Havlová (Úsvit): Šokující výsledky. Geneticky modifikované potraviny jsou nebezpečné. Zakažme je

07.09.2016 16:15

Projev na 49. schůzi sněmovny 7. září 2016 k Vládnímu návrh zákona o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty:

Foto: VV
Popisek: Poslankyně za hnutí Úsvit přímé demokracie Olga Havlová

Chtěla bych vás ještě jednou seznámit s pozměňovacím návrhem, který za mě načetla Jana Hnyková, a tento návrh zakazuje geneticky modifikované organismy a genetické produkty v České republice. Výjimka z tohoto zákazu může být udělena pouze pro lékařské účely. Princip je takový, že pokud to někomu zachrání život, tak GMO povolit lze, ale ve všech ostatních případech mají být geneticky modifikované potraviny zakázány. Důvod je jednoduchý. Nové vědecké studie přesvědčivě dokazují, že GMO jsou nebezpečné a zdraví škodlivé.

Mám tu čtyři nové studie od špičkových renomovaných vědců ze špičkových institucí. Úplně v krátkosti vás s jednotlivými seznámím.

První studie. Škodlivost geneticky modifikovaných organismů potravin podrobně popisuje biolog Seralini, expert na geneticky modifikované organismy a profesor na univerzitě v Caen. Tento člověk dokonce čelil žalobám ze stran amerického GMO, giganta Monsanta. Jeho studie spočívala v krmení živočichů různými dávkami GMO kukuřice. Pokud ho můžu citovat, tak výsledky byly více než znepokojivé.

Druhá studie. Australský vědec a odborník na výživu Ethan Huff velmi často publikoval v australském vědeckém časopise Natural News. Píš mimo jiné o geneticky modifikované pšenici, která obsahuje upravený protein a enzym, který může způsobit závažné problémy lidským játrům, a konzumace této pšenice vede k selhání jater a posléze ke smrti. Nedávná zpráva na toto téma také říká, že děti narozené rodičům, kteří konzumují geneticky upravenou verzi pšenice, by mohly zemřít před dosažením věku pěti let.

Třetí studii, která hovoří v neprospěch GMO, vypracoval francouzský doktor medicíny Joël Spiroux, spoluautor studie s doktorem Seralinem. Doktor Spiroux zjistil, že při testech na živočiších při požívání GMO kukuřice docházelo k výrazně většímu rakovinovému bujení než při konzumaci běžné. A to je více než alarmující.

A čtvrtá studie. V neposlední řadě uvádím studii profesora Samuela LeBlanca z nemocnice v Quebecu. Autor je gynekolog a zkoumal vliv GMO na lidský plod a embrya. Výzkum zjistil, že aplikované pesticidy na geneticky modifikované potraviny jsou prokazatelné v mateřském mléce a v těle ještě nenarozeného plodu. Jedná se o dva biotoxiny, které mohou být i pro plod smrtelné. A díky těmto výsledkům napsal doktor LeBlanc závěr, že je nutné provést další studie, protože výsledky byly velmi zarážející a pro něj šokující.

Dámy a pánové, zákon vůbec nereflektuje to, že u GMO produktů byla prokázána jejich zdravotní škodlivost. Jedinou věcí, jakou můžeme jako odpovědní politici udělat, je geneticky modifikované potraviny v České republice zakázat.

Na závěr několik málo čísel, abych vás seznámila, že je zakázáno v Africe ve dvou státech toto pěstovat, v Asii čtyři státy, v Jižní Americe čtyři státy a v Evropě 28 států má toto zakázáno. My patříme mezi ty, kde se to povolilo. Je to Španělsko, Portugalsko, Česká republika a Rumunsko.

Vzhledem k tomu, že nové studie mají úplně nový pohled na geneticky modifikované organismy, podávám procedurální návrh, abyste se s nimi mohli seznámit a aby se vrátil tisk 686 tohoto zákona do druhého čtení. V případě, že to nepodpoříte, tak vás prosím, abyste podpořili pozměňovací návrh, který za mě načetla Jana Hnyková.

autor: PV