Dolejš (KSČM): Skončí už natahování o status státní služby?

17.01.2014 8:17

Poslanecká sněmovna se příští týden chystá projednávat zákon o státní službě. Tento zákon byl schválen už v roce 2002, jeho platnost se ale stále odkládá. Nyní kvůli otázce lustrací přichází opět na pořad jednání.

Dolejš (KSČM): Skončí už natahování o status státní služby?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Dolejš

V úterý 21. ledna se sejde poslanecká sněmovna, aby projednala zákon o státní službě.  Tento zákon už chybí dlouho, jasný status úředníků byl  jednou z podmínek vstupu ČR do EU. A Brusel nám tento dluh také opakovaně připomíná.  Parlament  sice příslušnou normu schválil už v roce 2002, účinnost zákona ale byla už pětkrát odsunutá (naposledy na leden 2015). Trojkoalice se nyní chystá ve sněmovně  projednat poslanecký návrh tohoto zákona z konce loňského roku z dílny ČSSD (Jeroným Tejc) a který z návrhu z roku 2002 vychází..

Pravicová opozice  připomíná návrh připravený Nečasovou vládou, který ale nakonec spadl pod stůl, protože vláda předčasně skončila. Návrh poslanců za ČSSD kritizuje jako drahý a nepřipravený. Rusnokova vlády v demisi zase kritizuje některé části předloženého návrhu že by mohly být v rozporu s ústavou a dala k návrhu negativní stanovisko.  Přestože už je prakticky na odchodu, připravuje svou vlastní, vládní verzi. To už je tedy třetí verze. Zákon o státní službě byl také na seznamu priorit iniciativy Rekonstrukce státu a jeho přijetí slibovali politici v předvolební kampani (KSČM měla návrh zákona ve svém volebním programu).  A vznikající nová vláda mlže mít ambici vytvořit další, již čtvrtou verzi.

Hodnocení mezinárodních institucí a Evropské komise vcelku věcně a oprávněně dokládají, že úřednický aparát u nás je opravdu  zpolitizován a pracuje neefektivně. Nefungují základní řídící a personalistické procesy a úředníci jsou vystaveni politickým tlakům na své rozhodování. Je tedy logické, že tento legislativní úkol je v obecné rovině poměrně široce podporován. Je otázkou jak dosáhnout širšího konsensu nad konečnou podobou zákona, ale je zřejmé, že jakákoliv verze projde  "rozsáhlými změnami".

Rychlou iniciativu nového vedení Poslanecké sněmovny vyvolal požadavek prezidenta Zemana, který  podmínil projednání tohoto zákona v prvním čtení svůj souhlas se jmenováním nové vlády. Šlo zejména o to aby Andrej Babiš nemusel předložit  negativní lustrační osvědčení, Navržená norma totiž nevyžaduje od ministrů lustrační osvědčení.  Řešit ovšem problém lustračního zákona v tomto zákoně otevírá tedy další chronický problém, který osud zákona může zkomplikovat.

Problém lustračního zákona je v tom, že jako mimořádné opatření, které bylo svým způsobem v logice mocenských změn pochopitelné, měl být dočasný. Princip kolektivní viny nemá ve stabilním právním státu (a tedy i v celém prostoru EU, kde musí být chápána za kolektivní diskriminaci) co dělat. Nejpozději při vstupu do EU měla tedy být odstraněna. KDU-ČSL  chce v případě zrušení lustračního zákona věc ošetřit v zákoně o státní službě.

Montovat „lustrák“  pozměňovacím návrhem do služebního zákona  zavání mindrákem či pokrytectvím.  Tento zákon by měl nediskriminačně stanovit kritéria na profesionalitu i morální bezúhonnost. A lustrační zákon jako speciální norma jako nepotřebný pak o to snadněji odejde do historie. Transparentní a objektivní forma hodnocení zaměstnanců, kariérní plánování  a další personalistické procesy se přiblíží moderním standardům.

Smyslem návrhu zákona není politický obchod kolem Andreje Babiše a tudíž by bylo absurdní zkrácené řízení jeho projednávání. Je to poměrně významný a komplexní zásah do veřejné správy., který je třeba v klidu připravit.

S tématem souvisí i vytvoření nadrezortního orgánu státní správy, který by byl zodpovědný za koncepční, metodickou a koordinační činnost (Generální ředitelství při Úřadu vlády). Dosud přežívá resortismus a další tříštění a byrokratické bujení veřejné správy. Navrženi jsou státní tajemníci na ministerstvech. Je tu otázka povinností úředníků a omezení libovůle vedoucích pracovníků jednotlivých úřadů.

K  návrhu se vyjadřují občanská sdružení i experti na veřejnou správu. Důležité tedy je, věc neuspěchat, ale také  aby natahování o status státní služby neskončilo místo zefektivněním veřejné správy jen zakonzervováním dnešního problematického stavu.

Publikováno na www.denikreferendum.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Husák byl proti Bruselu rozumný hospodář

15:14 Okamura (SPD): Husák byl proti Bruselu rozumný hospodář

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k závislosti České republiky na západních mocnostech