Klinecký (TOP 09): Silnice se za 4 roky nedočkaly zlepšení

16.08.2020 11:43 | Zprávy

Všichni ten pocit známe. Přejedete-li například z Vysočiny nebo z Jihočeského kraje do středních Čech, jsou silnice druhé a třetí třídy najednou v horším stavu. Důvodů bude pochopitelně více. Nepochybně je to také tím, že ve středních Čechách máme silnic II. třídy 2.300 km a silnic III. přes 6.200 km.

Klinecký (TOP 09): Silnice se za 4 roky nedočkaly zlepšení
Foto: TOP 09
Popisek: Tomáš Klinecký

Tyto komunikace jsou majetkem kraje a propojují většinu měst a obcí na jeho území. Silnice v blízkém okolí Prahy jsou navíc neúměrně zatíženy nákladní a osobní dopravou. Některé nahrazují chybějící části pražského okruhu a jsou používány jako zkratky mezi dálnicemi, které paprskovitě směřují do Prahy ze všech stran republiky. Stav silnic druhé a třetí třídy je ale pro život ve Středočeském kraji zcela zásadní. V kraji nejsou velká města, ale naopak přes 1.000 obcí. Okolo Prahy je velká hustota obyvatel odkázaných na denní dojíždění. Velká část obyvatel středočeských obcí po krajských silnicích dojíždí do zaměstnání, a to často až do Prahy. Špatný stav silnic zhoršuje dopravní dostupnost obcí, prodlužuje dobu dojezdu veřejné i individuální dopravy i sanitek a hasičů. Má tedy také ekonomické důsledky. Zanedbané silnice jsou navíc nebezpečné. A bezpečnosti nepřispívá ani špatné využívání vodorovného značení, tedy čar na silnicích, které zlepšují orientaci řidiče na vozovce.

Uplynulé 4 roky bohužel neznamenaly zlepšení. Na vině je současný systém údržby krajských silnic, který k tomuto stavu přispívá. Hlavním problémem není jen nedostatek finančních prostředků, ale jejich nehospodárné vynakládání.  Údržba silnic je přenesena na externí dodavatele a správce komunikací nemá prakticky žádné vlastní kapacity, což neumožňuje včasné a účelné opravy krajských silnic. Chybí rychlé zjištění poruch vozovek a jejich odstranění, aby nedošlo k větším škodám a tím i k větším nákladům. Opravy jsou často prováděny teprve v okamžiku, kdy je ohrožena sjízdnost komunikace, a mnohdy nekvalitně. Důsledkem je krátká živostnost oprav. Jediným účinným prostředkem je potom v podstatě pouze celková výměna povrchu. Pak se ale situace opakuje. Stejný model je dobře vidět i na středočeských mostech. Dlužno dodat, že mosty nejsou výlučně středočeská bolest.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Zuzana Majerová byl položen dotaz

Podle vás je lež, že jsou Ukrajinci pro nás ekonomickým přínosem jak tvrdí vláda?

A myslíte, že berou Čechům práci? Podle mě ne, ale problém vidím v tom, že nám berou šanci na lepší mzdy, protože oni často dělají i za míň, než je ochotná dělat většina z nás. Zřejmě proto, že k tomu mají i sociální dávky. Co vy na to? A poslední dotaz. Jste pro ukončení vyplácení sociálních dávek ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): Ženy mají v naší zemi volební právo od počátku minulého století

19:05 Hřib (Piráti): Ženy mají v naší zemi volební právo od počátku minulého století

Projev na 1. schůzi Poslanecké sněmovny dne 5. listopadu 2025 – volba předsedy Poslanecké sněmovny