Schválená novela zákona o veřejných zakázkách umožňuje za určitých okolností uzavřít veřejnou zakázku i v případě, že se do soutěže přihlásil jeden uchazeč, či že zbude k posouzení jen jedna nabídka. Zmíněná možnost byla od 1. dubna 2012 zakázána z důvodu obavy z korupce, čímž došlo k paralýze veřejného zadávání na obcích. Podle mého názoru žádné nebezpeční nehrozí, neboť obce budou zmíněné možnosti využívat jen v případech, kdy to bude nezbytně nutné, tedy ve specifických případech nákupu hasičské techniky, při veřejných zakázkách na sociální služby v místech, kde je třeba jen jeden poskytovatel sociálních služeb, či v případech poskytování menších úvěrů od bank, kde dnes není dostatečná konkurence. Jako starosta jsem se setkal s řadou případů, kdy našemu městu zmíněné protikorupční opatření velmi ztížilo naši situaci.
Velmi důležitou a podstatnou změnou k lepšímu je navrácení limitů podlimitních veřejných zakázek a veřejných zakázek malého rozsahu na úroveň před 1. dubna 2012. Tato změna sníží stávající administrativní náročnost veřejného zadávání zejména v malých obcích, které nesoutěží služby, dodávky či stavební práce za velké sumy. Zakázkou malého rozsahu má být zakázka na služby či dodávky do 2 milionů Kč a zakázka na stavební práce do 6 milionů Kč. I v těchto případech však musí obce dodržovat základní principy zákona o veřejných zakázkách, nemusí však dodržovat odborně i časově velmi náročná opatření určená pro zakázky ve větší hodnotě. I v této souvislosti jsem přesvědčen, že ke korupci docházet nebude.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz