Předseda pražských Patriotů přináší lákavé téma. Metrem nebo tramvají zdarma

29.06.2014 22:25

ROZHOVOR Naším cílem je vyvolat celopražskou diskusi o zásadní změně v pražské dopravě, a to zavedením bezplatné dopravy. Opravdu nejde o experiment jako například zavírání Smíchovského nábřeží, ale o již ověřený model, řekl naší redakci předseda Patriotů Jiří Vítek.

Předseda pražských Patriotů přináší lákavé téma. Metrem nebo tramvají zdarma
Foto: archiv JV
Popisek: Jiří Vítek, předseda pražských Patriotů- Volba pro Prahu

V letošních komunálních volbách poprvé kandidují Patrioti- Volba pro Prahu, jaké šance si dáváte?

Patrioti navazují na úspěšné občanské sdružení Volba pro Prahu 8, které funguje více jak osm let a má své tři zastupitele v Praze 8. Na letošní komunální volby jsme se rozhodli založit politickou stranu, protože zájem o změnu na radnicích projevilo více občanů z různých městských částí a v únoru tedy vznikla strana. Název Patrioti má jasně vystihovat náš vztah k Praze. Nic neskrýváme, jsme čistě pražská strana lidí, kteří jsou zde doma. Úspěchem bude každý zastupitel. Ambice vklínit se mezi velké strany jsou omezené financemi na kampaň a o to větší radost to bude, až to dokážeme.

Jste předsedou Unie bezpečnostních složek, která sdružuje hasiče, policisty, vězeňskou službu a nově i městskou policii. Když budete ve volbách úspěšní, zůstanete v této funkci?

Jen bych dodal, že jde o odborovou organizaci, která není členem ČMKOS a řadí se k organizacím, které nemají absolutně žádnou politickou podporu, proto je dnes skutečně nutné začít se do politiky dostávat přes komunál a začít získávat  drobnou, ale sakra důležitou politickou sílu. Na rozdíl od jiných etablovaných odborových organizací nás politici více jak pět let nebrali vážně, teď se to za poslední dva roky naštěstí otáčí. Zlomem byl náš postoj v kauze Lessy - Červíček (více ZDE). Jsem si jist, že zkušené hasiče a policisty komunální politika potřebuje jako sůl, problémů s amaterismem v oblasti bezpečnosti vidíme kolem sebe dost. Někteří naši  členové proto kandidují nejen pod hlavičkou Patriotů, ale také například v Ústí nad Labem jako Ústečané a v dalších stranách a hnutích. V případě vstupu do komunální politiky post předsedy neopustím a dokončím svůj mandát, který mám ještě dva roky, už jen z důvodu být stále u zdroje informací od lidí, za které dám ruku do ohně.

Profilujete se  na svém facebooku (ZDE) jako velký kritik pražské městské policie a řešení problematiky drogové scény v hlavním městě, přibližte nám svůj postoj a případná řešení?

Bohužel městská policie v Praze ztrácí svůj kredit a vedení předkládá bezzubou koncepce s hesly "Více strážníků do ulic"... To, že bylo propuštěno několik desítek vysokých funkcionářů, stojí na odchodném hlavní město neskutečné peníze, přesto se tato čísla nezapočítávají a dozvídáme se, jak se šetří. Víte, dnes "bojuje" 160 strážníků o výjimku na dokončení maturity. Mně připadá směšné, že za šest let si nikdo z nich školu nedodělal. To ukazuje, jaká je tam motivace a jaký má pak mít kredit tato složka. V současné době chybí asi 300 strážníků a testy za poslední rok prošlo a bylo přijato pouhých 30! Ta práce je špatně ohodnocená a z druhé strany velmi špatně přijímána veřejností. Nevím proč, když tu máme státní dopravní policii, tak  musí suplovat její výkon městská, která stojí na pevných stanovištích a doslova loví řidiče a plní tím kasy radnic s heslem " Najdi a pokutuj". Jen v krátkosti představím naší koncepci, motivovat strážníky benefity, protože Praha může nabídnout bezplatně tolik služeb a volnočasových aktivit pro strážníky, jako žádné jiné město, a tím přilákat místní do řad městské policie.

