Hyťhová z Trikolóry naložila Gazdíkově školské reformě. Je to velice smutné

29.04.2022 18:18 | Rozhovor

Bývalé poslankyni a dnes učitelce Tereze Hyťhové se nelíbí návrh reformy základního školství, se kterým přišlo ministerstvo vedené Petrem Gazdíkem. Podle jejich slov rozdělení výuky na jádrovou a rozšiřující část povede pouze ke snížení kvality českého školství. „Mám však pocit, že tyto školské reformy napáchají pouze více škody než užitku. O školství hlavně musí rozhodovat lidé s dostatečnou praxí ve školství, ne úředník z kanceláře,“ říká v rozhovoru místopředsedkyně Trikolory Tereza Hyťhová, která zároveň rýpla také do jí tolik kritizované inkluze. „Nemělo by se zapomínat na plošnou inkluzi ve školách, která napáchala obrovské a mnohdy nevratné škody. Ministerstvo by mělo udělat zhodnocení inkluze a provést změny,“ dodala.

Hyťhová z Trikolóry naložila Gazdíkově školské reformě. Je to velice smutné
Foto: Archiv Terezy Hyťhové
Popisek: Tereza Hyťhová

Anketa

Podporujete vládní výzvu k udávání tzv. dezinformací?

1%
97%
hlasovalo: 47595 lidí

Ministerstvo školství připravuje největší reformu českého školství za posledních dvacet let. Je to podle vás správně? Potřebuje české školství zásadní reformu? 

Doba jde neustále kupředu a my musíme umět „jít s dobou“. Mám však pocit, že tyto školské reformy napáchají pouze více škody než užitku. O školství hlavně musí rozhodovat lidé s dostatečnou praxí ve školství – ne úředník z kanceláře. Proto některé inovativní reformy vypadají, jak vypadají.

Ministerstvo avizovalo, že základem této reformy má být rozdělení výuky na „jádrový“ a „rozvíjející“ obsah s tím, že žáci si budou moci vybrat, ve kterých předmětech se budou učit i ten „rozvíjející“ obsah. Souhlasíte s tímto modelem? 

Ještě nedávno vykládal látku učitel, který také má přehled, co je v dané látce podstatné. Teď si má žák sám vybrat a určit, co se chce učit? Nechme učitele dělat svoji práci a používejme zdravý selský rozum.

Experti pracující pro ministerstvo školství argumentují tím, že velké procento žáků má problémy se studiem právě proto, že nezvládají současný velký rozsah učiva ve všech předmětech a že výběr jen některých předmětů jim umožní budoucí specializaci. Co si o tom myslíte? 

Velký rozsah učiva? Jediné řešení, s kterým ministerstvo přijde, je opět snižování nároků? To je velice smutné. Pokud se takto bude pokračovat, žáci zanedlouho nebudou muset chodit do školy, protože se nebudou mít co učit.

Nehrozí, že snížením nároků na všechny studenty dojde k celkovému poklesu kvality českého školství? 

Již se podle mě stalo. Měli bychom hledat a zlepšovat efektivitu výuky, ne snižovat nároky. Lidé na ministerstvu by se měli jít podívat do škol a úzce spolupracovat s učiteli, ne něco rozhodovat v Praze u stolu.

Současně s touto reformou se mluví také o tom, že by děti nemusely mít na základní škole povinný druhý cizí jazyk. Podpořila byste tuto změnu? 

Ne. Nepodpořila bych žádnou „inovaci“, která má pouze za cíl snižovat nároky na žáky. Jazyky jsou ve výuce nadmíru důležité a měli bychom na to naopak klást důraz – a ne od toho upouštět.

Máte zkušenosti jak z Poslanecké sněmovny, tak přímo ze školství. Kudy by se, podle vás, měly konkrétně ubírat kroky ministerstva školství ve snaze o zlepšení českého školství? 

Jakékoliv změny musí být pouze ke zlepšení efektivity výuky. Nemělo by se zapomínat na plošnou inkluzi ve školách, která napáchala obrovské a mnohdy nevratné škody. Ministerstvo by mělo udělat zhodnocení inkluze a provést změny. Někdy mám pocit, že se řídíme „módními“ trendy ve školství, ale rozum stojí v pozadí. Už covid snížil úroveň vzdělávání – distanční výuka zkrátka nemůže být běžnou součástí v našem školství. Ministerstvo dokonce spustilo zkušební projekt, díky kterému mají některé školy v ČR jeden den v týdnu distanční výuku. Nesouhlasím. Vyvarujme se takových pokusů na dětech.

Kromě této reformy se budou muset základní školy vyrovnat s náporem ukrajinských žáků. Jak se školám daří zvládat tento nebývalý fenomén? 

Vláda musí zajistit dostatečné podmínky pro výuku ukrajinských dětí. Jde o materiální vybavenost, finance a také personální zajištění.

Je správně integrovat ukrajinské žáky do běžných tříd, nebo byste spíš podporovala vytváření specializovaných tříd pro ukrajinské děti

Velice složitá otázka. Nikdo totiž neví, zda tady ukrajinské děti zůstanou, nebo se vrátí na Ukrajinu. Pokud by zde rodiny plánovaly zůstat, nevidím důvod k vytváření specializovaných tříd. Děti by se naopak měly co nejvíce zapojit do kolektivu. Pokud zde budou pouze kratší dobu, je otázkou, zda není vhodnější třída, kde dítě bude se svými vrstevníky. Některé děti navíc mají distanční výuku z Ukrajiny a ještě navštěvují naše české školy. Rozhodně ale vím, že školy dělají maximum, aby ukrajinským dětem pomohly.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…