Částí české veřejnosti otřásl úspěch kapely Ortel v Českém slavíku. Šíří se tedy Českem extremismus? Nebo je to tak, že Ortel je „promítací plátno“, kterým dávají naštvaní Češi najevo, co si myslí o politicích, kteří je špatně chrání před některými vnějšími vlivy včetně hrozby uprchlické krize?
Podívejte se, Ortel zpívá: „Zůstaň mým domovem bez bojů a válek“. A jestli toto jsou slova fašistických písní, tak ten, kdo to tvrdí, je psychopat a duševní kripl. Takoví lidé by jistě dostali razítko od většiny lékařů, pokud si ten text interpretují podobným způsobem. Přirovnal bych to k tomu, jako kdyby někdo zaměňoval hroudu zlata za kopec lejna. A dál se mi o tom idiotství už nechce ani moc mluvit.
Někteří lidé si ale z úspěchu zmíněné kapely nedělají velkou hlavu. Říkají, že Český slavík je jen jakási pseudosoutěž, kterou větší část veřejnosti ani moc nesleduje. Otazník prý také visí nad kritérii hodnocení této soutěže. Proto se může údajně i stát, že Karel Gott bude snad zlatým slavíkem až do své devadesátky… Dá se tedy říct, že tato anketa vůbec nevypovídá o hudebním vkusu národa a není třeba bít na poplach nad faktem, kteří umělci se dnes líbí (podle výsledků Českého slavíka) tuzemským konzumentům populární hudby? Anebo je to zcela jinak?
Kdyby Český slavík neměl žádnou váhu u veřejnosti, tak se kolem něj teď nevyrojí tolik nesmyslných a křečovitých reakcí ze strany mainstreamových médií a umělců. Ty ohlasy jsou naprosto nepřiměřené a hlavně v tom žebříčku hodnot stavějí všechno naopak. To, co za něco stojí, je u nás ve společnosti úplně na dně, a naopak to, co je škodlivé, rasistické a genocidní, se dává za vzor všem lidem. A právě takový postup je případem kapely Ortel, která byla oceněna i za své zdařilé texty typu: „Zůstaň mým domovem bez bojů a válek“ a někteří lidé kvůli tomu najednou začínají říkat, že ten Slavík je proto úplně na nic. Hodně mi to připomíná období diskusí okolo Charty 77 a Anticharty, kdy sice velká část lidí vůbec nevěděla, co v Chartě vlastně je, ale musela podepisovat lejstra, že s ní nesouhlasí, protože útočí na socialistické zřízení. To je opravdu hodně podobné.
A když to nyní budeme posuzovat z hlediska úrovně naší populární hudby, proč třeba skončili za Ortelem celkem oblíbení Chinaski nebo i další zpěváci a kapely? Má dnes politika opravdu takový silný vliv už i v kultuře? Nebo se více zradikalizovala naše společnost?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán