Letiště tak bude v současnosti ve své kategorii, kdy je nabízena služba AFIS, po schválení Úřadem pro civilní letectví jediné v celé republice, které takové provozní využití umožní.
Přípravu celého procesu mají nyní na svých bedrech nejen pracovníci Leteckých služeb, ale i pracovníci Ministerstva dopravy, Ministerstva obrany, Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu ČR a ČVUT Praha. Všichni zástupci uvedených složek a další dotčení odborníci mají za úkol zanalyzovat a případně upravit legislativní rámec, který by umožňoval IFR provoz na zdejším letišti při využití stávajících služeb.
Provoz za podmínek IFR je samozřejmě umožněn na všech velkých letištích a k tomu jsou využity příslušné služby řízení letového provozu. Právě pořízení a následně i provoz takových systémů je velice nákladný. Hradecké letiště disponuje letištní a letovou informační službou AFIS, přesto však nabídne letadlům, jako jediné ve své kategorii v republice, i možnost provozu IFR. „Navýšíme tím určitě počet letadel, a to včetně zahraničních, která zde budou moci díky nově nastavenému legislativnímu rámci IFR letiště se službou AFIS ve ztížených povětrnostních podmínkách přistát,“ hodnotí kladně posun letiště předseda představenstva Jiří Jiroušek.
Podle dostupných statistik je ročně takových dnů v Hradci Králové průměrně 25-30 %. „Na českých letištích nemůže za ztížených povětrnostních podmínek totiž běžně se službou AFIS letadlo odlétat ani přistávat. U nás už to nově možné bude. Do konce tohoto roku předpokládáme zahájení zkušebního provozu a v příštím roce bychom chtěli fungovat v „ostrém provozu,“ sděluje pro letiště pozitivní novinku jeho ředitel Vladimír Griga. Mimo jiné i tato problematika byla jedním z bodů jednání generálního ředitele Úřadu pro civilní letectví, který před nedávnem navštívil představenstvo městské společnosti i primátora města Zdeňka Finka. „Letadlo, které vzlétá či přistává za ztížených podmínek, musí mít v daném úseku letu zabezpečen rozestup od ostatních letounů v tomto prostoru, což znamená, že do tohoto prostoru už nemůže vlétnout jiné letadlo bez povolení,“ vysvětluje ve stručnosti podmínku ze své dlouholeté zkušenosti pilota letadla Vladimír Griga. Jedná se o průlomovou novinku v legislativě české republiky v oblasti letectví.
Na královéhradeckém letišti za uplynulý rok bylo celkem 28 878 letových pohybů, čímž se letiště dostalo mezi letiště, která mají v dané kategorii takto intenzivní provoz. Klientelu převážně tvoří firmy či soukromníci, ale i školy vyučující budoucí piloty. V poslední době se letiště dostalo, a to včetně zaměstnanců Leteckých služeb Hradec Králové a.s., na špičkovou úroveň srovnatelných středoevropských letišť.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org