Krejča: Zamyšlení před volbami do EP – „Byrokracie a regulace v EU“

18.05.2014 14:58

Dost přehnané regulace a přebujelé byrokracie máme na národní úrovni, takže ta evropská je jen jakýmsi pokračováním. Osobně vidím ten problém především v Evropské komisi, která chrlí jeden dokument za druhým bez ohledu na jejich podobu, význam či kvalitu.

Krejča: Zamyšlení před volbami do EP – „Byrokracie a regulace v EU“
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Miroslav Krejča

Jen za minulý rok se v oficiálních evropských databázích objevilo celkem čtyři desítky tisíc dokumentů různé povahy. Šestým rokem je posuzování, kontrola a připomínkování právě některých z těchto dokumentů mojí každodenní prací. Výbor pro záležitosti EU Senátu Parlamentu ĆR, který mám tu čest řídit, je z hlediska konkrétní komunikace s Evropskou komisí nejaktivnějším v EU. Přesto se stíháme zabývat jenom zlomkem návrhů legislativních aktů, komunikačních dokumentů a dalších materiálů. Technické, personální a časové limity jsou v tomto procesu pro národní parlamenty velkou překážkou. Stojí totiž proti armádě několika desítek tisíc úředníků a zaměstnanců Evropské komise, kteří přece musí svoji existenci nějak obhájit. A tak vymýšlí a chrlí jeden dokument za druhým.

Lisabonská novela primárního práva si vytkla za cíl snížit demokratický deficit, obávám se, že se to ale moc nedaří. Stále jsme pod tlakem, abychom v šibeniční lhůtě uplatnili námitku pro porušení principu subsidiarity. A tam, kde byla ze strany národních parlamentů tato námitka uplatněna hromadně v podobě tzv. žluté karty, jako tomu bylo např. v případech MONTI II a Evropského prokurátora, Komise udělá úhybný manévr, aby stejně opticky zvítězila ona. A právě přemíra snahy o leckdy zcela zbytečnou regulaci a přemíra byrokracie je tím, co narušuje efektivitu spolupráce mezi národními parlamenty členských zemí a orgány EU.

Často se též vede diskuze o tom, proč Brusel a Štrasburk, zda by nestačil jako sídlo jednání orgánů EU jen Brusel. Zapomínáme ale, že tu máme ještě i Lucemburk. Problém já osobně nevidím ani tak v tom, že orgány EU by neměly využívat více sídel (Brusel, Štrasburk, Lucemburk), ale že by mělo byt jasně a konkrétně dohodnuto, kde bude který orgán sídlit a zároveň jednat. Stupiditou není víc center EU, ale stěhování orgánů mezi nimi. Hovořím tak trochu z vlastní zkušenosti, protože jako člen stálé delegace Senátu se čtyřikrát do roka účastním plenárního zasedání Parlamentního shromáždění Rady Evropy v Paláci Evropy ve Štrasburku, který je propojen s francouzským sídlem Evropského parlamentu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miroslav Krejča - profil

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farhan (ANO): Ten zákon provází neskutečný chaos

21:10 Farhan (ANO): Ten zákon provází neskutečný chaos

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…