Ministryně Karla Šlechtová k zákonu o sociálním bydlení: Zákony by se neměly „dělat od stolu“

21.07.2016 15:43 | Zprávy

Přípravu zákona o sociálním bydlení mají na starosti ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s týmem ministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera. Zákon měl podle původních vládních plánů platit od ledna 2017. Zatím to však spíše vypadá na zhruba půlroční zpoždění. Kolem průtahů a kvůli koncepčním neshodám vzniklo i určité napětí mezi odpovědnými resorty. Jak vidí situaci z pozice resortu pro místní rozvoj, na to jsme se zeptali ministryně Karly Šlechtové.

Ministryně Karla Šlechtová k zákonu o sociálním bydlení: Zákony by se neměly „dělat od stolu“
Foto: MMR
Popisek: Karla Šlechtová, ministryně obrany

„Především chci říci, že MMR trvá na pojetí sociálního bydlení jako systému nástrojů sociální a bytové politiky, který pomáhá lidem v bytové nouzi,“ řekla nám Karla Šlechtová. „Chceme, aby zákon nejen stanovil základní parametry sociálního bytu, ale i hlavní standardy tzv. sociální práce, navazující na prevenci ztráty bydlení a jeho udržení. Teprve v případě, že poskytnutí sociálních dávek a sociální práce nebudou stačit k vyřešení bytové nouze člověka, měl by mu být poskytnut sociální byt.

Naším cílem také je, aby zákon o sociálním bydlení byl funkční, finančně dlouhodobě udržitelný a motivační pro ty, kterým má sloužit. Zde došlo k určitému rozporu mezi námi a návrhem z dílny MPSV. V jejich pojetí byla koncepce sociálního bydlení redukována na přídělový systém sociálních bytů s nízkým nájemným.

V čem Vy spatřujete důvody zpoždění?

MPSV v roce 2015 připravilo Koncepci sociálního bydlení ČR 2015 - 2025 (dále jen Koncepce), která je východiskem chystaného zákona, většinu připomínek MMR ke Koncepci však nezapracovalo. Nepřijímalo fakt, že sociální byty jsou součástí bytového fondu, jehož celkové fungování včetně jeho rozvoje, správy a financování garantuje dle kompetenčního zákona MMR. Naše kompetence nebyly mimo jiné respektovány ani při přípravě tezí zákona a návrhu jeho paragrafovaného znění.

Měli jsme také pochybnosti o investiční části Koncepce a jejích dopadech na trh s byty. Proto jsme chtěli po MPSV vypracování tzv. RIA - tedy hodnocení dopadů regulace. Avšak finální dokument nedosahoval potřebné kvality. Do jeho přípravy bylo pouze minimálně zapojeno ministerstvo financí a ministerstvo vnitra a také Svaz měst a obcí – zákon se ho přitom výrazně dotýká.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PR článek

Mgr. Marek Výborný byl položen dotaz

Vedení výboru

V čem je rozdíl, jestli někdo prosazuje své názory jako poslanec nebo člen nějakého výboru nebo z pozice místopředsedy nebo předsedy výboru? Mají snad ti, co jsou ve vedení výborů nějakou větší moc? Má jejich rozhodnutí nějakou větší váhu? Nebo proč to tak řešíte a nejen vy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zemřel  po krátké těžké nemoci, na vzdálenost patnácti kroků“. Zbořil o Dozimetru, Ukrajině, i Albrightové

21:12 „Zemřel po krátké těžké nemoci, na vzdálenost patnácti kroků“. Zbořil o Dozimetru, Ukrajině, i Albrightové

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA Tak dlouho jdeš na Západ, až skončíš na Východě, vzpomněl si Zdeněk Zbořil n…