S tou mladou řidičkou to bylo úplně jinak. Zkušený Stanislav Huml povstává nad kauzou „živě vysílaný automasakr“

12.07.2017 4:44 | Zprávy

UVNITŘ DRASTICKÉ VIDEO „V době nehody a těsně před ní měla řidička ruce na volantu, dívala se dopředu. Příčinou nehody nebylo natáčení ani telefonování,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz poslanec a dopravní expert Stanislav Huml o hodně diskutované nehodě na Mostecku. „Přítomnost kamery v mobilu a streamování mají úplně stejný vliv, jako když se budu bavit se spolujezdcem za jízdy nebo poslouchat rádio. Tohle všechno by se muselo zakázat, pokud se říká, že vadí ta kamera. Pak tedy vadí i rádio nebo tchyně v autě,“ dodal.

S tou mladou řidičkou to bylo úplně jinak. Zkušený Stanislav Huml povstává nad kauzou „živě vysílaný automasakr“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanec Stanislav Huml

Českým internetem koluje video, které natočily dvě mladé dívky jedoucí rychlou jízdou na Mostecku, která skončila tragickou havárií a smrtí řidičky. Nejdříve se vás jako dopravního experta zeptám obecně, zda právě mladí řidiči kolem dvaceti let jsou mezi řidiči tou nejrizikovější skupinou na silnicích?

Ano. Je to tak celosvětově. Do dvou, do pěti let ještě sbírají zkušenosti, setkávají se se situacemi, se kterými se v autoškole nesetkali. Proto jsou rizikoví. Navíc je tu faktor věku a tendence více riskovat.

Jak situaci zlepšit v tomto směru? Je dostatečná prevence? Vy jste pracoval v televizi v dopravním zpravodajství. Nemělo by být třeba více pořadů o nebezpečnosti rychlé jízdy? Či nějaká kampaň na sociálních sítích?

Vyrobil jsem dva dokumenty. Jmenovalo se to Nehody, aneb co jste neviděli ani na Nově. Bylo to hodně naturální. Viděl jsem za svoji praxi mnoho smrťáků. Vzhledem k tomu, že mám i koníčka video, točil jsem je. Dávali jsme to na Novu. Potom jsem je sestříhal a byl z toho dokument. Pouštěl se před 10 až 15 lety v autoškolách. Myslím, že prevence má smysl. Jako jsou Renčovy klipy Nemyslíš. Zaplatíš. Byla strašná chyba, že ministerstvo dopravy si nekoupilo autorská práva na neomezenou dobu, aby je mohli hrát dál. Skončili po dvou letech, kdy zjistili, že už nemají autorská práva. V Anglii jdou podobnou cestou. Ty jejich klipy jsou ještě emotivnější. Pokud působíte na emoce lidí, máte šanci ovlivnit jejich chování. Jsou tu i legislativní možnosti. Řidičský průkaz na zkoušku. Ten diskutujeme v České republice už mnoho let. Nebyla zatím vůle ho zapracovat a připravit. V Anglii nesmíte na dálnici, když máte krátce řidičský průkaz – myslím, že rok nebo dva. Jen pod dohledem osoby, která má řidičák už dlouho. Nebo se dá jít cestou snížení rychlosti u mladých řidičů. Je to samozřejmě těžko kontrolovatelné, že budou smět jezdit jen osmdesátkou. Budou ji překračovat. Ale tím jim právně legislativně říkáte – pozor. Ty ještě nejsi řidič. Jsi pořád začátečník. Nebo si označovat auto na zadku Zetkem, což bylo za minulého režimu povinné. Ty dámy ze sebe udělaly celebrity, natočily si to. Samozřejmě že se bude s jejich videem pracovat preventivně. Je tam spousta chyb, které dělaly za jízdy.

Nehoda ve stopáži cca 10:00

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Oldřich Szaban

Hrozí Blažkovi nějaký trest?

Podle mě se řeší jeho politická kariéra, ale je nebo není to, co udělal zákonné? Taky nevěřím, že to vše udělal jen tak, prověřuje se vůbec, zda nešlo o korupci a braní úplatku? A poslední dotaz, jak je vůbec možné, že nějaký politik přijme takové peníze a téměř nikdo o tom neví?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jeden generál na dvě a půl stíhačky. Peněz jako želez. Jsme s Fidlerem u letectva

11:11 Jeden generál na dvě a půl stíhačky. Peněz jako želez. Jsme s Fidlerem u letectva

„Výrazné ponížení hodností u všech vyšších funkcí… Pokud tento postup promítnete do všech vyšších ve…