Zpovídali jsme adepty na lídra kandidátky ANO v Praze. Jaká je možná koalice? Co doprava, bezpečnost, kdo je údajně vlivný Faltýnkův advokát Hlína?

19.04.2018 18:14

Eva Kislingerová, Libor Hadrava a Patrik Nacher zodpověděli během čtvrtka otázky ParlamentníchListů.cz, které úzce souvisí s jejich možným budoucím angažmá. Tím je samozřejmě post primátora, o který v české metropoli bude Babišovo hnutí bojovat během podzimních voleb. Poslední adept na toto angažmá, radní pro majetek Karel Grabein Procházka, jako jediný na dotazy nereagoval.

Zpovídali jsme adepty na lídra kandidátky ANO v Praze.  Jaká je možná koalice? Co doprava, bezpečnost, kdo je údajně vlivný Faltýnkův advokát Hlína?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jednání zastupitelů hlavního města. Zastupitelé projednávali mimo jiné výstavbu trasy metra D nebo rozdělení peněz vybraných z hazardu městským částem
reklama

V případě výhry ANO ve volbách, kdo je pro Vás nejbližší koaliční partner?

Patrik Nacher: Bylo by poněkud amatérské půl roku před volbami a ještě v momentě, kdy není zvolen lídr, schválená kandidátka a ani zvolený program, prozrazovat koaliční partnery. Kdo mě ale zná a zná moje dlouhodobé ukotvení, ví, že jsem liberálně, konzervativně a pravicově smýšlející člověk, tak si dovede představit, jakým směrem bych mířil.

Eva Kislingerová: Osobně mám jisté preference, ale nebylo by moudré v tuto chvíli pokládat karty na stůl. Partie teprve začíná.

Libor Hadrava: V tuto chvíli především nevím, jakou tvář vlastně potenciální koaliční partneři nastavují. Skoro všechny prochází jakýmsi svárem frakcí či názorových proudů. Kdo je dnes ČSSD? Je to již definitivně nové předsednictvo nebo proud kolem mladých adeptů typu Lenky Arnoštové? TOP 09 je pan Kalousek nebo pan Pospíšil? ODS je pan Fiala nebo zejména v Praze pan Klaus? Osobně bych počkal, než se alespoň do voleb ústřední linie všech nějak konkrétně vytříbí. Pak bych asi mohl být chytřejší, abych se vyjádřil skutečně zodpovědně.

Jaké posty v Radě byste chtěli pro ANO zachovat?

Patrik Nacher: Na to se nedá takhle předčasně odpovědět, tím se bude zabývat až povolební vyjednávání.

Eva Kislingerová: Tato otázka je také poněkud předčasná, volby jsou pořád ještě docela daleko. Není dobré „porcovat medvěda“, dokud jsme ho neulovili.

Libor Hadrava: Nepochybně ty, pro které hnutí nalezne dostatečně profesně i mravně disponované kandidáty, kteří se dokáži zorientovat ve svěřené oblasti. Cokoliv jiného by byla pošetilost.

Jakým způsobem byste přistoupili k problematice parkování?

Patrik Nacher: Já osobně jsem zastáncem dvou zón. Jedné v historickém jádru města, k ochraně historické zóny, kde by to mělo nějakou elementární logiku a druhé zóny ve zbytku Prahy. S cílem, aby tento systém Pražany nerozděloval na dvě kategorie, a také aby zóny nekomplikovaly život lidí tím, že pro ně bude velmi složité zaparkovat.

Eva Kislingerová: Parkování je podle mě potřeba zrevidovat. Podařilo se nám vysoutěžit jednoho provozovatele, sjednotit systém. Představovala bych si Prahu jako takový „terč“, čím víc v centru, tím dražší parkování… ale chtěla bych, aby občané mohli parkovat třeba na Praze 4 a na Praze 5 s jedním oprávněním.

Libor Hadrava: Soudím, že v Praze by měli některé zóny zůstat přístupné mnohem širší veřejnosti, než je tomu doposud či alespoň do chvíle, než bude racionálně a v dostatečné kapacitě dořešeno téma odstavných parkovišť.

Řešili byste razantně jakékoli změny v městských firmách, co se personální oblasti týká? Pražské služby, DPP, IPR a další?

Patrik Nacher: Takto na otázku neumím odpovědět. Odpověď je podobná jako u prvních dvou. Zcela nepochybně stojí za to udělat revizi jací lidé tam jsou, jakou mají odbornost a zázemí, ale nemohu dělat půl roku dopředu nějaké závěry.

Eva Kislingerová: Razantní změny rozhodně nikomu nikdy neprospívají. Nicméně klíčovou otázkou je, jaká je výkonnost jednotlivých společností, a jak naplňují strategické cíle.

Libor Hadrava: Sám nikoliv. Jen za širšího konsensu stran či hnutí, které získají odpovídající počet mandátů pro pražské zastupitelstvo. Jinak pochopitelně na základě dosavadních kladných či negativních výsledků práce současných představitelů těchto subjektů.

Opakovaně se v médiích začaly objevovat zprávy o jistém vlivu moravského právníka Květoslava Hlíny, který byl na mnoho poradenských smluv protlačen Jaroslavem Faltýnkem. Setkali jste se s panem Hlínou někdy?

Patrik Nacher: Setkal jsem se s ním na jednání, ale jinak ho neznám a musím říct, že jsem vůči tlakům nebo lidem, kteří se pohybují okolo politiky, imunní.

Eva Kislingerová: Ano, dnes jsem tuto zprávu slyšela v rozhlase.  Za téměř čtyři roky působení na magistrátu jsem několikrát pana Hlínu potkala.

Libor Hadrava: Ano, při společné schůzce s panem Faltýnkem a paní primátorkou. Tedy pod tímto jménem mi byl alespoň představen. Do našeho jednání však verbálně ani technicky nezasahoval. Takže jsem ho neměl možnost poznat ani později za nějakou konkrétní potřebou kontaktovat.

Praha je vcelku bezpečné město, je toto konstatování správné?

Patrik Nacher: Označení je správné, Praha je, tuším, sedmé nejbezpečnější město z hlediska statistik, ale na druhou stranu je potřeba vzít na vědomí, že na jedné straně je bezpečnost na základě čísel a na druhé straně je subjektivní pohled lidí, kteří se v některých místech necítí bezpečně, jako je například Václavské náměstí v noci. Myslím si, že by postačilo, kdyby bylo vidět více policistů v ulicích na těch inkriminovaných místech.

Eva Kislingerová: Ano, souhlasím, Praha je uznávaným bezpečným městem. Myslím, že na tom usilovně pracujeme a výsledky jsou vidět. Je to také jedním z důvodů, proč do Prahy přijíždí hodně turistů.

Libor Hadrava: Nejenom to. Praha je statisticky i mediálně považována za jedno z vůbec nejbezpečnějších měst na světě.

Jak byste (pokud by to bylo pouze ve Vašich rukách) přistoupili k problematice UBER a Airbnb?

Patrik Nacher: Na jedné straně se určitě nebráním novým technologiím, nicméně v momentě, kdy se to promění v trvalou komerční výdělečnou činnost, tak bych to nezaměňoval za tzv. sdílenou ekonomiku. Pokud jde o UBER, tak je to pro mě svěží firma, ale až poté, kdy bude dodržovat zákony, které platí pro řidiče či zprostředkovatele taxislužby. A pokud jde o Airbnb, tak je to v zásadě podobné. Musíme najít vyváženou pozici mezi ochranou majitelů nemovitostí, aby si mohli dělat se svým majetkem co se jim zlíbí, ale na druhé straně musíme ochránit princip omezování svobod ostatních majitelů bytů. Každý by si mohl dělat se svým bytem co by chtěl, pokud to ovšem nevadí někomu jinému. V momentě kdy v domě bydlí tři starousedlíci a pět bytů se soustavně pronajímá přes airbnb, tak chápu, že to starousedlíkům, kteří tam dlouhodobě žijí, vadí. Tady na sebe ty dva principy naráží a je potřeba do budoucna najít nějakou vyváženou ochranu obou dvou stran, například dohodou v SVJ o tom, zda vůbec a do jaké míry může majitel bytu pronajímat přes airbnb. 

Eva Kislingerová: Obě tyto problematiky spadají do tématu sdílené ekonomiky. Jednání se společností UBER probíhají na vládní úrovni a je připravována legislativa, která zrovnoprávní podnikatelské prostředí v ČR. Airbnb je již řešena v schváleném programovém prohlášení vlády ČR č. 26 ze dne 8. ledna 2018. Osobně jsem ale přesvědčena, že regulace je na místě, protože ani jedna ze služeb do kategorie sdílené ekonomiky nepatří a zneužívají aktuální situaci na trhu ve svůj prospěch.

Libor Hadrava: Podle zákona a platné legislativy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: B. Richterová a T. A. Nový
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Foldyna: Dívejme se za Prymulu, jde o víc. Žumpa ČT, Maláčová a jeji deb*l, snaha uchopit moc

13:30 Foldyna: Dívejme se za Prymulu, jde o víc. Žumpa ČT, Maláčová a jeji deb*l, snaha uchopit moc

ROZHOVOR Premiérovi nic jiného, než odvolání ministra zdravotnictví, nezbývalo. Tak to vidí poslanec…