Jak to je podle experta ve skutečnosti s ekologií nových aut a elektomobilů. Budete se asi divit

02.04.2019 17:49

ROZHOVOR: To, že z nás řidičů dělají některá média piráty silnic a škodnou a z aut plechové obludy, které ničí tento svět, se už stalo koloritem. Stejně tak si zvykáme na zjednodušené závěry, že téměř za vše může rychlost. Být pomalým nebo špatným řidičem je v mediálním světě lepší, než jezdit bez nehod a být vyježděný a nezdržovat provoz. Za reálnou nehodu je bodový postih nižší než za překročení rychlosti na prázdné dvouproudové silnici a telefonovat za jízdy je špatně, ale zastavit v nepřehledném úseku a telefonovat je v pořádku. To jenom na úvod, do jaké společenské pozice se dostávají dnešní automobilisté, říká Karel Pohner, pořadatel Rally show v Hradci Králové

Jak to je podle experta ve skutečnosti s ekologií nových aut a elektomobilů. Budete se asi divit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Export automobilů, ilustrační foto

Co si Vy osobně myslíte o současném trendu ekologie aut? Je podle Vás efektivní kupovat stále nová a nová auta? 

O ekologii aut začneme v podobném duchu. Mít každé 3 – 5 let nové auto je podle „expertů“ ekologické. To už slýcháme dvacet let a vždy ta stará auta neuvěřitelně zatěžují naše životní prostředí, ale ta nová, to je prý správná cesta. Dnes už jezdíme zase v těch nových autech, která byla tak ekologická, ale ejhle, dnes jsou už zase stará a neekologická. Každý rok přijde nová euro norma, až z toho musel sám chudák Volkswagen podvádět a najednou jsou všechna ta dieselová eko auta z roku na rok zase fuj. 

Neměl bych takové věci vůbec říkat, protože jsem pořadatelem Rally Show, jedné z největších road show v Čechách, a proto doufám, že mi to naši partneři odpustí. Není tomu tak dávno, co jsme na okruhu testovali jednu značku automobilů a přiletěl tam šéfkonstruktér z Paříže, který sám přiznal, že dnešní motory jsou dimenzovány na 200 tisíc km. Nejsem zastáncem konspiračních teorii o tzv.“kurvítkách“, ale výrobci nejsou motivováni k výrobkům, které by měly vydržet dlouho, a tak konstrukci vozů prostě nepředimenzují a snaží se šetřit. Ale položme si otázku, je opravdu ekologické po 200 tisících nebo 4 letech kupovat, tedy vyrábět a likvidovat další auto? Nebylo by třeba ekologické najet na autě 600 tisíc a více a tím snížit ekologickou zátěž této planety z výroby, likvidace a dovozu o 2/3! A pokud už je nutné snižovat objemy motorů kvůli váze, emisím a ceně, tak nestálo by za zvážení motory nebo auta generálkovat a repasovat? 

A jak jsou na tom aktuálně hodně propírané elektromobily? 

Ačkoliv mám za sebou mnoho sezón v závodech rally a benzín mi voní, jsem zastáncem elektromobilů. Všechno má svůj čas a účel. Znásilňování pokroku „eko-sociálními“ úředníky, kteří nechápou základní přírodní zákony a opovrhují fyzikou, je nebezpečné. Dovedu si představit elektromobil ke každodennímu dojíždění do práce nebo blízkého okolí a jeho noční nabíjení v garáži nebo u domu. To má jistě smysl a logiku. Nesmí to však dopadnout tak, jak je vidět na videu z Norska, kde se cyklista proplétá mezi prodlužovacími kabely nataženými přes silnici a chodník z různých pater panelových domů k zaparkovaným autům křížem krážem.

Co se však týká dlouhých cest a nedej bože ještě v zimě, tak tam asi zůstanu dlouho pesimistou. Vyšší kapacita akumulátorů, která by na první pohled mohla být užitečná, je na druhý pohled handicapem. Znamená totiž delší nabíjecí časy a vyšší kapacitu dobíjecích stanic. To sebou přináší obrovské investice a ekologickou zátěž při výrobě a stavbě rozvodných sítí a další související problémy. A pokud je výroba elektřiny z velké části z neekologických zdrojů, a to nyní je, potom ani elektromobily nejsou tak ekologické, jak se prezentují. 

Máme tedy šanci být ekologičtí, nebo ne? 

Technicky myslící část lidstva vždy našla řešení a opět si poradí, pokud nebude řízena ideologickým náboženstvím fanatických ekologů, kteří chtějí poručit větru a dešti a kteří nerespektují fyzikální zákony, které však určují pravidla, ať se jim to líbí nebo ne. 

S velkou pokorou si tedy dovolím navrhnout několik bodů ekologického cestování. 

  1. Nepodléhat tzv. ekologům a módním trendům, které nás nutí ke koupi stále nových aut. Ze strany „expertů“ se jedná o loby, ze strany ekologů o hloupost a snobové se dají ovlivnit trendy „eko“.    
  2. Motivovat výrobce k dlouholetým zárukám a repasování dílů. GO motoru bylo dříve běžné, dnes většina mechaniků zapomněla, jak vypadá rozebraný motor. Poctivá auta, která zase najedou milion kilometrů, jsou cestou k ekologii, ale i k životní filosofii. Výrobce, který se bude prezentovat takto spolehlivými auty, se v konkurenci jistě neztratí.                        
  3. Podporovat zavádění autovlaků. Vlaky představují obrovský potenciál pro ekologickou dopravu. Pro dlouhé cesty je autovlak ideální. Představme si cestu např. na lyže, která trvá 8 hodin. Co když na místo úmorné cesty zaparkujete večer auto na vagon, dáte si v jídelním voze večeři a usnete v lůžkové části vlaku, abyste se ráno mohli probudit poblíž svého lyžařského střediska. Návrat po posledním dni lyžování ve stejném sledu. A klidně můžete použít elektromobil, protože na rampě vagonu bude jistě dobíjení. Ale to nesmí tato cesta stát trojnásobek nákladů s jedním nástupním místem v Praze ve II. třídě …. (viz. autovlak na Slovensko). 
  4. Přesunout alespoň část dálkové nákladní dopravy na železnice. Jistě zazní námitka o ekologii vlakové dopravy, ale svoji roli hraje také bezpečnost, hluk a zatížení infrastruktury…
  5. Neničit evropský automobilový průmysl nereálnými požadavky, které nekorespondují s ostatním světem a jsou v daném čase devastační. Evropa není a nebude středem světa a úředníci nejsou bozi. 

Nikdo nedokážeme předpovědět palivo budoucnosti ani samotnou budoucnost. Ale více pokory a moudrosti by nám jistě prospělo. Vzpomeňme si, jak zbytečnými se staly telefonní budky po nástupu mobilních telefonů. Nemůže třeba stejný osud potkat i veřejné nabíjecí elektro stanice?   

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

 „Do roku 2096 na lipské burze.“ Drahá elektřina podmínkou Bruselu. Rajchl varuje

18:40 „Do roku 2096 na lipské burze.“ Drahá elektřina podmínkou Bruselu. Rajchl varuje

Evropská komise „posvětila“ stavbu pátého bloku jaderné elektrárny Dukovany. Podle předsedy strany P…