Vážený pane předsedající, kolegyně kolegové, připravil jsem si takové delší zdůvodnění předkládané novely, co je na ní dobré, co je na ní špatné, já to ale asi trochu zkrátím.
Nicméně asi na úvod bych řekl, že ten současný památkový zákon z roku 1987, resp. 1988, byť není tak starý, tak přes mnohé novely nemůže reflektovat změny, které nastaly po roce 1989, ať je to obrovský stavební boom, stanovené nároky na moderní způsob bydlení, účast spolků na veřejném životě včetně ochrany architektonického dědictví atd. atd. Čili ty změny po roce 1989 byly tak veliké, že se toho tehdy téměř nového zákona hodně dotkly a je potřeba je tedy nějakým způsobem zapracovat do současné novely, do toho nového současného zákona.
Na konkrétních případech vidíme, že ten současný zákon nedokáže ochránit mnohé památky před devastací. Toho jsme svědky poměrně často. A stejně tak nedokáže ochránit celkový ráz a charakter památkových zón. Důvody, které jsou - je jich víc, jmenoval bych jenom některé, mimo jiné je to na jedné straně - zákon nedává orgánu státní památkové péče žádný nástroj vynucení povinností při nelegálním nakládání s nemovitostí v památkové rezervaci či zóně. To je na jedné straně.
Na straně druhé je vlastníkům nemovitostí v památkových rezervacích a zónách, aniž by tyto nemovitosti byly kulturními památkami, tak jim je ukládána řada omezení bez možnosti poskytnout za tato omezení ve veřejném zájmu náhradu z prostředků státu.
To jsou dvě věci, které jdou vlastně proti sobě a které ten současný zákon neřeší. Mohl bych uvádět další příklady, co tomu stávajícímu zákonu chybí. Například účast spolků na ochraně architektonického dědictví. Mohl bych také jmenovat v oblasti archeologie, kde současný zákon nereaguje na nové metody archeologických výzkumů. Jenom si třeba vzpomeňte na ten obrovský boom detektorů kovů atd. Zákon také neřeší badatelský archeologický výzkum a jenom rámcově řeší ty záchranné archeologické výzkumy. Dál, co by starému zákonu šlo vytknout, je absence ověřování odborných znalostí u osob vykonávajících regulovanou činnost. Také neřeší závěrečné restaurátorské zprávy atd. atd.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Junek , památky , sněmovna , PSP , 53. schůze PSP 6. 12. 2016
autor: PV
Nově navrhované masové sledování občanů EU
Dobrý den, zajímal by mě Váš postoj vůči návrhu Evropské Unie zvaný ChatControl, který by znamenal plošné šmírování každé odeslané soukromé zprávy, souborů, a jejich případné okamžité nahlášení policii. Samozřejmě jsou jako odůvodnění zneužívány naše děti, zítra terorismus a kdo ví, co příští rok. D...
Další články z rubriky

7:11 Ministr Hladík: Energetické poradenství musí být dostupné, důvěryhodné a odborně kvalitní
Ministerstvo připravuje reformu energetického poradenství, spouští první výzvy na podporu energetick…
- 6:09 Vích (SPD): Opět problém s migrací z jihu. Řecko se musí bránit samo
- 4:30 Ludková (ODS): Ne kriminálu za pár kytek
- 23:00 Ministr Kupka: Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory
- 21:07 Peštová (ANO): Konečně víme, kdo doprovází pana ministra Válka do Dubaje
- 20:09 Kolář (TOP 09): Plamenné rezoluce nikomu a ničemu nepomůžou