K novele, která má zabránit výpadkům některých léků, má opozice výhrady. Jaké jsou Vaše výhrady?
Výhrady opozice jsou mnohé. Hlavní výhrada je, že kde nic není, ani čert nebere. Takže pořizovat zásoby něčeho, co může být nedostupné, se jeví jako poměrně problematické. Dále tato novelizace zákona neřeší příčinu, ale snaží se řešit následek, a to ještě pochybným způsobem. Příčinu ministerstvo vidí v nekalé činnosti výrobců, distributorů a majitelů lékáren a ve vlivu konfliktu na Ukrajině a pandemie Covid 19, která dočasně zvýšila nemocnost a narušila dodavatelské sítě na výrobu léků. Tedy výpadek považuje za dočasný a současný globální systém výroby a distribuce léčiv za poměrně dobrý, jelikož pro nás zajišťuje až na výjimky dostatek levných léčiv. Zajisté situaci není jednoduché pojmenovat, ale já vidím hlavní problém v tom, že globální systém výroby a distribuce léčiv přestává správně a efektivně fungovat v náš prospěch, jelikož se octl ve stavu nestability a nerovnováhy po zátěži stresovými faktory a nestabilita se s velkou pravděpodobností bude i nadále prohlubovat. Nepočítal bych tedy s tím, že situace nebude dále eskalovat a vrátí se do ideálního stavu (pokud kdy existoval).
Výsledek by měl posuzovat ještě asi měsíc zdravotnický výbor. Myslíte si, že může něco zásadního doplnit?
Nejsem členem Zdravotního výboru PSP ČR, takže poměry tam přesně neznám. Ale Pětikoalice má ve všech výborech většinu, takže bych očekával spíše kosmetické jednotlivé úpravy navržené koaličními členy výboru.
Jaký rozumný pozměňující návrh by skutečně vedl k ochraně pacientů?
Určitě to nespraví jeden zázračný zákon, pokud mám pravdu s tezí, že globální systém výroby a distribuce léčiv je v nestabilním stavu, který se bude zhoršovat s dalšími nadcházejícími krizemi. Jaksi se zapomnělo na to, že léčiva jsou strategickou komoditou a bez nich naši nemocní občané budou umírat. Věřilo se tomu, že globalizace povede k celkovému sjednocení a vymizení všech možných stresových faktorů, které by daný systém mohly narušit. Takže prvním zákonem by mohl být zákon o strategických léčivech a jejich výrobě na našem území a pod naší kontrolou do 5 let a to včetně vybudování všech potřebných kapacit zahrnujících i produkci účinných látek.
Výrobci, distributoři a lékárny budou podle novely hlásit ke stanovenému dni Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv stav zásob léčivého přípravku, jehož dostupnost je ohrožena. Zabránit se má vytváření neúměrných zásob. Distributoři nebudou smět některé lékárny preferovat?
Opět není jasné, jakým způsobem bude rozhodováno a stanovováno, že nějaký lék spadne do režimu omezené dostupnosti. Není ani jasné, kolik takových léčiv v daném okamžiku na našem území bude. Dále není jasné, jakým způsobem se bude stanovovat hodnota počtu balení léčiva, které si daná lékárna může objednat. Postiženy budou hlavně malé lékárny, které mohou mít v menších položkách velké výkyvy počtu balení léčiva v daném čase (má jít o jeden nebo dva týdny) z důvodu kolísání prostřednictvím chyby malých čísel a nebudou tedy potom schopny zajistit svým klientům požadované léčivo a ti se budou muset obrátit na větší lékárny. V každém případě, hlavně pro malé lékárny bude velmi problematické si udržet přehled o všech regulovaných lékových položkách, zvláště pokud budou objednávat u mnoha distributorů a to z důvodu jejich omezeného personálního vybavení. Pokuty a penalizace až ve výši 2 miliony korun za nadměrnou objednávku pro malé lékárny bych nazval přímo likvidační.
Novela zavádí podle ČTK také zásadní pokuty, a to až do 20 milionů korun. Budou případné sankce efektivní?
Ano, sankce budou velmi efektivní, hlavně pokud bylo záměrem zlikvidovat malé obecní lékárny. Z mých zkušeností platí, čím menší a méně ekonomicky silný subjekt, tím větší persekuce ze strany kontrolních orgánů. Nakonec se to můžeme dočíst i v důvodové zprávě tohoto zákona, že při kontrolách ze strany SÚKL bude postupováno individuálně ve zjišťování, zda se jednalo o porušení zákona. Bude už záležet na konkrétním posouzení případu, zda se jedná o obvyklý postup, či zda už jde o snahu získat vyšší zásoby léčivých přípravků s příznakem omezené dostupnosti. Tato nejistota umožní kontrolním orgánům velmi mnohočetný výklad tohoto ustanovení a může vést k persekuci některých lékáren či naopak k benevolenci posuzování přestupků u spřátelených (většinou větších) lékáren.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá