Petr Žantovský jasně: Svobody ubývá, elity přitvrzují v propagandě. Řádí tu politické úderky, lidé se bojí mluvit nekorektně. Ale rozpad tohoto systému už je blízko

21.06.2017 19:10 | Zprávy

ROZHOVOR Manipulativních technik v médiích přibývá a poločas rozpadu na Západě se blíží. A po něm nenastanou zítřky plné pečených kuřat padajících rovnou do úst, uvedl v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz novinář a vysokoškolský pedagog Petr Žantovský při příležitosti letošního udělování Krameriových cen za nezávislou žurnalistiku. Řeč přišla i na novou knihu Otevřené dopisy, kterou Žantovský během akce ve Slovenském domě představil. Jejím kmotrem byl ostravský „bard“ Jaromír Nohavica.

Petr Žantovský jasně: Svobody ubývá, elity přitvrzují v propagandě. Řádí tu politické úderky, lidé se bojí mluvit nekorektně. Ale rozpad tohoto systému už je blízko
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Jak dlouho již Otevřené dopisy píšete? Co za myšlenkou bylo?

Psal jsem je po celý rok 2016, vycházely každý týden v PL.cz. Původcem nápadu byl vydavatel PL.cz Michal Voráček, který mi před Vánocemi 2015 nabídl, zda bych vedle rubriky Týden v médiích, kterou v PL.cz dělám už od přelomu let 2012-13, nechtěl ještě nějaký typově odlišný žánr, jakési osobnější vzkazy světu, řečeno trochu s nadsázkou. Nu a z toho se zrodily Otevřené dopisy. Jako způsob říci něco o věcech kolem nás, o věcech, které přesahují náš čas a k nimž je oslovený adresát otevřeného dopisu jakýmsi symbolickým mostem.

Psal jste kromě dalších i otevřený dopis T. G. Masarykovi. Podle vašeho textu by dnes Masaryk kvůli svému odvolávání se na vlast a národní hrdost dostal etiketu xenofoba. Jak vlastně vnímáte Masarykův odkaz v dnešní době?

Masaryk je dnes především symbol. Symbol svobodné české státnosti, která se zrodila na troskách monarchie, ale také v koordinaci s vůlí tehdejších mocností (zejména USA). Masaryk je symbol nestrannosti, přestože i on měl své ideové favority, své názory, z nichž neustupoval, a tak je to správně. Vedle toho ale bych schopen mezi své „pátečníky“ zvát i lidi názorů jiných, třeba Vladislava Vančuru, pozorně jim naslouchat a přemýšlet o jejich argumentech. Je to tedy symbol demokrata.

Málo si dnes uvědomujeme, že demokracie je především diskuse, svobodná a mezi rovnými partnery. Opakem pak je prosazování jednoho vnuceného názoru a exkomunikace těch, kteří s ním buď nesouhlasí, nebo třeba i jen chtějí o něm vést diskusi. Protože diktátor nemůže vést diskusi. Nemá pro ni argumenty, je to pracné a mohlo by se ukázat, že „císařovy nové šaty“ neexistují. Bojím se, že dnes jsme blíže nějaké formě myšlenkové diktatury, než demokracie. Proto jsem napsal Masarykovi.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jonáš Kříž

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Co přesně hodláte dělat proto, aby se Ukrajinci po válce vrátili domů?

A proč poskytujeme azyl i mužům, kteří by měli svou zemi bránit? Ještě otázka, je podle vás pro nás přínosem a případně jakým, když tu u po válce Ukrajinci zůstanou, protože teď tvrdíte, že pro nás přínosem jsou, pak zase, že se budete snažit o jejich návrat, upřímně se v těch vašich prohlášeních vů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Že ještě není tak zle? Hrnčíř posílá vládu k psychiatrovi

21:57 Že ještě není tak zle? Hrnčíř posílá vládu k psychiatrovi

Lidé za této vlády přišli o třetinu svých úspor. Pokud je někdo z vlády schopen tvrdit, že lidem ješ…