Konvička: Kterak na českobudějckém Máji potkali "lidojedy"

30.07.2017 14:05

„Raději o tom nic nepiš,“ varovala mě manželka, když mi vyprávěla o pozadí příběhu, k němuž došlo před zhruba třemi týdny na pomezí sídliště, nechvalně známého protiromskými demonstracemi před několika lety, a výzkumného areálu, mezinárodně známého...

Konvička: Kterak na českobudějckém Máji potkali "lidojedy"
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Martin Konvička.

... díky špičkové laboratoři tropické ekologie. I váhal jsem – nakonec jsem ale usoudil, že příběh o náladách v dnešním Česku vypovídá tolik, že se prostě podělit musím.

Předešlu, že onu skupinu či laboratoř zaměřenou na tropickou ekologii vybudoval při českobudějovickém Biologickém centru AV ČR – a Jihočeské univerzitě – můj dlouholetý nadřízený a kolega prof. Vojtěch Novotný, přičemž klíčem k úspěchu se stala výzkumná stanice, kterou za víc než dvě desítky let práce vybudoval v pralesích Papuy – Nové Guineje (tedy východní, politicky samostatné části druhého největšího ostrova světa). Na rozdíl od jiných tropických projektů se ten papuánský od začátku opíral o spolupráci s místními lidmi, z nichž někteří na stanici nejen pracují a jiní zde dokonce, v součinnosti s australskými a jinými univerzitami, získali akademické vzdělání (více ZDE). Funkční vědecké zázemí v takto atraktivním místě je samozřejmě lákadlem, které do Novotného týmu přivádí vědce z celého světa; a protože dnešní ekologie není jen sbírání čehosi kdesi v tropech, ale i zpracování materiálu v laboratořích a útrobách počítačů, existuje dost čilý pohyb vědátorů mezi Novou Guineou, budějckými laboratořemi a podobnými pracovišti na celém světě. Do toho provozu jsou samozřejmě zapojení i mladí akademici přímo z Papuy – nejeden navštívil České Budějovice na krátkodobou pracovní stáž, samozřejmě s řádným vízem a pod bedlivým dohledem cizinecké policie. A byť se o Nové Guinei dosud tradují historky, v nichž hrají hlavní roli misionáři konzumovaní místními kanibaly v trávových sukýnkách, tak nikdo nepozřel ani profesora Novotného, ani desítky badatelů a studentů, kteří tamní stanici navštívili. Ty historky (a trávové sukýnky), to vlastně už je folklór, vážící se k realitě 21. století asi jako se husitské cepy a řemdihy váží k současným Čechám.

Sídliště Máj stojí hned vedle českobudějckého akademického areálu. Je to sídliště v mnohém neslavné – hustá zástavba prozrazuje projekt z pozdních 80. let, jsou zde nejlacinější adresy, nejdivočejší noční bary a ovšem, i nejproblematičtější sousedé. Na druhé straně, právě zde bydlí nebo aspoň část života bydlel nejeden známý akademik, protože věda je občas řehole a akademici bývají skromní, neokázalí. A samozřejmě zde občas bydlí i zahraniční návštěvy, včetně těch z jižních moří.

I stalo se jednoho večera, že na facebook Českých Budějovic jakýsi občan vyvěsil fotografii dvou papuánských stážistů (focenou ve večerním světle a z uctivé vzdálenosti), říkejme jim Tom a John, pravděpodobně se vracejících z práce, s poněkud vyplašeným komentářem:

Migranti už jsou tady: Viděl jsem jich tam patnáct, přecházeli silnici a mířili k Branišovskému lesu, kde asi táboří.

Na fotce byli dva, žádných patnáct. Přesto vypukla komentářová panika, které si naštěstí všimlo pár kolegů z branže (třeba má paní choť), a ti, včetně mě, se snažili horké hlavy uklidnit:

Co blbnete, to jsou stážisté od nás z Akademie věd, migranti, když už nic, by se neusmívali a měli by u ucha smart-founy.

Tím by celá věc mohla skončit, jenže v Česku se nic neutají a na české akademické půdě už vůbec ne. A tak zatímco nic netušící Tom a John přišli následujícího dne do práce, vedení Biologického centra pilně spekulovalo, jak zamezit skandálu či bezpečnostnímu ohrožení a kohosi – koho, nevím, ale nebyl to nikdo z „tropické“ laboratoře – napadlo předat celou věc policii, s podezřením, tuším, na šíření poplašní zprávy, ne-li přímo nenávisti. 

Mladí kolegové obou stážistů mezitím seznali, že by snad bylo dobré zpravit o celé aféře její dva aktéry. Jeden z nich, zdatný diplomat, si Toma s Johnem odvedl k rozhovoru, kde stručně vysvětlil problém migrační krize – což asi nebylo nic nového pro Papuánce, kteří vědí o usídlování mohamedánů v západní, Indonésií spravované části jejich ostrova a názorem na islám si nezadají s nejkovanějšími „islámofoby“ – a připomenul základní bezpečnostní pravidla: Nechodit nikam sami, nosit u sebe doklady, znát telefon na policii a záchranku, dát o sobě vědět, když se někde zdržím, a pokud možno nosit na krku křížek – jeden nikdy neví. Nakonec se trochu omluvně ptal, jak to na ně působí.

„No, jak asi: Neděje se nic proti tomu, kdyby se v papuánské vesnici navečer objevili dva běloši,“ smáli se Tom a John celé aféře.

-----------------------

Přesně tady by mohla historka skončit, nebýt tří aspektů, na které bych rád upozornil.

Prvým je naše přepjatá korektnost, kterou chtě nechtě přejímáme ze škol a médií a která nám brání, potkáme-li někde dvě cizokrajně vyhlížející osoby, udělat to, co by udělaly ještě naše babičky – a co by udělali lidé v papuánské, ale i v mexické, ruské a dokonce i slovenské vesnici. Normálně se zeptat, odkud dotyční jsou a kam jdou. To přece není žádný „rasismus“, to je obyčejný lidský zájem, přirozenější a dotazovaným příjemnější, než focení na tajňáka a sdílení fotek s hysterickým komentářem.

Druhým je hysterie, s níž na vše reagujeme trestními oznámeními a voláním k úřadům. Ten, kdo oba stážisty vyfotil (a na zveřejněné fotce jich napočítal patnáct), zajisté přeháněl. Možná byl primitivní rasista, možná skutečně dostal strach. Leč zájem policie je příliš za neškodnou fotku a já osobně doufám, že policie celou věc shodí ze stolu coby prkotinu. V opačném případě by totiž aféra opravdu neprospěla vztahům mezi akademiky mezinárodními a domorodci sídlištními, což by teprve napáchalo škody netušené.

No a třetím problémem, tím skutečným, je to, kterak se v Česku vládne, kterak (ne)jsou hlídány hranice, kterak vláda i média mlží o islámské expanzi – a kterak obyčejní lidé vládě a médiím nevěří. Tom a John zde jsou na řádné časově omezené vízum. Jenže nikdo, ani ministr vnitra, nemůže občanům zaručit, že se zde třeba zítra nevyrojí ne 15, ale 150 Ahmedů a Abdulů, a to bez víz, s úmysly nekalými, a klidně s německým či rakouským povolením k pobytu. Lidé tak jsou nervózní, vytvářejí fámy všeho druhu a mají sklon vidět v každém cizinci „migranta“ – i když to může být dobrý křesťan s doktorátem z australské univerzity.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

4:32 Vítová (ANS): Záměrné matení pojmů levice a pravice

V současné době dochází k záměrnému matení pojmů. A aby lidé už vůbec nevěděli, jak se mají orientov…