Primátor Zlína: Starostové jsou atraktivní nevěstou

4. 5. 2017 16:25

Jako jedinému primátorovi v historii Zlína se Miroslavu Adámkovi podařilo obhájit mandát. Nyní by rád hnutí podpořil i ve sněmovních volbách. Proč je přesvědčen, že spojení Starostů s lidovci má logiku? A jak hodnotí spolupráci stran na krajské úrovni? Zajímalo nás také, do jaké míry se mu daří realizovat desatero předvolebních slibů a co nového se ve městě chystá. A nejen to…

Primátor Zlína: Starostové jsou atraktivní nevěstou
Foto: tan
Popisek: primátor Zlína Miroslav Adámek (STAN)

Hnutí Starostové a nezávislí vzniklo v roce 2009, přičemž původ hnutí je právě ve Zlínském kraji. Dnes je rozšířeno v celé České republice a má své zástupce v senátu, Poslanecké sněmovně, v Evropském parlamentu, ale i své starosty a zastupitele. Věříte, že spojení s KDU-ČSL byl z pohledu STAN krok správným směrem? Nemůže hnutí spíše uškodit?

Věřím Petrovi Gazdíkovi, že zvolil správné řešení. Naše spojenectví má logiku, lidovci i my patříme do politického středu, vyznáváme řadu společných hodnot, máme mnoho starostů. Na kraji sedíme společně v koalici. Krajské volby ukázaly, že KDU-ČSL i my máme ve Zlínském kraji stabilní podporu. Jen pro připomenutí, lidovci loni vyhráli s 23 procenty, my skončili čtvrtí s téměř 12 procenty, jen necelé procento za vládní ČSSD.

V jaké kondici jsou podle vás Starostové před nadcházejícími volbami?

Podle mě ve velmi dobré. Pokud se sečtou naše výsledky v posledních, tedy krajských volbách, tak jsme dosáhli v rámci ČR téměř deseti procent. To, že jsme atraktivní nevěstou, potvrdilo i současné spojenectví s lidovci a dalšími regionálními stranami a hnutími.

Pokud se nemýlím, kandidátku ve Zlínském kraji povede zástupce lidovců. Budete na ni ale figurovat i vy sám?

Ano, ale podpořím ji jen symbolicky z posledního místa kandidátky. Tímto gestem chci naznačit, že této kandidátce a našim společným vizím věřím. A prosím tímto gestem, aby nám věřili i Zlíňané a další sympatizanti.

S lidovci spolupracujete nyní na krajské úrovni. Jak byste spolupráci hodnotil?

Koalice funguje velmi dobře a pustila se do plnění svých slibů. Otevřeli jsme krajský úřad, řešíme nemocnice. Z pohledu města Zlína se vztahy s krajem neuvěřitelně zlepšily. Jsme za to opravdu rádi, samotný Zlín některé problémy řešit nedokázal, hlavně v dopravě. S pomocí kraje to dokázat můžeme.

Na podzim roku 2014 jste se občanům v komunálních volbách osobně zaručil za realizaci deseti projektů. Hotové mají být do podzimu roku 2018. Věříte, že svému slibu dostojíte, nebo již nyní můžete označit body, které se vám naplnit nepodaří?

Mohu zodpovědně prohlásit, že své desatero splním. Jen u dopravního terminálu nebude hotovo. Vše se ale posouvá správným směrem. Komplikace majetkového charakteru provázejí modernizaci tržiště Pod Kaštany, stále ale věřím, že vše stihneme.

V roce 2016 se podařilo ve Zlíně zrekonstruovat nebo nově postavit celkem 490 parkovacích míst. O kolik by se měl jejich počet zvýšit letos?

Ta čísla jsou prakticky každý rok stejná. Do dopravy uvolňujeme z rozpočtu nejvíce volných peněz, ročně až 120 milionů korun. A projevuje se to i na nových či zrekonstruovaných parkovacích místech. Jsou potřeba. Nesmíme v tempu polevovat. Stejně jako v dalších dopravních záležitostech. Podařila se rekonstrukce ulice Mostní, pracujeme na dopravním terminálu. Jak jsem řekl, nesmíme polevovat.

Plánujete také nějak usnadnit řidičům parkovací místa najít? Populární jsou dnes např. různé mobilní aplikace.

Máme zkušenosti, že každé – i zcela nové – parkovací místo si své auto vždy rychle najde (úsměv). Ale spustili jsme na příjezdech do města informační tabule, které informují o dojezdových časech a dopravní situaci. Dokážu si představit, že by řidičům podávaly i další důležité zprávy.

Nejen u nás narůstá počet měst, které se zapojují do konceptu smart city. Jak si vede Zlín? Je to směr, kterým byste se chtěli ubírat?

Už se jím ubíráme. Aplikace na městském webu www.zlin.eu umožňují se objednávat na úřadě, dopravní tabule jsem zmínil, vozy MHD využívají tzv. preferenci dopravy… Je toho hodně. Děláme mnoho pro to, aby byl Zlín smart city.

Jaké následky bude mít pro město nedávné rozhodnutí olomouckého vrchního soudu, který za viníka neplatnosti valné hromady společnosti Vodovody a kanalizace Zlín z roku 2004 označil město Zlín? Nebo plánujete se ještě odvolat k ústavnímu soudu?

Situace je komplikovaná, naši předchůdci na radnici udělali v roce 2004 několik opravdu špatných rozhodnutí. Ale vše intenzivně řešíme. Aktuálně se nám po několikaměsíčním vyjednávání podařilo prosadit snížení ceny vody o korunu na kubík, a to už od roku 2018. Součástí dohody je také navýšení nájemného pro VaK, Moravská vodárenská jim bude platit o pět milionů korun ročně více, celkem 133 milionů korun. Tohle navýšení se určitě projeví v investicích do vodárenské infrastruktury. Jinak ještě k vaší další otázce: město se odvolávat nebude a ani nemůže, není účastníkem tohoto soudního sporu.

Město už znovu neposkytne spolku Za sklem výpůjčku objektu na Přílukách. Nadále však má zájem na tom, aby zde byly poskytovány sociální služby. S tímto úmyslem chcete také nabídnout budovu ještě v letošním roce k prodeji. Co když ale nenajdete vhodného investora, který by na takovou podmínku přistoupil?

Máme konkrétní signály, že vhodného investora najdeme.

Jak byste celkově hodnotil dostupnost a kapacity sociálních služeb ve Zlíně? A plánujete v nejbližší době nějaké zásadní investice do jejich rozvoje?

Tahle problematika nepatří mezi ty, které mám na starosti. Pokud ale mohu hodnotit, tak město ve spolupráci s krajem a mnoha organizacemi z této oblasti dělá maximum. Ze zásadních věcí mohu prozradit, že finišujeme s přípravou převzetí domu na ulici Broučkova, kde jsou také lidem poskytovány sociální služby.

Koncem ledna zastupitelstvo schválilo novou dopravní koncepci města – Generel dopravy pro město Zlín. Tento dokument významnou měrou ovlivní všechny obyvatele a návštěvníky města, ale i všechny firmy, instituce a další organizace, které na území města působí. Jak konkrétně a kdy budou viditelné první změny?

Těch změn je mnoho. My generel popisujeme jako mozaiku skládající se z mnoha dílků. Ty všechny dohromady posouvají oblast dopravy kupředu. Pokud mohu požádat, poslechněte si třeba rozhovor na Českém rozhlase Brno k tomuto tématu, naleznete jej na http://www.zlin.eu/je-nutne-stredem-zlina-kopat-tunel-poslechnete-si-aktuality-3527.html.

Jak jste se svěřil pro ParlamentníListy.cz, za roky působení Miloše Zemana vašich výhrad vůči němu přibývá. Jak byste si představoval ideálního kandidáta a vidíte ho mezi prozatímními uchazeči?

Vidím. Věřím, že si v lednu 2018 odhlasujeme příjemnou změnu. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Kateřina Synková

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Kauzy, jména, zlodějny. Profesor-režisér Jiří Svoboda se ponořil do 90. let. Nešetřil nikoho

4:44 Kauzy, jména, zlodějny. Profesor-režisér Jiří Svoboda se ponořil do 90. let. Nešetřil nikoho

Režisér a někdejší předseda KSČM Jiří Svoboda patří k těm, kteří tuší nejlépe, jak to v devadesátých…