Jak si celou situaci v souvislosti s možným rozšířením mýta vysvětlujete?
Nechci komentovat jednotlivé výroky politiků k ryze odborné otázce, ale voliče nebo novináře určitě bude zajímat, čí zájmy ten který poslanec hájí, když to zjevně nejsou zájmy daňových poplatníků. Víte, my jsme soukromá firma, Kapsch je navíc globální lídr v mýtných technologiích. Mimochodem teď jsme podepsali s Rakouskem pokračování provozu tamního mýta. S nadsázkou lze říci, že vítáme snahy SkyTollu a jejich vládních zastánců co nejvíce rozšířit mýto na regionální silnice, protože se tak rýsuje opravdu velký mýtný projekt, z nějž budeme mít jako mýtní provozovatelé ještě větší profit. Kapsch může v tendru nabídnout mikrovlnnou nebo satelitní technologii a s velkou pravděpodobností ho díky našemu know-how a referencím vyhrajeme. Ale těším se na okamžik, až padne otázka, kdo to všechno zaplatí. Regionální mýto budou jen náklady a takřka žádné příjmy. Naprostý sen by pro nás byl slovenský model – mýtem pokrývají 16 tisíc kilometrů silniček, ale mýto vybírají jen na zlomku z nich. Takže Slovensko z toho nemá nic a SkyToll obří provozní příjmy. I proto tam náklady na mýto přesahují neuvěřitelných 50 procent.
Masivní rozšíření mýta na silnice nižších tříd vám tedy nevadí, jak si myslí blízký spolupracovník premiéra Sobotky poslanec Jan Birke?
Jako šéf komerční mýtné firmy říkám super byznys. Jako daňový poplatník a volič se těch současných úvah hrozím. Není přece možné, aby se stát nechal manipulovat jakoukoliv soukromou firmou, byť za ní stojí politicky vlivné miliardářské skupiny, a podle jejich notiček ohýbal budoucí podmínky tendru. Technologicky neutrální tendr přece nemůže znamenat, že politici přestanou brát v úvahu zájmy státu, ale budou žonglovat s haus numery, jen aby odstavili jednu firmu a dali „líznout“ z veřejných peněz firmě druhé. Nestojíme jako v roce 2006 na zelené louce, stát přece už vlastní spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém, který je navíc permanentně modernizovaný. Navíc tým ministra Ťoka těmi kritizovanými letními dodatky napravil všechny právní nedostatky původních mýtných smluv, získal takzvaně klíče od systému a může jej snadno převádět na nové provozovatele, nebo jej stát může dokonce ve větší míře provozovat sám. Komu má tedy posloužit, že se tady teď připravuje obří tendr, v němž se mají utratit státní miliardy za postavení paralelního mýtného systému, když už jeden máme? Podívejte se na sousední Rakousko. ASGINAG si řekl, máme skvěle fungující mikrovlnné mýto, proto si v tendru najdeme jen nového provozovatele našeho státního systému.
Mluví se o tom, že rozšíření mýta na silnice prvních tříd vyžene kamiony zpět na dálnice. Co vy na to?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas