Lacko (ANO): Základní pilíře nové strategie rozvoje pražské záchranky

02.05.2017 15:39

Pražská záchranná služba je evropskou, ne-li světovou jedničkou v kvalitě a rychlosti poskytované pomoci. Nové sanitky i výjezdové základny, efektivnější postupy při záchraně životů: i to je součástí strategie rozvoje Zdravotnické záchranné služby...

Lacko (ANO): Základní pilíře nové strategie rozvoje pražské záchranky
Foto: archiv
Popisek: radní hlavního města Prahy Radek Lacko (ANO)

K pacientovi se pražská záchranná služba dostane přibližně za 8 minut po zavolání na linku 155, přitom náklady na jeden výjezd dosahují republikového minima – tak dobře hospodaří. Mají dostatek špičkových lékařů či výborně proškolených záchranářů a dispečerů. A to i díky sofistikovanému systému vzdělávání, včetně specializačního kursu s rozšířenou kompetencí. Denně vyjíždí ke třem stovkám případů, často zachraňují životy prostřednictvím perfektní instruktáže po telefonu. Pražané mnohdy ani nevědí, jaké mají štěstí, že bydlí právě v metropoli.

Pražská záchranná služba má v současnosti 19 základen a 65 vozů. Aktuální stav včetně personálního zajištění postačuje pro běžný provoz. Jenže! Dosavadní počty členů výjezdových skupin i množství základen a technické vybavení připouští jen omezené rezervy pro případ mimořádné, krizové situace. Na Magistrátu jsme proto ve spolupráci ze ZZS vypracovali plán postupné obnovy sanitních vozů. V čem spočívá? Ta nejstarší vozidla (250 tis. najetých km, stáří cca 6 let) budou dál sloužit, ale jen jako náhradní při výpadku u běžných oprav, a každý rok se nakoupí 15 nových. V roce 2021 by tedy záchranka měla disponovat 80 moderními sanitkami. Koho by zajímala cena, v současnosti hovoříme asi o 4,7 milionech korun za sanitku. Oproti starším modelům budou ty nové těžší a lepší o strojní nakládací systém transportních nosítek, rozvody anesteziologických rajských plynů, komunikační systém a další technické vymoženosti, které zvýší komfort a bezpečí pacientů i záchranářů.

 

Jedinečnost a prvotřídní výsledky pražské záchranky je potřeba udržet, hýčkat si je. Takže nesmíme usnout na vavřínech. Podmínky jsou stále těžší, pražský provoz hustší. Vedle nové administrativní budovy záchranka potřebuje nová výjezdová místa. I s tím samozřejmě souvisí navýšení počtu vozů. Podle ředitele záchranky MUDr. Petra Koloucha by byl optimální počet základen 25 až 26. Krůček po krůčku se k tomuto číslu, věřím, dostaneme. Letos otevřeme stanoviště u ruzyňského letiště a v Průběžné. Dále to bude např. Argentinská, Radotín, Modřany…

Co mě také těší – pan ředitel před pár dny představil další pražský pilotní program - zpětnou kontrolu pacienta. Co to znamená v praxi? Ani poté, co se dostanete z péče záchranky, o vás neztrácí zájem a monitoruje vývoj vašeho zdravotního stavu. Taková zpětná vazba pomáhá v systematickém vylepšování postupů a metod.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

6:16 Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k digitalizaci.