Blíží se nedožité osmdesáté výročí narození Václava Havla. Je podle vás naše společnost připravena na kritické hodnocení jeho působení, nebo se spíše uchylujeme ke kultu osobnosti, zvláště pak v mainstreamových médiích?
Pouze u mála historických osobností, které se výrazně zapsaly do dějin určitých národů, existuje jednoznačně přijímaná interpretace. Francouzi a Angličané jsou rozděleni při výkladu historické role Charlese de Gaulla nebo Winstona Churchilla a Němci se nedokážou shodnout v názoru na Konrada Adenauera. Jestliže existuje konsenzus, pak je spíše odrazem lhostejnosti a nezájmu, daná osobnost již nevyvolává vůbec žádné emoce, je dokonale zkamenělá. To se o Václavu Havlovi rozhodně nedá říci. Každá společnost potřebuje personifikovat dějiny, to znamená vztahovat je ke konkrétním tvářím. Nejsme schopni prožívat historii v podobě abstraktních neosobních sil. Pokud jde o Václava Havla, náznaky „kultu osobnosti“, které se bezpochyby objevují v médiích a prohlášeních mnohých veřejných činitelů, působí často nepřesvědčivě a křečovitě. Nikdo z českých politiků neměl takovou příležitost stát se obdobou T. G. Masaryka obnovené československé demokracie jako Václav Havel. Ale tuto možnost promarnil a spoustu lidí, kteří s ním na přelomu roku 1989 a 1990 spojovali velmi různorodé očekávání a naděje, hluboce zklamal. Proč k tomu došlo?
Impozantní vzestup Václava Havla do čela státu byl dán ojedinělou kombinací historické nahodilosti a revoluční euforie, která zpravidla potlačuje kritického ducha. Vize a myšlenky, s nimiž vystupoval, se stále více rozcházely s reálnými potřebami hmotné a morální obnovy země. Skutečně zralá a moudrá osobnost si dokáže udržet odstup od svého mediálního a glorifikujícího obrazu, který o ní vytvářejí druzí, často z důvodů devótnosti. Nepropadne vlastnímu mýtu. Když rozpad Československé republiky ukázal Václavu Havlovi jeho meze, měl se patrně stáhnout z politického života a věnovat se literární činnosti. Tím by rovněž odpověděl na kritiku, která zahraniční ohlas jeho děl přičítá politickým aktivitám, a nikoliv mimořádnému talentu. Společnost by bezpochyby měla problémy a široké vrstvy by propadly frustraci z nenaplněných očekávání a ambicí, ale nespojovaly by své negativní emoce s Václavem Havlem, na jehož relativně krátké prezidentské období by se možná nyní vzpomínalo i s jistou shovívavou nostalgií.
Václav Havel byl pro multikulturalismus a bipolární vidění světa. Jak zásadně a nezvratně se podle vás svět od doby jeho úmrtí změnil?
Nelze říci, že Václav Havel byl pro „bipolární vidění světa“, pouze jako každý, kdo vyrůstal v době studené války, byl jím formován. Svět byl kolbištěm dvou jaderných supervelmocí, z nichž jedna byla ovládána totalitní ideologií, zatímco druhá, přes všechny své očividné chyby a slabiny, reprezentovala demokracii a tržní hospodářství. Československo jako okupovaný stát se nacházelo v mimořádně citlivé a strategicky důležité zóně tohoto ideologického konfliktu. Pro přemýšlivé a veřejně angažované osoby bylo přirozené si zvolit stranu. Nevím, jestli Václav Havel někdy pojem „multikulturalismus“ vůbec použil, ale šlo o koncept zrozený v levicově liberálním prostředí, které mu bylo intelektuálně blízké.
Na počátku jednadvacátého století se ukázalo, že Spojené státy americké, vítěz studené války, jsou schopny střízlivé a racionální zahraniční politiky pouze v rámci širší aliance nebo pokud čelí mocnému, jasně definovanému a čitelnému protivníku typu nacistického Německa a Sovětského svazu, který určuje logiku jejích kroků. Selhání americké politiky na Blízkém východě je spektakulární a má závažné geopolitické důsledky, které pocítí bohužel především evropský kontinent. Evropská unie se utápí ve vnitřních strukturálních problémech a není schopna plnit ve svém bezprostředním okolí stabilizující civilizační úlohu, která by jí přirozeně náležela. Z její politiky vůči Rusku by rozbolela hlava Machiavelliho i Clausewitze. Je příznačné, že výrobním centrem současného kapitalismu je komunistická Čína. Ukazuje to názorně, do jaké míry opouštíme dobu moderních ideologií, které vyplnily hodnotové vakuum po zmizelé náboženské víře, a vstupujeme do pragmatické a ideologicky neutrální éry, v níž budou lidský intelekt a mysl soustředěny především na technologickou kreativitu. Bude to svět trvalého skepticismu rezignujícího na „velké zjevené pravdy“, který bude pravděpodobně ještě výrazněji než dnes rozdělený na produktivní a prosperující společnosti a komunity zaostalé a chudé. Z tohoto hlediska je islámský fundamentalismus navzdory hrozbám, které přináší, anachronismem a jedním z posledních zoufalých výkřiků odcházejícího věku velkých náboženství zcela ovládajících lidskou existenci. Jestliže jeho současný tlak vydržíme, nemůže obstát při dlouhodobé konfrontaci s hmotnou silou moderní civilizace. Kapitalismus zvítězil nad komunismem mimo jiné proto, že se chtivost projevila jako silnější motiv lidského jednání než fanatický puritánský idealismus. Dříve nebo později podlehne podobnému tlaku lidské přirozenosti také islám.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala