvrzeným staronovým náměstkem ministra dopravy pro legislativu. Byl tím, kdo za ministra Dana Ťoka v roce 2016 podepsal v sobotu kontroverzní smlouvu s firmou Kapsch, provozovatelem mýta. Poté inkasoval největší odměny ze všech na Ministerstvu dopravy. Celkem si k platu přišel na více než tři čtvrtě milionu korun - 765 tisíc. Spolu s ročním platem mu stát vyplatil před zdaněním za rok téměř 2 miliony korun. Nejpikantnější je ale skutečnost, že v rámci zákona o státní službě je prošetřovatelem případných provinění podřízeného generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery. V této souvislosti se nabízí otázka, jak může probíhat objektivní šetření drážních nehod, když bude inspekce šetřit, zda není nějaká chyba v drážních právních předpisech, za které odpovídá právě Jakub Kopřiva? Ta pochybnost tady bude navždy ve vzduchu a oprávněně.
 

doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA

  • BPP
  • Trvale pověřený řízením ministerstva dopravy
  • místopředseda vlády
 
Říkáte, že výběrové řízení na generálního inspektora Drážní inspekce proběhlo nezákonně, řekl jste to někomu? Jaká byla reakce, proč se nic nestalo?
 
O šikaně Romana Šiguta a porušování služebního zákona, tedy i o nezákonném výběrovém řízení, byl naposledy e-mailem 25. června informován vicepremiér Havlíček, ale podle všeho uvěřil verzi kritizovaného náměstka Kopřivy, kterého si znovu vybral, že je vše v pořádku, a už nechal za sebe odpovídat někoho jiného s tím, že má resort pod kontrolou. To byl také jeden z impulzů ke zveřejnění, protože jsem přesvědčen, že pan ministr má zkreslené informace těmi, kteří resort dopravy v tomto duchu znetvořili, navíc mu opakovaně byly nabízeny podrobnosti o přesoutěžování v resortu dopravy a vazbách, na což nereflektoval. Vicepremiér Havlíček dostal i e-mail s linkem na následující podklady z webu našeho svazu.
 

Anketa

Je Miroslav Kalousek zábavný politik?

7%
93%
hlasovalo: 12356 lidí
 
Proč výběrovou komisi nejmenovala vláda? 
 
Toto šlo za bývalým ministrem Ťokem. Jeho nástupce Kremlík potom neměl o komunikaci s odbory zájem. V tomto ohledu byla zpočátku nadějná komunikace vicepremiéra Havlíčka s odbory, objektivně narušená koronavirovými opatřeními a vytížením pana Havlíčka, který ale v současnosti dokazuje, že dva resorty řídit nejde, a do skutečného stavu Ministerstva dopravy nepronikl.  
 
Nový náměstek ministra vnitra pro státní službu se stal místo Josefa Postráneckého Petr Hůrka, budete s ním vzniklou situaci řešit?
 
Na nového náměstka ministra vnitra pro státní službu, který se chopil svojí funkce, se náš odborový svaz obrátí s veškerými podklady a pevně věřím, že v tomto ohledu napraví reputaci instituce a nebude zpochybňovat, do jaké míry má být zákon o státní službě brán vážně. 
Drážní inspekce je státní instituce, která odborně šetří příčiny a okolností vzniku mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Má celkem 38 zaměstnanců v pěti městech České republiky (Ostrava, Brno, Praha, Plzeň, České Budějovice).
 
Drážní inspekce jako správní úřad vznikla 1. ledna 2003 ustanovením zákona č. 77/2002 Sb. Svou činnost zahájila jako jedna z prvních institucí tohoto typu v Evropské unii. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán.
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: B. Richterová a T. A. Nový
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Idiocie, nebo něco jiného? Tomáš Vyoral zírá, čím primátor Hřib oblažil Prahu

16:04 Idiocie, nebo něco jiného? Tomáš Vyoral zírá, čím primátor Hřib oblažil Prahu

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA Likvidace ekonomiky a zadlužení Česka do budoucnosti. To vše jde po…