Starosta Břeclavi: Koronavirus nás donutil přehodnotit některé investiční záměry

16.07.2020 15:34

Doprava je palčivým, nikoliv ale jediným problémem Břeclavi. A nejen o ní jsme hovořili se starostou města Svatoplukem Pěčkem (ANO). Zajímalo nás také, jak pokračují plány na revitalizaci areálu bývalého cukrovaru či rekonstrukce zámku. Neopomněli jsme ale ani koronavirovou krizi a blížící se krajské volby.

Starosta Břeclavi: Koronavirus nás donutil přehodnotit některé investiční záměry
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta Břeclavi Svatopluk Pěček (ANO)
reklama

Počátkem loňského roku iniciovalo hnutí ANO změny ve vedení radnice, což jste si pochvaloval. Platí to stále, nebo má spolupráce nové koalice nějaké trhliny?

Ve fungování současné koalice žádné viditelné trhliny nevidím. Panuje společná shoda nad stěžejními body programového prohlášení koalice. Dostatečně o všech plánovaných krocích hovoříme a vzájemně komunikujeme, což je podle mě základ úspěšné koaliční spolupráce. I nyní tedy hodnotím spolupráci s koaličními partnery jako přínosnou. 

Dlouho očekávaný obchvat města by se měl začít stavět nejpozději za pět let. Nasvědčuje něco tomu, že by ŘSD nezískalo stavební povolení? Přece jen, jak jste se svěřil pro naše stránky, právě kvůli stavbě obchvatu jste do politiky šel.

Ano, pravdou je, že právě obchvat byl jedním z nejdůležitějších bodů, kvůli kterým jsem šel do komunální politiky. Jednoduše jsem chtěl přispět k tomu, aby se věci hnuly. A opravdu velmi mě těší, že se to daří, zejména díky velmi dobré spolupráci s investorem – ŘSD závod Brno. Nedávno jsme byli svědky dokončení posledních z 25 kompenzačních opatření, která se musela zrealizovat vzhledem k tomu, že část obchvatu prochází EVL NATURA. Jednání s právními zástupci Lichtenštejnů ohledně stavby vedoucí mimo jiné přes pozemky, které jsou předmětem sporu právě mezi Lichtenštejny a ČR, také začala dobře. Na podzim bude ještě zahájen nezbytný archeologický průzkum v trase obchvatu a investor souběžně připravuje podklady pro stavební řízení. Jsem proto optimista a věřím, že během dvou až tří let by se opravdu mohlo konečně „kopnout do země“.  

A jaké investice jste učinili pro zlepšení průjezdnosti města vy, případně jaké v nejbližší době plánujete?

Jednoznačně došlo ke zlepšení průjezdnosti na průtahu městem po výměně světelné signalizace na šesti křižovatkách za inteligentní systém s kamerami, které jsou schopny vytvářet tzv. zelenou vlnu. V přípravě je vybudování odbočovacího pruhu na tř. 1. máje ve směru na Rakousko, další světelná křižovatka u kostela ve čtvrti Poštorná a bypass na kruhovém objezdu při výjezdu ve směru na Hodonín, kde se v dopravních špičkách tvoří kolona.

Letos začala dlouho plánovaná rekonstrukce zámku, která je z finančních důvodů rozdělena do více etap. Kdy by tak měla být kompletně dokončena?

Zámek opravuje město Břeclav průběžně už od poloviny devadesátých let. Před lety proto město například kompletně staticky zajistilo základy a opravilo celou střechu zámku. Z těch novějších oprav zmíním třeba rekonstrukci vyhlídkové věže a její zpřístupnění veřejnosti. Nyní opravujeme další věž, která byla v havarijním stavu a hrozilo nebezpečí úrazu kolemjdoucích. Náklady na kompletní rekonstrukci zámku jsou v řádu stovek milionů korun, proto dominantu Břeclavi opravujeme po etapách v rámci platného, stavebního povolení. Navíc samozřejmě průběžně žádáme o dotace na dílčí rekonstrukce. V současné chvíli nelze předpokládat, kdy bude dokončena kompletní rekonstrukce celého zámku, která je nad finančními možnostmi města.  

Požádali jste i o dotace z Norských fondů a Ministerstva pro místní rozvoj. Podařilo se vám je získat? A pokud ne, jak to ovlivní revitalizaci zámku?

Z Ministerstva kultury se nám podařilo získat půl milionu korun. Žádost o dotaci z Norských fondů aktuálně prošla do dalšího kola, kde ji vyhodnocují. Zde jsme žádali o 40 milionů.

Ještě jsme v letošním roce požádali o dotaci na rekonstrukci brownfieldu u Ministerstva pro místní rozvoj. Ve všech případech se jedná o dotace na rekonstrukci jižního křídla zámku.

Pokud jsme u financí. Jak se na hospodaření radnice podepíše koronavirová krize a s ní spojený nouzový stav?

Koronavirová krize určitou měrou zasáhla všechny města a obce, tedy i Břeclav. S kolegy jsme v důsledku této události museli přehodnotit některé investiční záměry města. Některé musely být zrušeny, jiné přesunuty. Oproti tomu jsme však zařadili také akce nové. Hledáme nyní, jakými prostředky efektivně nahradit milionové ztráty, které koronavirová krize způsobila. Předpokládám ale, že jsme na tom podobně jako další města. S následky krize se nám zatím ekonomicky bojovat daří. Stěžejní rozpracované investiční akce koronavirová krize určitě neohrozí.   

Považujete státní příspěvek pro obce 1 200 Kč na obyvatele, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou, za dostatečný?

Za státní příspěvek jsme určitě velmi rádi. Dnes městům a obcím pomůže opravdu každá koruna. Nemyslím, že je v tomto případě vhodné mluvit o dostatečné, či nedostatečné finanční injekci. Ve složitém finančním období se vláda musí vypořádat s mnoha komplikovanými věcmi, a já za tuto kompenzaci a vstřícný krok vlády děkuji. 

Velké plány máte s areálem bývalého cukrovaru v centru města, kde by měla vzniknout multifunkční hala, bydlení, prostranství se zelení, ale i komerční prostory. Výstavba by mohla začít za dva roky. Jde o definitivní termín, nebo jej může něco oddálit? A z čeho bude celý projekt financován? Jaké odhadujete náklady?

Areál bývalého cukrovaru má obrovský potenciál. Revitalizace areálu je dlouhodobým cílem radnice a je součástí území, které má prioritu z hlediska rozvoje centra města. V současné době je záměrem města vypsání architektonické soutěže na řešení areálu. Je jasné, že investice do celkové revitalizace brownfieldu budou v řádu stovek milionů, a je tedy potřeba spoléhat jak na dotace, tak na případné investory. Do otázky budoucího účelu místa jsme navíc pomocí ankety zapojili také veřejnost.

Jak se ve městě osvědčilo zavedení senior taxi?

Senior taxi si lidé chválí. S touto službou máme dobré zkušenosti. Klienti si už dávno zvykli, že jim ji poskytujeme, a volají opakovaně. V naprosté většině se jedná o rozvoz klientů k lékařům.

Zavázali jste se také modifikovat systém placeného stání. Kromě navýšení cen, k čemuž již došlo, plánujete nějaké další změny?

Obdobně jako v jiných městech zavádíme postupně možnost placení parkovného i platebními kartami.

Otázka na závěr. Budete se letos opět snažit získat mandát v krajském zastupitelstvu?

Ano – jsem na schválené kandidátní listině hnutí ANO ve druhé desítce. Pokud by se mi podařilo získat mandát, chtěl bych využít své dosavadní zkušenosti nejen pro Břeclav, ale i pro dalších 17 obcí našeho ORP.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Kateřina Synková
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Výbuch v Bejrútu: Generál Šándor varuje před událostmi, které asi začnou. Pozor, Evropo!

17:40 Výbuch v Bejrútu: Generál Šándor varuje před událostmi, které asi začnou. Pozor, Evropo!

ROZHOVOR Velká ekonomická krize, dlouhodobá politická nestabilita nejen jako důsledek občanské války…