Konečná (KSČM): Neberte nám auta!

23.07.2021 7:32

Evropská komise přišla se svou představou „boje“ za lepší klima pod názvem „Fit for 55“.

Konečná (KSČM): Neberte nám auta!
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kateřina Konečná

Tento ambiciózní plán ovšem mj. nepočítá s prodejem aut se spalovacími motory po roce 2035. Výrazně také podraží teplo a v celkovém důsledku mohou vzrůst ceny téměř všeho, což ostatně přiznal v rozhovoru pro MF DNES 20.7. i ministr hnutí ANO Richard Brabec. 

Jak víte, jsem příznivkyní řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí. Upřednostňuji cestování hromadnou dopravou, před osobními vozy, nebo přesun nákladu po železnici před kamiony, jichž máme plné dálnice. Nicméně hon po likvidaci spalovacích motorů se stal alfou a omegou každého ekologického plánu Evropské unie, proto říkám

Neberte nám auta dokud: 

  • Nebude vyřešena ekologická otázka komplexně. Státy Unie se na produkci CO2 podílí asi 4 % (!) – v tom samozřejmě není jen osobní a nákladní doprava, ale i produkce firem a továren. Zkomplikuje EU a národní státy lidem život, aby se nám pak Spojené státy, Indie nebo Čína smály?
  • Nebude jasné, jak na nápor elektromobilů bude reagovat energetická soustava a o kolik se zvýší produkce CO2 z elektráren.
  • Nebudeme znát úhrnné emise CO2 za celý životní cyklus elektromobilu. Tedy ty, které jsou vyprodukované během jeho výroby (vč. baterií), používání a následné likvidace.
  • Nebude ČR vědět, kde také vezmeme takové množství energie pro elektromobilitu. Z ČR se totiž stane do několika let dovozce energie (jakmile bude utlumena činnost uhelných elektráren). Dostavba dalších jaderných bloků, které by mohly jako jediné tento výpadek stabilně nahradit, je rozhodnutím vlády ANO a ČSSD za potlesku opoziční koalice SPOLU a Pirátů se STANem, v nedohlednu. Vyřazením Rosatomu totiž de facto padá dostavba jaderné elektrárny úplně, protože srovnatelnou technologii nikdo jiný nenabízí.
  • Nebude jasné, o kolik zvýšená poptávka po el. energii vyžene ceny nahoru a jaké toto bude mít sociální dopady na občany.
  • Nebude řešení, jak nakládat s obrovským množstvím baterií – tedy s velmi nebezpečným odpadem.
  • Nebudou tisíce nabíječek na elektroauta u bytových domů. 
  • Bude stále vzývána kapitalistická mantra „cestujte za prací“. Cestování z venkovských oblastí, menších měst a obcí do zaměstnání totiž často jinak, než autem prostě nejde. A z mezd, které tito zaměstnanci v ČR dostávají, se prostě elektromobil s dostatečným dojezdem v průměrné ceně milion korun koupit a udržovat nedá. 
  • Nebudeme vědět, kolik to bude občana stát. Nejen nákup elektromobilu, ale celý přechod na elektromobilitu (třeba v nákladní dopravě nebude vůbec jednoduchý), protože se to s velkou pravděpodobností promítne do cen produktů a služeb.
  • Nebude stát motivovat občana k nákupu nového auta na elektřinu. Snadno se totiž může stát, že lidé budou udržovat svá stávající vozidla v provozu co nejdéle, protože na elektromobil nebudou mít (nebo jej nebudou chtít), a tak už tak vysoké stáří českého vozového parku (v průměru kolem 15 let) může ještě vzrůst. To s sebou paradoxně může přinést ještě více negativ pro životní prostředí. 

Zároveň vyzývám Ministerstvo životního prostředí, aby tyto připomínky bralo na vědomí už ve vyjednávacím procesu, a vláda, ať už bude jakákoliv, nedovolí ratifikaci tohoto dokumentu, dokud nebudou výše uvedené body vyjasněny.

Ing. Kateřina Konečná, poslankyně Evropského parlamentu za KSČM

Převzato z profilu političky.

Ing. Kateřina Konečná

  • KSČM
  • Jsem poslankyně - díky Vám, pro Vás, s Vámi
  • europoslankyně

Článek byl převzat z Profilu Ing. Kateřina Konečná

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…