Zlikvidovat radary a cedule měřený úsek, dokončit dohodu o kooperaci mezi PČR a MP, vytvořit malé operační střediska s lokálním kamerovým systémem, absence registru přestupků. Možná by se mělo začít třeba tím, že strážník ve svém obvodu zazvoní na pár domů a představí se, alespoň předsedům bytových družstev a začne si budovat vztah s občanem. Ohledně drogové scény, my se můžeme bavit spíše o té drobné, jako je na Palmovce na Andělu apod. Začal bych mobilní služebnou, která v Praze 8 částečně pomohla. Já se přiznám, že nejsem zastáncem preventivního mudrování, protože za 20 let se ukázalo, že prevence nemá takový dopad, jen slušně živí několik spolků a organizací, ale samozřejmě ne všechny organizace jsou jen vysavačem na dotace a granty. Prevence má smysl ve školách, na ulicích je dopad minimální, tak si udělejte obrázek sama o mém postoji.

Primátor Hudeček sliboval, že vyřeší problémy s bezdomovci v MHD, ale vlastně nic se nezměnilo. Máte vy řešení? 

Jednoduché řešení jsou turnikety v metru a následnější, intenzivnější zapojení přepravní kontroly, tedy revizorů v povrchové dopravě. Myslím, že počet černých pasažérů by se snížil tak rapidně, že turnikety by za 4 až 5 let byly zaplacené. Možná Vás překvapím touto myšlenkou, ale model v Estonském Tallinu, kde je doprava zdarma, zjednodušil kontrolu cestujících a především se rapidně snížilo korupční prostředí, tedy žádné jízdenky, Opencard apod.. Trvale přihlášený občan Tallinu se prokazuje kartou na celý život, kterou obdrží jen, když nedluží městu ani korunu. Došlo k zajímavému navýšení přihlášených osob do města, tedy nových daňových poplatníků v místě bydliště, snížila se doprava auty ve městě až o 15 procent a vrátilo se nemalé množství dluhů městu. Revizoři mají rychlejší postup kontroly a tedy i čas problémové lidi vykázat z dopravního prostředku. A systém sponzorovaných zastávek mě absolutně nadchl, každá zastávka je hlášena s reklamou, která se vtahuje k danému místu, a tím se hradí výdaje na provoz přesně určené linky. Tedy dopravní podnik musí shánět peníze v soukromém sektoru a nesedí s nataženou dlaní.

To je zajímavé, ale vrátím se k Vaší odborářské profesi, jak vycházíte s novým ministrem Chovancem?

Práce předsedy Unie BS je neplacená, takže o profesi nejde, ale k věci: s ministrem Chovancem vycházíme velmi korektně a patří rozhodně mezi lepší. Uvidíme, zatím je ve funkci krátce, ale jeho aktivita směřující ke změnám na vnitru je vnímána určitě pozitivně. Bohužel boj o navrácení deseti procent, které bezpečnostním složkám odebrala v roce 2011 vláda, by mohl být i ze strany ministra intenzivnější a pro pana Babiše klidně i bolestivější. Já jsem ve funkci necelé dva roky, takže jsem zažil pouze ministra Pecinu, který ve své krátké éře pomohl stabilizovat policii rozseknutím kauzy Lessy vs. Červíček, a jako hasič zažil především ministra Langera, který přivedl na svět nový služební zákon, se kterým se zápasí už více jak sedm let. Například 150 hodin přesčasů byla noční můrou tohoto zákona a ostudná povinná degradace o dva stupně výsměchem řadovým hasičům a policistům.

Zpět k politice, na volby se chystá i Hnutí pro Prahu, tedy podobný subjekt jako jsou Patrioté, jak ho vnímáte?

Já absolutně chápu, jak se jednoduše nešťastná úvaha vytrhne z kontextu a mediálně se valí proti Vám. To se stalo panu Passerovi a určitě si takový začátek kampaně nepředstavoval. Svou mohutnou kampaní samozřejmě znervózněl jiné konkurenty a bylo nutné tedy hned aktivovat proti Passerovcům "své" žoldácké novináře. Pan Passer okouzlil startem kampaně, ale personálně to pravděpodobně  jeho tým nezvládl, příprava měla být určitě delší než půl roku a odchod mnoha starostů -zakladatelů moc taky neprospělo. S tím, že v jeho řadách jsou exčlenové ODS, se musí poprat především sám volič. Hnutí pro Prahu je bohužel náš soupeř, snad se i v Praze jednou podaří taková uskupení spojit a vzít si hlavní město z pracek velkých stran zpět.

Celkem obsáhle hodnotíte Hnutí pro Prahu, a co říkáte na nasazení obviněných z TOP09 a ODS na jedničky kandidátek?

