Tlak byl enormní. Zdechovský líčí, co se odehrávalo v europarlamentu kolem konce spalovacích motorů

12.06.2022 6:20 | Rozhovor

Autoprůmysl čekají těžké časy, říká na rovinu český europoslanec Tomáš Zdechovský, poté co štrasburský sněm schválil konec spalovacích motorů do roku 2035. Fatální potřeba baterií do elektroaut navíc podle něj zvýší naší závislost na Číně, což je pro lidoveckého europoslance ještě větší peklo, než naše plynová závislost na Rusku, ze které se tvrdě vzpamatováváme nyní.

Tlak byl enormní. Zdechovský líčí, co se odehrávalo v europarlamentu kolem konce spalovacích motorů
Foto: Archiv TZ
Popisek: Tomáš Zdechovský, poslanec Evropského parlamentu za KDU-ČSL

Evropský parlament schválil návrh, podle kterého má být po roce 2035 zakázáno prodávat nová auta se spalovacími motory. Čekal jste, že tento návrh uspěje?

Po těch zmatcích, které provázely hlasování o návrzích v balíčku Fit for 55, jsem myslel, že by mohla projít soft verze, kterou navrhovala Evropská lidová frakce. Tlak byl ale enormní.

Vy sám jste hlasoval proti a upozorňoval jste na rizika, která tento závazek může přinést. Jaká jsou podle vás největší?

Všichni chceme zdravější a zelenější planetu pro naše děti, ale používejme u těch návrhů, jak toho dosáhnout, mozek. Obávám se, že tady zvítězila zelená ideologie nad rozumem. Já bych byl opravdu nejradši, kdyby to záviselo na evropském spotřebiteli. Ať ten si vybere, jestli chce jezdit elektroautem, nebo benzíňákem či nafťákem.

Pokud budou elektromobily lepší, což zatím rozhodně nejsou, tak ať klasická auta se spalovacím motorem klidně převálcují. Zatím tady tlačíme myšlenku elekromobility a nevíme spoustu věcí – dostupnost, tedy cena, nedostatečná infrastruktura pro nabíjení, výroba a likvidace baterií (velikost, riziko vznícení, … ), což je zatím naprosto neekologické v obou případech, atd.

Bojím se, že obyčejní lidé si jednoduše nebudou moci elektromobil dovolit.

Pro návrh ale hlasovala i řada poslanců z vaší frakce (včetně českého Luďka Niedermayera). Jaký byl k tématu postoj v Evropské lidové straně?

Ne každý elektromobil je čistý. Pokud se nám nepodaří dekarbonizovat výrobu elektřiny nebo budeme riskovat vznik nových závislostí na jiných zemích, musíme být schopni přejít na jiné dekarbonizační technologie, jako jsou alternativní paliva. Za naši frakci tam byl kompromis, který chtěl ponechat manévrovací prostor zavedením cíle snížení emisí o 90 % pro osobní automobily a dodávky do roku 2035. Evropská lidová strana také navrhla dobrovolný systém kreditů pro alternativní paliva na podporu zavádění alternativních paliv v automobilovém průmyslu.

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • europoslanec

Existovaly v tomto hlasování a v tomto tématu nějaké „štěpící linie“ na regionální bázi?

To bych úplně neřekl. Ten směr je daný; bavíme se o tom, kam až půjdeme. Jak tvrdé budou podmínky. Já jsem třeba v otázce elektromobility skeptičtější než kolegové.

Německo je podobně jako Česko zemí, jejíž průmysl a celá ekonomika do značné míry stojí na automobilismu. Pohled na elektromobilitu a na konec spalovacích motorů je ale v Německu jiný než v ČR. Co vám k tomu říkají němečtí europoslanci, když se s nimi bavíte?

Němečtí kolegové z frakce vidí v elektromobilitě budoucnost, ale snaží se zachovat si alespoň racionální přístup, na rozdíl od Zelených (Greens). Chybí mi podrobnější data a studie o dopadech na autoprůmysl u nás a v EU. Vím, že spousta automobilek počítá s přechodem na elektromobilitu a už tomu leckdy přizpůsobují svou výrobu, ale stejně se objevují hlasy šéfů automobilek, kteří nad tím kroutí hlavou a říkají, že to politici zbytečně vyhrocují. Do toho očekávaný nástup emisní normy Euro 7... Autoprůmysl čekají těžké časy.

Hovořil jste o nebezpečí, že tento krok zvýší závislost Evropy na Číně. Skutečně si toho lidé v Bruselu nejsou vědomi, ani poté, co nyní pociťujeme negativní důsledky závislosti na Rusku v dodávkách plynu?

Někdy mám pocit, že ne. Stále se ohánějí tím, že se na tom už pracuje a stále je ještě dostatek času. Dostat se do spárů Číny by bylo snad ještě horší než v případě Ruska. Musíme si uvědomit, že většinu afrických dolů s kovy, které se používají k výrobě baterií, vlastní právě Čína.

Jak moc toto hlasování ovlivní další průběh programů souvisejících s Green Dealem? Vy jste nedávno hovořil o nezbytnosti jejich revize v souvislosti s energetickými dopady války na Ukrajině; jak se změnily vyhlídky na takovou revizi tímto hlasováním?

Některé návrhy se budou muset přepracovat, například Farm to fork (tzv. z farmy na vidličku). O dalších, jako je zpoplatnění emisí z vytápění budov či z dopravy, uhlíková daň, sociální klimatický fond atd., se bude dále jednat. Osobně jsem čekal větší reflexi těch návrhů v důsledku války na Ukrajině. Nemůžeme si dovolit, aby to odnesly peněženky těch nejchudších. Nechci být svědkem toho, že spousta lidí se kvůli ambiciózním cílům dostane do existenčních problémů.

Jaká jsou další aktuální témata, která nyní mají europoslanci projednávat?

Na miniplenárku do Bruselu se vrací právě návrhy, které vzbudily tolik rozruchu na posledním hlasování a které se vrátily do výborů. Kolegové chtějí udělat vše pro to, aby tyto návrhy prošly před začátkem českého předsednictví.

Vláda ČR představila své priority pro evropské předsednictví, co na ně říkáte?

Bezpečnost musí být během našeho předsednictví klíčovým slovem. Ať už se jedná o bezpečnost energetickou, potravinovou či vojenskou. Rusko bylo dlouho označováno za hrozbu, ale nikdo to nebral vážně. Putinova válka vyvolala nejen v Evropě velkou krizi. Evropa se musí stát bezpečnější a soběstačnější. Ve velmi těžké situaci budeme moderovat diskusi, která určí další budoucnost celé Evropy. Bude to nelehká role, ale zvládneme ji.

Mottem českého předsednictví má být někdejší heslo Václava Havla „Evropa jako úkol“. Co je, podle vás, dnes největším úkolem pro Evropskou unii?

Zajistit evropským občanům mír a bezpečí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Vosáhlo

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…