Profesor Ivo Budil: Václav Havel měl skončit v roce 1992. To, co činil dále, byl omyl. Zažíváme selhání USA

03.10.2016 11:20 | Zprávy

OSMDESÁTINY VÁCLAVA HAVLA Po rozpadu Československa se měl Václav Havel raději stáhnout z veřejného života a věnovat se literární činnosti. Podle světově uznávaného profesora docenta Ivo Budila však sklouzl k moralizující rétorice, kterou považoval za způsob terapie posttotalitní společnosti. To byl podle Budila největší Havlův omyl. Osvobození ekonomické aktivity a kvalitní právní řád mohl naši zemi vést k úspěšným zemím, zvláště na severu Evropy. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz se profesor metropolitní univerzity v Praze věnuje i „humanitárnímu bombardování“ Srbska.

Profesor Ivo Budil: Václav Havel měl skončit v roce 1992. To, co činil dále, byl omyl. Zažíváme selhání USA
Foto: Hans Štembera
Popisek: Srdce ze svíček s iniciály VH

Blíží se nedožité osmdesáté výročí narození Václava Havla. Je podle vás naše společnost připravena na kritické hodnocení jeho působení, nebo se spíše uchylujeme ke kultu osobnosti, zvláště pak v mainstreamových médiích?

Pouze u mála historických osobností, které se výrazně zapsaly do dějin určitých národů, existuje jednoznačně přijímaná interpretace. Francouzi a Angličané jsou rozděleni při výkladu historické role Charlese de Gaulla nebo Winstona Churchilla a Němci se nedokážou shodnout v názoru na Konrada Adenauera. Jestliže existuje konsenzus, pak je spíše odrazem lhostejnosti a nezájmu, daná osobnost již nevyvolává vůbec žádné emoce, je dokonale zkamenělá. To se o Václavu Havlovi rozhodně nedá říci. Každá společnost potřebuje personifikovat dějiny, to znamená vztahovat je ke konkrétním tvářím. Nejsme schopni prožívat historii v podobě abstraktních neosobních sil. Pokud jde o Václava Havla, náznaky „kultu osobnosti“, které se bezpochyby objevují v médiích a prohlášeních mnohých veřejných činitelů, působí často nepřesvědčivě a křečovitě. Nikdo z českých politiků neměl takovou příležitost stát se obdobou T. G. Masaryka obnovené československé demokracie jako Václav Havel. Ale tuto možnost promarnil a spoustu lidí, kteří s ním na přelomu roku 1989 a 1990 spojovali velmi různorodé očekávání a naděje, hluboce zklamal. Proč k tomu došlo?
Impozantní vzestup Václava Havla do čela státu byl dán ojedinělou kombinací historické nahodilosti a revoluční euforie, která zpravidla potlačuje kritického ducha. Vize a myšlenky, s nimiž vystupoval, se stále více rozcházely s reálnými potřebami hmotné a morální obnovy země. Skutečně zralá a moudrá osobnost si dokáže udržet odstup od svého mediálního a glorifikujícího obrazu, který o ní vytvářejí druzí, často z důvodů devótnosti. Nepropadne vlastnímu mýtu. Když rozpad Československé republiky ukázal Václavu Havlovi jeho meze, měl se patrně stáhnout z politického života a věnovat se literární činnosti. Tím by rovněž odpověděl na kritiku, která zahraniční ohlas jeho děl přičítá politickým aktivitám, a nikoliv mimořádnému talentu. Společnost by bezpochyby měla problémy a široké vrstvy by propadly frustraci z nenaplněných očekávání a ambicí, ale nespojovaly by své negativní emoce s Václavem Havlem, na jehož relativně krátké prezidentské období by se možná nyní vzpomínalo i s jistou shovívavou nostalgií.              

Václav Havel byl pro multikulturalismus a bipolární vidění světa. Jak zásadně a nezvratně se podle vás svět od doby jeho úmrtí změnil?

Nelze říci, že Václav Havel byl pro „bipolární vidění světa“, pouze jako každý, kdo vyrůstal v době studené války, byl jím formován. Svět byl kolbištěm dvou jaderných supervelmocí, z nichž jedna byla ovládána totalitní ideologií, zatímco druhá, přes všechny své očividné chyby a slabiny, reprezentovala demokracii a tržní hospodářství. Československo jako okupovaný stát se nacházelo v mimořádně citlivé a strategicky důležité zóně tohoto ideologického konfliktu. Pro přemýšlivé a veřejně angažované osoby bylo přirozené si zvolit stranu. Nevím, jestli Václav Havel někdy pojem „multikulturalismus“ vůbec použil, ale šlo o koncept zrozený v levicově liberálním prostředí, které mu bylo intelektuálně blízké.       
Na počátku jednadvacátého století se ukázalo, že Spojené státy americké, vítěz studené války, jsou schopny střízlivé a racionální zahraniční politiky pouze v rámci širší aliance nebo pokud čelí mocnému, jasně definovanému a čitelnému protivníku typu nacistického Německa a Sovětského svazu, který určuje logiku jejích kroků. Selhání americké politiky na Blízkém východě je spektakulární a má závažné geopolitické důsledky, které pocítí bohužel především evropský kontinent. Evropská unie se utápí ve vnitřních strukturálních problémech a není schopna plnit ve svém bezprostředním okolí stabilizující civilizační úlohu, která by jí přirozeně náležela. Z její politiky vůči Rusku by rozbolela hlava Machiavelliho i Clausewitze. Je příznačné, že výrobním centrem současného kapitalismu je komunistická Čína. Ukazuje to názorně, do jaké míry opouštíme dobu moderních ideologií, které vyplnily hodnotové vakuum po zmizelé náboženské víře, a vstupujeme do pragmatické a ideologicky neutrální éry, v níž budou lidský intelekt a mysl soustředěny především na technologickou kreativitu. Bude to svět trvalého skepticismu rezignujícího na „velké zjevené pravdy“, který bude pravděpodobně ještě výrazněji než dnes rozdělený na produktivní a prosperující společnosti a komunity zaostalé a chudé. Z tohoto hlediska je islámský fundamentalismus navzdory hrozbám, které přináší, anachronismem a jedním z posledních zoufalých výkřiků odcházejícího věku velkých náboženství zcela ovládajících lidskou existenci. Jestliže jeho současný tlak vydržíme, nemůže obstát při dlouhodobé konfrontaci s hmotnou silou moderní civilizace. Kapitalismus zvítězil nad komunismem mimo jiné proto, že se chtivost projevila jako silnější motiv lidského jednání než fanatický puritánský idealismus. Dříve nebo později podlehne podobnému tlaku lidské přirozenosti také islám.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Naše země nevzkvétá

Myslíte, že viníkem toho, proč lidé odchází za lepším na západ je EU? Podle mě jsou na vině tyto vlády a hlavně ti, co tu vládli před rokem 89. A z čeho vychází teze, že bysme byli bez EU bohatší, a poslední, na co se chci na základě toho vašeho článku zeptat je ta kritika dovozu zboží. Nemáte opět...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavlův „výběr premiéra“: I kdyby ho volila celá planeta, pravomoci má stejné

4:44 Pavlův „výběr premiéra“: I kdyby ho volila celá planeta, pravomoci má stejné

Zeptali jsme se někdejšího právního poradce prezidenta ČR a ústavního právníka dr. Kuby na vyjádření…