Anketa

Pro komunální volby v Praze se formují nová hnutí. O jakém jste doposud slyšeli?

7%
hlasovalo: 2307 lidí
Pan Hudeček bude jistě slušný člověk, ale v současné době je v jiné straně a v jiném městě, než by měl asi být. Jeho experiment s uzavřením Smetanova nábřeží a vytvoření cyklistické Prahy, je prostě jasné nepochopení chodu tohoto města. Ten člověk bohužel nesplnil nic, co tak nadšeně hlásal a musel neustále bojovat o svůj post. Nekoupím předražené tramvaje - koupil a na splátky, dokončím Blanku - vyhrožoval a nedokončil, ulevím dopravě - neulevil ani o přívěsný vozík, zlepším bezpečnost - objasněnost vykrádání vozidel je 8 procent, o městské policii se už bavit nemusíme. Tak možná mu  ještě tyto volby pomůže fajfka nebo fotka na plakátu s panem Schwarzenbergem, ale to, že zapomněl, co řekl, v případě svého obvinění z něj dělá politika, kterého bych nikdy nevolil. ODS musí postavit to nejsilnější a mediálně nejznámější co v Praze má a to je pan Svoboda, protože jako strana neovládá žádná média a vyprofilovat nového lídra potrvá sakra dlouho. Kdyby ODS silná média měla, byl by jedničkou pan Humplík, který má vše, co pravicový volič ODS nyní potřebuje a tolik postrádá.

Jaký je tedy nejpalčivější problém Prahy?

Bezpečnost vidím na prvním místě, ať je to drobná kriminalita, bezdomovectví nebo neskutečné množství vykradených vozidel. Na druhém místě vidím dopravu a zlepšení kvality služeb některých nemocnic a systému předávání pacientů od záchranné služby. Například Bulovce by městská správa jen prospěla. Dále je velký problém přerozdělování peněz do malých městských částí. To, jak je to dnes nastaveno, je absolutně pro městské části neúnosné. Chybí tu zásadní městský program pro alzheimer, domy na půl cesty, školky. Našim cílem je vyvolat celopražskou diskusi o zásadní změně v pražské dopravě, a to zavedením bezplatné dopravy. Opravdu nejde o experiment jako například zavírání Smíchovského nábřeží, ale o již ověřený model . Tento systém, jak jsem již uvedl, funguje v Tallinu, Hasseltu v Belgii, Sheffieldu v Anglii a dalších městech  u nás třeba ve Frýdku - Místku, jen se u ná o tom tolik nemluví a našlapuje se po špičkách, protože dopravní podnik by asi už nešel tolik ždímat.

Pro uvedená města  to přináší pouze samé výhody jako je snížení dopravy ve špičce až o 15procent, nárůst nově přihlášených osob atd.. Praha díky své specifičnosti s podzemní dopravou musí začít především instalací turniketů v metru, aby se metro nestalo rájem bezdomovců a následně převést kompletní přepravní kontrolu na povrch. Doprava zdarma by měla svá pravidla a neznamená, že zdarma bude jezdit každý. Podmínkou je trvalé přihlášení v Praze a prokázaná bezdlužnost k městu . My na této koncepci pracujeme už více jak půl roku, navštěvujeme starosty měst, kde je bezplatná doprava, chystáme panelovou diskusi za účasti zástupců z Estonského Tallinu, takže nejde o žádný slepý výstřel a populismus. Vsaďte se, že já dnes poprvé představuji v krátkosti tento program a pište si, že do měsíce bude dopravou zdarma  před volbama mávat ve svém  programu jedna nebo více velkých stran či malých stran. My se stále  dostáváme k novým důvodům, proč zavést dopravu zdarma. Například ten opravdu lidský aspekt je, že jednou z nejčastějších příčin exekucí v hlavním městě je neuhrazená pokuta revizorům a ty neskutečné provize pro advokáty a exekutory, které  mnohé občany opravdu zahnaly do finančního kouta . Osobně věřím, že do roku 2020 budou Pražané jezdit městskou dopravou zdarma.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Markéta Grušáková

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pamatujete intervence? ČNB nyní podle Markéty Šichtařové chystá ještě větší hloupost

16:31 Pamatujete intervence? ČNB nyní podle Markéty Šichtařové chystá ještě větší hloupost

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Záměr České národní banky zařadit čínskou měnu jüan mezi rezervní měny …