Tak jak se blíží skutečné vládní angažmá sociální demokracie, neměly by, přes napětí ve špičkách, být přehlédnuty i okolnosti, které trápí část naší populace. Chci se zaměřit na problematiku resortu práce a sociálních věcí. Jmenovitě, pak na tu oblast, která se týká podpor v nezaměstnanosti a nároků na ni.
V minulém období jsme jako sociální demokraté významně kritizovali některá tzv. úsporná patření v této oblasti. Např. Topolánkův batoh a opatření ministra Drábka.
Na úvod je však dobrá jedna poznámka, každý zaměstnanec si v rámci svého příjmu a odvodů zaměstnavatele přispívá na státní politiku zaměstnanosti, z níž se vyplácí mimo jiné i podpory v nezaměstnanosti, a také opatření pro posílení zaměstnanosti v rámci aktivní politiky zaměstnanosti. Totéž se týká většiny OSVČ, tedy samostatně výdělečně činných. Můžeme tedy velmi laicky řečeno, tento systém považovat, tak trochu s nadsázkou, za pojišťovací systém, nyní dáváš a pak dostáváš podle spravedlivých pravidel, když práci nemáš.
Jaká je nyní situace? Vyjmenuji několik zásadních bodů, které po našem odchodu z vlády v roce 2006 doznaly změny a to výrazně v neprospěch těch, kteří podporu pobírají. Můj osobní názor je takový, že nelze vycházet z premisy, že nezaměstnaným se pracovat nechce a tudíž si v nezaměstnanosti podporu nezaslouží. Výše uvedené konstatování, … že si na to ukládám tam někam, to jen tento názor podporuje…“. Nyní ty body co se stalo po roce 2006:
- Bylo zkráceno rozhodné období ze 3 let na 2 /v praxi znamená, že na nárok na podporu je třeba odpracovat alespoň 1 rok v posledních 2 letech nikoliv za období 3leté, což je složité „ dát dohromady“, především u sezonních zaměstnanců.
- Podpůrčí doba (tedy ta, po kterou se podpora v nezaměstnanosti vyplácí) ve 3 věkových kategoriích, byla zkrácena o jeden měsíc: nyní 11 měsíců místo 12, 8 místo 9 a 5 místo 6 měsíců.
- Pokud bylo uchazeči vyplaceno odstupné, dostává podporu až po vyčerpání doby, na níž je odstupné poskytováno. Odstupné se tak tváří, jako kdyby bylo podporou v nezaměstnanosti což není, protože se váže k pracovnímu poměru nikoliv k nezaměstnanosti.
- Začaly se zkoumat důvody ukončení pracovního poměru, takže banální dohoda o rozvázání pracovního poměru, či jiný způsob, spočívající na straně zaměstnance, tak uchazeče na výši podpory trestá tím, že se přiznává pouze 45% nárokové částky nikoliv 65%, resp. 50% jako u jiných forem ukončení.
- Perlou ministra Drábka bylo ustanovení, ve kterém, pokud uchazeč nastoupil do místa zprostředkovaného úřadem práce „nevydržel“ alespoň 6 měsíců a odtud bez vážných důvodů odešel, se po určitou dobu nemohl a nemůže do evidence a tedy služeb garantovaných každému občanu hlásit vůbec.
Vše pod heslem tzv. úspor na těch, kteří si do systému poctivě peníze ze svých platů a mezd odváděli, včetně jejich zaměstnavatelů. Toto je věc, kterou musíme my, sociální demokraté napravit, protože je zjevně nespravedlivá a také sociálně necitlivá.
Mgr. Jan Dudek
předseda odborové organizace v UP ČR
člen OVV ČSSD v Prachaticích

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Dudek - profil