Jurečka (KDU-ČSL): Podstata vládní argumentace u veřejných financí je postavená fakt divně

12.09.2018 17:05

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny dne 12. 9. 2018 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o zrušení Fondu národního majetku

Jurečka (KDU-ČSL): Podstata vládní argumentace u veřejných financí je postavená fakt divně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marian Jurečka

Děkuji mnohokrát. Milé kolegyně, vážení kolegové, pane předsedající, členové vlády, paní ministryně, já si teď dovolím pro ty, kteří třeba budou sledovat toto jednání prostřednictvím televize či kamer, trošku do češtiny přeložit argumentaci, která tady zazněla z úst paní ministryně financí. Byla velice pozoruhodná.

Vlastně paní ministryně financí nám říká, máme v pořádku naše veřejné finance, máme jedny z nejlepších v Evropské unii, a proto si vláda může dovolit plánovat v příštích letech, nejenom pro příští rok, deficit na úrovni minus 50 miliard korun. 40. Děkuji za opravu. 40 miliard korun. Takže vlastně jinými slovy se tady říká, díky zodpovědnému hospodaření měst, obcí a krajů, kde je největší podíl starostů a místostarostů a komunálních politiků za KDU-ČSL ze všech politických stran, tak díky tomu, že oni zodpovědně hospodaří, tak v tom celku to vypadá dobře a my si tedy můžeme dovolit plánovat tyto deficity.

Paradox je, že dokonce i vláda Bohuslava Sobotky, sociálně demokratického premiéra, plánovala směřovat k vyrovnanému rozpočtu v roce 2019 či v roce 2020, a ty deficity postupně logicky snižovala. Pamatuji si několik jednání koaličních rad, kdy bylo ve střetu zájmů požadavky některých ministrů za ČSSD na ne tak dramatické snižování těch deficitů, a proti tomu protiargumenty bývalých vládních kolegů z hnutí ANO, kteří říkali, my přece potřebujeme směřovat k tomu vyrovnanému rozpočtu. A byly to někdy velice tvrdé diskuse. A dneska najednou se říká, protože města a obce dobře hospodaří, tak my si můžeme dovolit tady tyto deficity v pohodě plánovat? V době, kdy Andrej Babiš v roce 2014 nám tady sliboval, nejpozději v roce 2018, 2019 mít vyrovnané rozpočty? A v roce 2017, když se to povedlo a byl přebytek, tak říkal, že by se to mohlo dařit i v příštích letech.

Paradoxem je, že vy tady používáte argumentaci a říkáte, ta města a obce mají velké přebytky na svých účtech, proto my si můžeme dovolit ty deficity. No že v čele toho peletonu je hlavní město Praha, které má na svých účtech 40 miliard a za první pololetí přebytek 9,3 miliard korun, že vlastně je to neschopnost vaší primátorky dokázat nastartovat za čtyři roky investice v Praze, které nutně hlavní město potřebuje, tak vlastně takovýmto způsobem jakoby na toto spoléhat, argumentovat - no to mi přijde úplně, promiňte mi to slovo, ale ulítlé. Nevím, jestli paní primátorka neměla před čtyřmi lety mobil na Andreje Babiše, asi jí ho nedal, jinak si to nedokážu vysvětlit, že se to nedaří. Ale ta podstata té vaší argumentace je prostě postavená fakt divně u těch veřejných financí.

A bylo by fér, kdybyste těm lidem řekli, prostě my na to rezignujeme. My to, co jsme slibovali ještě před čtyřmi pěti lety, tak už prostě dneska neplatí. Problém je, že spoléhat na přebytky u obcí a měst prostě v době krize nebude fungovat, protože stimuly pro nakopnutí ekonomiky, případně hledání opatření, která zmírní případy nástupu krize, bohužel města a obce příliš dělat nemohou. To hlavní má v rukou vláda prostřednictvím rozpočtů a měla by mít finanční rezervy. A ty bohužel tady neplánujete. A tímto zákonem vlastně ještě přispíváte k tomu, že věci, které se tady v roce 1991 nastavily koncepčně, a tento stát příliš koncepčních kroků bohužel v minulosti nedělal, tak zrovna v případě Fondu národního majetku tady byla vytvořena nějaká smysluplná, logická koncepce, aby se příjmy z privatizace, případně příjmy z těch podniků a dividend jasně, účelově vázaly pro důležité strategické věci, jako jsou ekologické zátěže, financování Státního fondu dopravní infrastruktury a další, tak se to rozbíjí, ty peníze se tady berou. Ano, a argumentace, my ty priority budeme plnit v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol resortů, tak na první pohled pro neznalého posluchače může znít bohulibě a logicky, ale v okamžiku, kdy se budou muset dělat další úspory například v případě krize, tak už ty priority resorty logicky plnit nebudou moci, protože budou muset plnit mandatorní výdaje, které - poctivě musím sebekriticky přiznat - i za naší vlády výrazně rostly, ale vy v tom růstu neúměrně pokračujete.

Takže tolik několik logických a racionálních argumentů k té diskusi a k tomu, jakým způsobem vy ta čísla ohýbáte a spoléháte na dobré hospodaření obcí a měst. A není to fér kvůli tomu rezignovat na dobré hospodaření vlády a státu. Děkuji za pozornost.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Juránek (KDU-ČSL): Dnes nestačí budovat jen byty, musí se k nim vytvořit i infrastruktura

19:34 Juránek (KDU-ČSL): Dnes nestačí budovat jen byty, musí se k nim vytvořit i infrastruktura

Projev na 28. schůzi Poslanecké sněmovny dne 24. 4. 2019 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zá…