Havlíček: Zavřít průmysl nemůžeme. Zákazy? Nebudou peníze, musíme postupně otevírat

27.01.2021 15:09

ROZHOVOR Ani v případě razantního zhoršení epidemické situace za hranici pátého stupně nelze zavřít velké průmyslové podniky, ohrozilo by to stát. ParlamentnímListům.cz to řekl vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něho se budeme muset naučit žít jinak i v době postcovidové. Vláda prý operuje i s variantou, že by vakcína nezafungovala, jak se očekává. „Opatření a tvrdé restrikce nemůžou mít delší trvání, neměli bychom na to ani peníze. Lidé by to neustáli,“ konstatuje Havlíček.

Havlíček: Zavřít průmysl nemůžeme. Zákazy? Nebudou peníze, musíme postupně otevírat
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček
reklama

Pane vicepremiére, prohlásil jste, že restauratéři, kteří poruší nařízení, nedostanou ani korunu dotace, a to ani v budoucnu. Jde o adekvátní trest za porušení nařízení?

Je to hlavně spravedlivé. Pokud tu máme určitá vládní nařízení, která mají chránit zdraví obyvatel, a jsme v pandemické válce, což je nezpochybnitelné, pak není možné, aby se nařízení porušovala takto flagrantním způsobem. Nedělá mi problém a je naprosto v pořádku, pokud někdo protestuje normální formou, vyjednává, tlačí na nás a klidně i dehonestuje v médiích nebo demonstruje s dodržením všech pravidel. Není v pořádku, aby někdo otevřel provozovnu, ačkoli drtivá většina ostatních mají zavřeno. Nejenže je to vůči ostatním nesolidární a extrémně nesolidární vůči lidem v první linii, kteří zachraňují životy, ale současně je to špatně i ze zdravotního hlediska. Provozovny jsou zavřené proto, aby se tam nešířila nákaza.

Anketa

Má Česko nakoupit a využívat ruskou vakcínu Sputnik V?

93%
7%
hlasovalo: 25063 lidí

Patrně lze na jednu stranu chápat, že se tím vším snažíte autoritativně motivovat lidi, aby se drželi vládních nařízení, na druhou stranu lidé a podnikatelé už jsou skutečně zoufalí. Jak se zoufalým lidem divit, že dělají zoufalé činy? Nezasloužilo by si to určitou mírnost či pochopení?

Můžeme chápat leccos a hledejme další nástroje v oblasti kompenzací, to je naprosto správně. Co se týče podpory gastrosegmentu, rozhodně nezaostáváme za světem. Stoprocentně platíme mzdy, odvody a nájemné. Pak je tam další tzv. gastro program či Covid gastro, což je 400 korun na pracovníka, ale samozřejmě pro majitele. Případně je tam kompenzační bonus. Když to celé vyskládáme, tak podnikatel s provozovnou v nájmu a několika zaměstnanci, kteří nejsou na švarcsystém, v tu chvíli nečerpá vůbec špatné kompenzace.

To ale neznamená, že se budou porušovat pravidla způsobem, o kterém jsme mluvili. Nejde pouze o otázku solidarity, ale i zdraví. Nedovedu si vůbec představit, že by si někde ve světě někdo dovolil otevřít, když je zavřeno a ještě by dostal státní dotaci. V každé válce je snaha něco obcházet, jsou lidé více či méně přizpůsobiví. Myslím, že „trest“ v podobě toho, že nedostane dotaci nebo podporu, je v zásadě přiměřený. Nejde v tomto případě vlastně ani o pokutu, ale o odejmutí podpory, podle mě je to logické. Nebavím se o tom, jestli má dostat pokutu milion. Bavím se o tom, že by takové firmy neměly dostávat specifické dotace.

Rozumím tomu, že můžete z pozice představitele státu těžko hájit porušování vládních nařízení. Nálada ve společnosti se ale postupně dost obrací. Znám spoustu lidí, kteří do restaurací chodí a sám bych také věděl, kam jít. Poptávka roste, to ještě před pár měsíci nebylo tak výrazné. Nedostáváme se téměř po roce boje s covidem do stavu, že lidé už ani psychicky nemají na to, aby byli zavření doma?

Všechno to chápu. Rozumím tomu, že jsou lidé frustrovaní, chápu, že je to pro všechny nesmírně ekonomicky náročné. A není to jen u nás, ale všude ve světě. Míra nejistoty a toho, jak se to všechno táhne, je prostě strašná. To ale nic nemění na tom, že se musí dodržovat zákony a pravidla. Nikdo ve světě zatím nepřišel s něčím úplně objevným, jak s tím vším bojovat, když teď neberu v potaz očkování. Zbývá jediný nástroj, a tím je snížení mobility lidí. Vidíme to i u nás. V momentě, kdy jsme restrikcemi mobilitu snížili, v horizontu řádově dvou týdnů a více šla čísla dolů a lidí v nemocnicích začalo ubývat.

Celá diskuse je o tom, abychom nepřetížili kapacitu nemocnic a aby kdokoli z nás mohl dostat adekvátní lékařskou péči. Pokud se toto neuhlídá, kapacita nemocnic nebude stačit, a to nejen objemem lůžek, ale i lidskou kapacitou. To nesmí nastat. Boj všech zemí se upíná právě k tomuto. Nemáme jiný nástroj, než uzavírání služeb, obchodů, kultury, sportu, vzdělávání atd. V určité fázi se to zase dá pustit, až na tom s ohledem na počty nakažených a počty obsazených nemocničních lůžek budeme lépe. Proto to stát dělá a snaží se to kompenzovat. A gastrosegment určitě nemá kompenzace špatné.

Rozumím vaší pozici, že podle vás jiný nástroj na snížení čísel nakažených a nemocných ve zdravotnických zařízeních nemáte. Ptám se ale spíš na to, že patrně i vlivem doby, jakou to všechno trvá, už lidem prostě dochází nejen trpělivost, ale i vnitřní síla trávit život tím, že jdu do práce, z práce domů a pořád dokola a lidé prostě sociální kontakt potřebují a začínají ho víc vyhledávat…

Máte pravdu, jenže si musíme uvědomit, že tím trestáme jen sami sebe. Pokud budeme hledat skulinky a někdo si zajde do hospody apod., zvyšujeme tím mobilitu a výsledkem bude, že o to pomaleji bude pandemie ustupovat a nakonec o to déle budeme zavření. Uvědomme si, že odporem či nerespektováním nařízení netrestáme vládu, ale trestáme sami sebe. Nemluvě o tom, že trestáme i své okolí, protože můžeme být přenašečem viru, a to snad nikdo nechce.

Jak to reálně vypadá s kompenzacemi a další podporou? Přiznám se, že zorientovat se v tom, na co všechno podnikatelé mají nárok, není úplně jednoduché. Ze strany vlády pak slyšíme, jak je všechno dostatečné a funkční, jenže řada podnikatelů tvrdí opak nebo říkají, že jim státní programy pokryjí jen 20 procent nákladů.

U někoho 20, u jiného třeba 70 procent. Nenajdeme nikdy optimální model, každý podnikatel má jinou strukturu nákladů. Jsou tu podnikatelé, co jsou více zadluženi a naopak. Jedni mají vyšší fixní náklady, jiní dovedou hospodařit velmi střízlivě. Někteří podnikatelé měli před krizí větší zásobu peněz, jiní menší. Stejně tak tu máme podnikatele, jejichž podniky byly na zavření už před krizí a celá situace to pouze urychlila. Pokud někdo očekává, že to všechno srovnáme, aby každý byl zasaturován stejně, to je technicky vyloučené. Někteří živnostníci na nás nadávají a kritizují, že z podpory nemohou vyžít, druzí jsou spokojeni. Mám pochopení pro obě strany. Živnostníci v České republice ročně zaplatí na dani z příjmů řádově mezi 5–7 miliardami, přitom jen za rok 2020 získali 70 miliard a budou dostávat dál. Chci tím říct, že se nedíváme úhlem pohledu kolik kdo zaplatil na daních, jestli zaplatil a choval se vždycky férově nebo ne. Snažíme se měřit všem stejně.

V pondělí jste na vládě neprosadil otevření skiareálů, budete prý předkládat přísnější variantu. V čem byl problém, že to neprošlo?

Předložil jsem model, který byl až na detaily hodně blízký tomu modelu rakouskému, ale názor některých členů vlády byl jiný. Nechtěli jsme to tlačit na sílu, jsem názoru, že v současné době bychom se neměli vzájemně přehlasovávat. Většina by mě asi podpořila, ale cílem bylo najít shodu. Chápu obezřetnost některých členů vlády, kteří to nemyslí zle a říkají, že nedává smysl zde nastavit rakouský model, ale množství nakažených v Rakousku je nižší než v České republice. Musíme mít jasno i v tom, kdo bude všechno kontrolovat a vyhodnocovat a jaká budou případně opatření ve chvíli, kdy systém přestane fungovat a lidé se budou u těch sjezdovek příliš shlukovat. Chceme doladit kontrolní roli, abychom věděli, jak případné problémy řešit.  

Fotogalerie: - Babišova druhá dávka

Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...
Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...
Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...
Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...
Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...
Premiér Andrej Babiš byl v Ústřední vojenské nemoc...

Takže s čím půjdete příště na vládu?

Shoda byla na dvoumetrových rozestupech, koridorech a respirátorech FFP2. Bavili jsme se také, kolik lidí může být na lanovce a půjde patrně o zredukování ve smyslu, aby každá druhá sedačka byla neobsazená. Toto všechno se dá zvládnout. Patrně bude nereálné, aby se jízdenky na vleky kupovaly pouze online. Řešíme teď, kdo bude kontrolovat problém, když se daná pravidla nebudou dodržovat. Aktuálně se bavíme o tom, jaká bude role policie, jaká bude role České obchodní inspekce, kdo bude mít v ruce nástroj zakročit a dané místo třeba uzavřít. Nechceme se dostat do situace, že se všechno po otevření bude dva dny dodržovat a následně se to začne rozjíždět a provozovatelé by nad tím mávli rukou nebo neměli dostatečné kapacity.  

Zmiňoval jste respirátor. Je tohle vůbec reálné? Při lyžování je přece člověk dost oblečený, má helmu, může být mokrý od sněhu, zpocený… Abychom se nedostali do situace, kdy byly nařízené roušky ve fitcentrech, což je při intenzivním pohybu nesmyslné.

Nechceme, aby lidé měli respirátory, když na lyžích pojedou, ale když budou stát. Pokud to funguje v Rakousku, tak si to nezjednodušujme. Respirátory jsou prokazatelně účinným nástrojem v zamezení šíření epidemie. Je ale pravda, co říkáte, že někdo je už tak oblečený s brýlemi a přilbou, ale někdo to třeba nemá. Respirátor není pro lyžaře drahá věc. Jestli bude stát dvacet až třicet korun, je to zanedbatelná částka pro toho, kdo jde na celý den lyžovat. Nevidím na tom nic špatného. Nasadí si respirátor při čekání ve frontě, budou ho mít na lanovce a až pojedou dolů, sundají si ho.

V jakém termínu by se lyžařská střediska mohla otevřít?

Rád bych to spustil během tohoto týdne, ale na druhou stranu jsem realista, a pokud uvidím, že k tomu nebude vůle a někteří členové vlády s tím budou zásadně nesouhlasit, nezbyde mi nic jiného než to respektovat. Nemá cenu to prosazovat na sílu. Věřím, že nám všem jde o to, abychom chránili zdraví, ale ani neničili ekonomiku. Hlavně, aby to dávalo smysl. Ani na minutu nepolemizuji nad tím, že je třeba nechat v tuto chvíli zavřené určité provozovny typu restaurací, protože je prokazatelné, že se tam při delším sezení virus šíří. U skiareálů jde o něco jiného. Stejně tam dnes ti lidé jsou, lyžují tam, sáňkují a ve finále tam není  sociální zázemí, je to tam nekontrolované atd. Současná situace je tam stejná, ne-li horší, než kdyby bylo otevřeno, protože je to bez kontroly. Je snad lepší mít nastavený určitý systém, než když tam dnes v davech bobují a lyžují, aniž by byla nastavena pravidla. Tohle snad vidí každý, na to nepotřebuji vědeckou studii.

Ministr Blatný zveřejnil tzv. superkrizovou variantu opatření pro případ, že by se situace zhoršila až za hranici pátého stupně PES. Mají tam být věci jako omezení pohybu kolem bydliště či zastavení provozu ve výrobních podnicích. Jinými slovy totální lockdown a uzavření země. Nakolik taková varianta hrozí?

Principiálně nelze nic namítat vůči tomu, že někdo přemýšlí o krajních variantách a chce mít nastavené možné scénáře a řešení. Druhá věc je, že nad jakkoli kritickou situací musí proběhnout nějaká debata. Ta zatím neproběhla a jde pouze o myšlenku.

Pokud by taková situace nastala, z mého pohledu je zcela nepřijatelné, aby se zavíral průmysl. Nedovolila si to prakticky žádná země, ani Izrael během tvrdého lockdownu nezavřel v drtivé většině průmysl. Musí se pouze nastavit pravidla a systém. Variant, jak to všechno zabezpečit, existuje dostatek. Naprosto nepřijatelné pro mě ale je, aby se průmysl byť na den zavřel. Tím bychom fatálním způsobem ohrozili zemi.

Česká republika je na průmyslu závislá, víc než třetinu HDP tvoří průmysl a je základem zaměstnanosti. Nezapomínejme na skutečnost, že při srovnání s ostatními zeměmi Česká republika vychází po roce 2020 z krize ekonomicky velmi dobře a čísla jsou lepší, než se očekávalo. To je dáno jednak podporou a kompenzacemi, které jsme poskytovali, a za druhé především tím, že jsme postupovali velmi citlivě a průmysl nezavřeli.

Není to nic proti obchodu a službám. Průmysl je ale zásadní, a navíc tam pracují titíž lidé, zatímco v obchodě a službách se zákazníci mění. Průmysl nás udržel nad vodou, zabezpečil zaměstnanost společně s našimi programy a současně zabezpečil i míru exportu. Propad byl jen okolo osmi procent. Lidé budou mít peníze, díky zrušení superhrubé mzdy i víc, a budou podporovat spotřebu, což je hrozně důležitá věc.  

Anketa

Měl by Milan Hnilička odejít z čela Národní sportovní agentury?

76%
24%
hlasovalo: 5318 lidí

Takže nesouhlasíte s tím, co pan Blatný přednesl, anebo v té krizové variantě zavření průmyslu ani není?

Zatím jsem slyšel jen nějaké teze a myšlenky, což je v pořádku. Musí to ale projít nějakou diskusí. Jasně říkám, že pro mě je varianta utlumení průmyslu absolutně nepřijatelná.  

Koncem loňského roku jsme slýchali, že se v lednu začne masivně očkovat a postupně se vrátíme do normálu, což se nyní úplně nezdá. S jakými časovými odhady na vládě pracujete i s ohledem na zpožděné dodávky vakcíny?

Strašně bude záležet na tom, jak bude dostupná vakcína. To je dnes klíčová otázka. Systém vakcinace jinak navzdory hejtrům a všem trvalým kritikům jede. Co přijde do země, to se okamžitě dostává do krajů a očkuje se. Určité drobné problémy jsou vždycky, ale někteří kritici se do nás pouštějí, ať uděláme cokoli. Zásadní je, aby vakcíny byl dostatek, což v následujících týdnech nebude snadné, protože bude poptávka po vakcíně větší než nabídka. Věříme ale, že se to ve druhém čtvrtletí začne lámat a vakcíny bude dostatek. Pak už celý systém vakcinace musí být perfektně nastaven. Někdo nadává na Evropskou komisi, která je v některých věcech nepružná, ale zase tam vidíme garanci férového přístupu, že třeba Německo na počet obyvatel nedostane víc vakcíny než my. Díky tomu může být systém věrohodný.

Operuje vláda s krajní variantou, že by vakcína nemusela fungovat tak efektivně, jak se předpokládá?  

Bez ohledu na to, jak bude probíhat vakcinace, i na to, jak vysoká bude míra účinnosti vakcíny, se stále musí připravovat paralelní scénáře fungování ekonomiky i volnočasových aktivit a vzdělávání tak, že zde virus v nějaké podobě a míře zůstane. Jsou tu jednodušší systémy testování než PCR testy, které jsou náročnější časově i finančně. Možná si budeme muset zvyknout na nějaké formy testů před volnočasovými provozovnani, službami apod. Ať už to bude záležitost překlenovací, než dojde k proočkování společnosti, anebo s ohledem na to, co jste říkal, kdyby třeba účinnost vakcíny byla menší. 

Možná budeme muset v době postcovidové žít v trochu jiném režimu, který bude o větší ochraně přes respirátory, roušky, atd., o trvalém dodržování určitých hygienických pravidel a určitý režim častějšího testování při využití volnočasových či pracovních aktivit, o cestování nemluvě. Tohle musí být připraveno. Nemůžeme neustále držet ekonomiku zavřenou, stejně tak volnočasové aktivity. Má to fatální vliv nejen na finance obyvatel, státu i firem, ale i sociologické dopady, dopady do vzdělávání.

Opatření a tvrdé restrikce nemůžou mít delší trvání, neměli bychom na to ani peníze. Lidé by to neustáli. Za dodržování určitého režimu bude muset dojít k postupnému otevírání.

Kde je hrana, za kterou by pro stát bylo rozpočtově nezvladatelné držet opatření tam, kde nyní jsou?

Naštěstí jsme v době před krizí dobře hospodařili. Naplno se projevilo, že naše dupnutí na brzdu a zredukování státního dluhu vůči HDP z nějakých 41 na 29 procent těsně před krizí, bylo vysoce prozíravé, ačkoli nikdo netušil, co přijde. Měli jsme v tu chvíli jednu z nejlepších základen v Evropě pro vyrovnání se s krizí. Vysoké schodky jsou dány tím, že si to můžeme ekonomicky dovolit a fakticky říkáme, kdy jindy podpořit trh a obyvatele než dnes. Nemusíme být vyplašení z rostoucí zadluženosti, protože je stále na poloviční úrovni proti řadě vyspělých zemí. Faktem ovšem je, že to nelze dělat donekonečna. Tento rok bude ještě náročný a v rámci schodku může být podobný s tím loňským, ale pak se to bude muset postupně snižovat. 

Takže říkáte, že letos ještě omezenou ekonomiku a výrazně omezené služby stát nepřivede do finančních problémů?

Stát to nepochybně zvládne, ale bude to o politických rozhodnutích. Jakákoliv změna v rozpočtu musí projít Poslaneckou sněmovnou a prosazování jakýchkoli změn bude náročnější a nepochybně se z toho stane politický souboj. Do všeho se budou míchat politické ambice.

Nebudou mít blížící se volby vliv na podobu rozhodování, které bude vláda přijímat?

Žádná vláda v novodobé historii nebyla vystavena většímu tlaku než ta naše a jakékoli rozhodnutí učiní, polovičku lidí uspokojí a polovičku naštve. Někdo má za prioritu ochranu zdraví a restrikce bere jako správný krok. Někdo má prioritu ve své ekonomické činnosti, udržení firmy nebo práce a zdraví nebere jako absolutní prioritu tím spíš, pokud se ho to bezprostředně netýká. Pro další skupiny je nejpřednější svoboda jedince a nechce být jakkoli omezován. Politická rozhodnutí jsou dnes ideálním cílem pro jakoukoli kritiku. Nesmí nás to ale rozhodit, nesmíme se nechat vyprovokovat, vydírat a musíme postupovat podle nejlepšího vědomí a svědomí a snažit se všechny ty tři pilíře balancovat. Rozhodně to není tak, že by svoboda nebyla důležitá. Je teď dotčena ve smyslu svobody pohybu, ale postupně ji musíme pouštět.

Ohledně svobody. To je zdůrazňováno čím dál častěji, protože je nepochybné, že vládní opatření řadu občanských svobod omezují. Co říkáte na demonstrace, které probíhaly, či na aktivitu různých uskupení, jako je „Chcípl PES“, které koordinovaně vyjadřují odpor a kritiku vůči všem omezením?

Je naprosto legitimní, když někdo vyjádří svůj názor a udělá to zákonnou formou. Demonstrace na náměstí s rozestupy a rouškami je naprosto v pořádku. Stejně tak je v pořádku, když iniciativy jako Chcípl PES vyvěšují vlajky a další věci. Proti tomu nic nemám, i když s tím nesouhlasím. Nesmějí ale porušovat pravidla, to není možné. Pro všechny musí platit stejné podmínky. Nelze přejít, když někdo jede po dálnici dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco ostatní dodržují zákonných 130. Jinak bychom tu měli anarchii.

V každé době jsou i exhibicionisté a ti, co jsou absolutně nepřizpůsobiví, nebo ti, co chtějí prosazovat nějaké své ambice, i ti, co už dlouho nebyli vidět. Podívejte se, kolik se v mediálním prostoru vyrojilo různých postaviček, které by v normální době nikdo neznal a neposlouchal. Jsou tu vytvářeny různé pseudoplatformy, a to je spjaté s dobou. Nemůžeme to změnit. Nesmí nás to ale vyprovokovat, nesmíme se nechat nikým vydírat a musíme všem měřit pokud možno stejně.

Dívám se na věc z hospodářského úhlu pohledu a všem říkám: Zapomeňte na to, že když bude někdo více křičet, dostane více. Zároveň ale nesmí platit, že ten, kdo hodně křičí a je vůči vládě nekompromisní, by byl jakkoli znevýhodněn. Vnímám všechno v neosobní rovině. Pokud na mě někdo trvale útočí, nesmí být prostě znevýhodněn. Musíme být do značné míry imunní vůči všem útokům nebo pokusům o nefér hru. Pokud se ovšem dodržuje zákon. 

doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA

  • BPP
  • Trvale pověřený řízením ministerstva dopravy
  • místopředseda vlády
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Radim Panenka
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jsou redaktoři ČT hodnoceni za chválení EU? Poslanec se dostal k číslům

11:51 Jsou redaktoři ČT hodnoceni za chválení EU? Poslanec se dostal k číslům

ROZHOVOR Ve Francii jsou veřejnoprávní redaktoři hodnoceni podle toho, jak pozitivně referují o Evro…