Chybné výběrové řízení na dodavatele a nedostatečný geologický průzkum – v tom spatřuje stínový ministr dopravy KSČM a poslance PČR Pavel Hojda příčiny toho, proč firma OHL ŽS dnes odmítá bez navýšení ceny stavby pokračovat v opravě dálnice D1.
„Vybrala se firma s nejnižší cenou a nikoho už nezajímalo, co nabízí. Nikdo od ní nepožadoval seriózní záruku, že se v průběhu stavebních prací nedostane do finančních potíží a nikdo se neptal, jak je ze strany Ředitelství silnic a dálnic připravena samotná stavba,“ upřesňuje Hojda. Stínový ministr dopravy označil tyto neodborné a povrchní geologické průzkumy za obecný problém. „Důsledkem pak je, že dodavatel uplatňuje vícenáklady, které zatěžují státní pokladnu. Mnohdy se jedná i o 30 – 40 procent z ceny stavby. Dochází k prodražování a prodlužování staveb, odčerpávají se finanční prostředky státu, které by se daly využít na další dopravní stavby“, vysvětluje poslanec a varuje před dalším nebezpečím: „Může nastat problém i s Evropskou komisí, která zřejmě (podobně jako v případě dálnice D8 – nedostatečná příprava stavby, soudní pře apod.) znovu odmítne proplatit prostředky z Operačního programu 1.“ Podle Hojdy jsou připraveny stavby, které by ze zmíněného programu bylo možné financovat, bohužel se však nerealizují. „Například mohu uvést výstavbu části rychlostní silnice R6 Bošov-Lubenec (trasa propojující Karlovy Vary a Prahu), kterou bývalý ministr dopravy Bárta zastavil jako nevhodnou a nepotřebnou. Studie ekonomické proveditelnosti však ukázala, že tato stavba je ekonomicky návratná a pro Karlovarský kraj, jenž nemá dobré silniční spojení s Prahou a českou dálniční sítí, nesmírně důležitá.“ Pavel Hojda vidí hlavní problém tohoto neutěšeného stavu v nedostatečné kontrolní činnosti ze strany ministerstva dopravy.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kscm.cz