Grebeníček (KSČM): Nemám rád přehnanou jednostrannost

12.04.2017 5:28 | Zprávy
autor: PV

Rozhovor poslance: V antice se říkávalo, že hlavní ze všech věd je historie. V současnosti se zdá být ideologickou vědou, kterou lze vykládat, jak kdo chce. Proč?

Grebeníček (KSČM): Nemám rád přehnanou jednostrannost
Foto: kscm.cz
Popisek: Miroslav Grebeníček, poslanec KSČM

Protože v pokusech o definování smyslu a poslání historie nacházíme neobyčejně pestrou směsici, která někdy připomíná galimatyáš či hotový festival protikladů a rozporů.

Starobylá a obecně známá je definice, kterou již v 1. století před naším letopočtem ve spise De oratore podal proslulý římský právník a politik Marcus Tullius Cicero. Jeho definice zní: »Historia est magistra vitae – Historie je učitelkou života.« Tato definice byla později rozšířena následovně: »Dějiny jsou učitelkou života, svědkyní zašlých časů, božstvem starobylosti a světlem pravdy.« Podobně starořecký rétor a historik Dionýsios z Halikarnassu působící za vlády císaře Augusta v Římě napsal: »Historie je filozofie, která učí z příkladů.«

Snaha o vystopování váhy a vlivu ideologie vedla později k vydělení církevních dějin, zvláště v období středověku. Ovšem středověká teologická koncepce dějin představuje ve vývoji historiografie znatelný krok zpět. To proto, že ve své podstatě znamená vlastně návrat ke starověké mytologické koncepci, jen s tím malým rozdílem, že někdejší pohanští bohové byli nahrazeni jedním bohem křesťanským. Zmíněná teologická koncepce dějin tak prezentuje vývoj celého světa ve světle neustále probíhajícího boje mezi bohem a ďáblem. Veškerou lidskou historii vidí zprostředkovanou mezi božím aktem stvoření člověka a mezi nadcházejícím posledním soudem, který prý bude katastrofou pro zatvrzelé a nenapravitelné. Tento přístup se stal pro římskou církev a hlavně pro její papeže důležitou zbraní v boji o primát, který vedli se světskou mocí.

Byli bychom však na velkém omylu, kdybychom se domnívali, že církevní koncepce dějin odumřela ve středověku. Připomenu například anglického historika Arnolda J. Toynbeeho, který ještě v minulém století zcela vážně prohlásil: »Smyslem historických událostí je projev boha a naděje, že se s ním můžeme spojit.«

Takový přístup k historii přece odmítli již osvícenci?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Pavel Fischer byl položen dotaz

Sankce proti Rusku

Vy opravdu vidíte v sankcích nějaký přínos proto, aby Putin válku ukončil? Já upřímně nevidím žádný. Určitě lepší něco než nic, ale myslíte, že sankce válku ukončí? Kdyby tomu tak bylo, už by přeci skončila nebo ne? A co přesně myslíte těmi bezpečnostními zárukami, které bychom měli poskytnout Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Ludková: Má smysl inkviziční styl politiky, který každodenně sledujeme?

12:17 Senátorka Ludková: Má smysl inkviziční styl politiky, který každodenně sledujeme?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k rozhovoru o zásadních otázkách dnešní každodennosti…